2019-06-06 kl 10:35
|
|
Vi går i husvagnsköpartankar, men behöver tips från er mer rutinerade på vad vi bör satsa på. |
2019-06-06 kl 11:14
|
|
Att äldre vagnar i 550-klassen hade boogie berodde nog mest på att chassietekniken inte var lika utvecklad som idag. Vår 590 är enkelaxlad, och finns ju nu även längre vagnar med enkelaxel. |
2019-06-06 kl 12:37
|
|
Husvagnar för 30000 är sällan roliga. Ska man hitta en trevlig vagn för det priset måste man kunna välja på allting. Att ta B96 kostar inte mer än en ny kran i köket på vagnen (jag köpte en nyss, jag vet), men ger tillgång till fler vagnar. Det finns en förskräcklig massa kombinationer av bilar och vagnar som ligger inom spannet 3500-4250 kg. Alltså blir det möjliga utbudet så mycket större. Jag hävdar envist att man ska ha en rimligt stor vagn. Bredd på 2,5 meter och invändig längd på sex meter är perfekt för två personer. Den går att leva i för fler, men man får inse att man är mer i vägen för varandra. Dessutom ska det i regel bäddas upp och ner varje dag om man är fler än två. Tänker du dig 3-4 personer, så sikta på en vagn som är en meter längre än vad du anger, alltså typ 600-650. Den kommer att väga mer, men om bara bilen får dra bruttovikten fixar du lätt det med B96. Slutresultatet blir så mycket bättre. Jag har själv en 580 (invändig längd sex meter), och den storleken är perfekt för två personer. Den första vagn vi hade var en 420 (årsmodell 1980), med bredd på 210. Totalvikt 1100 kg. I den kunde fem personer bo, i teorin. Det fanns i alla fall fem sängplatser. Längsta modellen på den vagnen var en 530 (år 1981). På den tiden hade den boggie. Nästa vagn vi skaffade var en 530, modell 1990, på enkel axel. Fungerade mycket bättre. Den var 230 bred och hade sittgrupper i båda ändarna. Utom när ungarna (två) var små, hade vi alltid bäddat för att sova i den lilla sittgruppen. Var vi bara två som var ute fungerade de alltid som sängar i den änden, och så satt vi i rundsoffan. När den vagnen hastigt avled (tak rasade in på grund av snö), blev det en lång 560 (invändigt 600), med en bredd på 250 cm. Två fasta sängar. Nu var vi sällan fler än två som var ute, och nu hade vi "hittat hem". Fungerade utmärkt för två personer. Nästa vagn (elände igen, 560:n fick besök av en Ahmed, som körde in sin Peugeot i grytskåpet) blev det en som i praktiken är likadan. Fast den heter 580, men är lika lång. Två av vagnarna var nästan nya (ett år), de två senare rätt exakt tio år gamla när de köptes. En tio år gammal vagn plus några dagars fixande, så är den inte långt efter hur den var när den var ny. Men sådana i den längden ligger förstås på 150000-200000 kronor. De är inte intressanta här, det förstår jag, men jag nämner det för att ge ett slags referens för när man får börja förvänta sig att det inte är som nytt. Mer eller mindre fuktinträngning, krånglande pannor, spräckta plastdetaljer, läckande kranar, sliten klädsel etc. blir mer och mer förekommande när åldern går över tio år. Det finns fina exemplar som är äldre, men de är oftast inte till salu, eftersom de för ägaren fortfarande fungerar lika bra som när de var nya. Som en indikation på vad man kan råka ut för kan jag redogöra för vad jag fick fixa när jag nu blev tvungen att byta min kraschade 2001:a mot en 2008:a.
Ju äldre vagn, desto mer får du räkna med att fixa. Våra två senaste vagnar har haft fasta sängar fram. Därför har de inte haft fönster fram, utan hel vägg. Så här. När man kör i regn ökar risken för fuktinträngning om det finns fönster framtill. För övrigt är det mer fukt i vagnar som aldrig står under tak, förklarligt nog. Den 530 som vi köpte 1991 läckte in vatten vid ena takluckan. Blev snabbfix med eltejp när vi var ute i första regnvädret. Sen tog jag av luckan när vi kom hem och kunde konstatera att när vagnen byggdes hade tätningen missat ett hörn på luckan. Så sånt kan hända även på nya vagnar. Vagnar med boggie har dessutom ofta krångligare bromsjustering. En kusin till mig hade en tvåaxlad Kabe, som i praktiken fick ha en bromsjustering när den skulle besiktigas, och en annan när den skulle användas. Gick den genom besiktningen gick det inte att backa med den. |
|
2019-06-06 kl 18:50
|
|
Hahah just en sådan Kabe har jag haft. En 590, förutom eländet med bromsarna så hade den givetvis fukt i bakväggen och svampigt golv. Tror det var standard från fabrik på de årsmodellerna |
2019-06-06 kl 20:56
|
|
En sak är väldigt viktig! Ska ni köpa en så pass gammal vagn för så lite pengar så är det väldigt viktigt att du kan skruva och fixa saker själv för annars kommer dessa 30.000 fort sticka iväg om ni alltid måste in med vagnen till en ÅF för att få sakerna fixade. En gammal vagn kommer gå sönder ofta viktigt att räkna med det. |
|
Kör en VW Golf Alltrack TDI -2021
Drar en LMC Vivo 522 K -2021 Resan är målet! |
2019-06-06 kl 21:40
|
|
Hej på er |
|
2019-06-07 kl 10:24
|
|
Jag tror att alla vagnar har botten av plywood. Vissa nyare har plywood skyddad av glasfiber. |
2019-06-07 kl 13:14
|
|
Solifer byggde en del vagnar med sluttande tak i framänden. Bättre aerodynamik och sämre förvaringsutrymmen under den delen av taket. |
2019-06-07 kl 18:05
|
|
En vagn i 30' klassen innebär att ni köper en fungerande inredning till ett husbilsbygge egentligen. |
2019-06-07 kl 20:29
|
|
Köpte en Cabby 440 1989 a för dom pengarna. Fungerar alldeles UTMÄRKT. och haft den i 3 somrar och inga stora fel. |
2019-06-08 kl 08:53
|
|
När jag sålde arbetsvagnen, en Solifer från -90. Så var den torr och hel och allt fungerade. Men taket var riktigt fult. Fönsterna var ganska matta också. Saker man lätt kan fixa på en helg. Men det gjorde den ändå svårsåld. Sålde den för 25.000 med nya däck. |
2019-06-09 kl 12:40
|
|
Finessen med en helt ny vagn är i alla fall att man har en garanti mot sådana fel. |
2019-06-09 kl 16:10
|
|
Jag har alltid haft gott intryck av just Solifer. Mycket tack vare en kompis som haft flera i olika storlekar. Han har en sällan skådad förmåga att nörda ner sig i saker, så när han skulle välja familjens första vagn var efterforskningarna gjorda med stooor omsorg. Han är ingenjör, men det behöver jag väl kanske inte berätta |
2019-06-10 kl 19:58
|
|
Arctic betyder nog något sådant ja. De hade iallafall en i min värld väldigt korkad lösning för kylskåpsventilation. Varmluften släpptes ut inuti vagnen för lite extra värme. Precis vad man inte behöver på sommaren. Det tillsammans med att man bara kunde öppna fönster på en sidan, samt bara taklucka på toan. Det gjorde att man inte frös i dem |
2019-06-10 kl 20:00
|
|
Angående att mecka med vagnen så gör jag det gärna själv. Bättre än att åka till ÅF. Nu känner de mig och vet att jag har kunskapen att själv åtgärda saker. Annars är det inte så vanligt att man själv får byta saker på nya vagnar. De brukar gnälla om garantier osv. och med all rätt. Det finns många klantarsle också. |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.