Vad sjutton ska vi köpa? / av Lux Luthor

• 15 svar
Vad sjutton ska vi köpa?
2019-06-06 kl 10:35

Vi går i husvagnsköpartankar, men behöver tips från er mer rutinerade på vad vi bör satsa på.

Målet är att hitta en vettig vagn på 5-5,5 m, plats för 3-4 personer och totalvikt upp till 1300 kg så att vi slipper uppgradera våra körkort till B96. Prisbilden vi tänker oss är upp till 30 000 kr.

Några inledande frågor:

1) Är alla vagnar från sent 80- och tidigt 90-tal konstruerade likadant med plywoodbotten ovanpå ramen? Känns som en riktig fuktfälla. Tittade igår på två stycken Cabby från 1988. Den ena fuktmätte jag till runt 15-17% fukthalt i botten, vilket enligt mätaren (Storch 3000) är gränsfall till för mycket.

2) Är det stor skillnad mellan olika fabrikat och modeller vad gäller benägenhet att dra på sig fuktskador?

3) För två somrar sedan drog vi runt en Solifer 510L -91 på en tripp som var ca 150 mil lång och jag tyckte att den vagnen gick fantastiskt bra bakom bilen. Vissa äldre vagnar som ligger runt 5,5 m har som bekant boggi, men jag ifrågasätter om det verkligen bidrar till annat än högre däckkonto i den storleks- och viktklassen. Går de verkligen bättre på vägen än vad exempelvis Solifern ovan gjorde?

Vi börjar så.

2019-06-06 kl 11:14

Att äldre vagnar i 550-klassen hade boogie berodde nog mest på att chassietekniken inte var lika utvecklad som idag. Vår 590 är enkelaxlad, och finns ju nu även längre vagnar med enkelaxel.

B96 är inget ni ska låta er begränsas av - det är både enkelt och billigt att ta - kostar som några nätter på en camping...

En vagn från 1988 är ju över 30 år gammal, den kommer att ha fukt på något sätt... Tror du kommer att ha svårt att hitta en så gammal vagn som är fuktfri, i så fall får du nog ha nyare vagn.... Däremot rena fuktskador som i att det läckt in vatten vid fönster eller så - det vill du nog kolla lite extra efter. Och det finns ju olika vagnar som haft lite olika problem där.
Konstruktion av skarvar mellan tak och vägg har ju skiljt mycket mellan olika tillverkare genom åren.
Vissa vagnar haft fönster där det tenderat att läcka, osv...

2019-06-06 kl 12:37

Lux Luthor skrev:
Målet är att hitta en vettig vagn på 5-5,5 m, plats för 3-4 personer och totalvikt upp till 1300 kg så att vi slipper uppgradera våra körkort till B96. Prisbilden vi tänker oss är upp till 30 000 kr.
Nej, nej, nej! Tänk om!

Husvagnar för 30000 är sällan roliga. Ska man hitta en trevlig vagn för det priset måste man kunna välja på allting. Att ta B96 kostar inte mer än en ny kran i köket på vagnen (jag köpte en nyss, jag vet), men ger tillgång till fler vagnar. Det finns en förskräcklig massa kombinationer av bilar och vagnar som ligger inom spannet 3500-4250 kg. Alltså blir det möjliga utbudet så mycket större.

Jag hävdar envist att man ska ha en rimligt stor vagn. Bredd på 2,5 meter och invändig längd på sex meter är perfekt för två personer. Den går att leva i för fler, men man får inse att man är mer i vägen för varandra. Dessutom ska det i regel bäddas upp och ner varje dag om man är fler än två. Tänker du dig 3-4 personer, så sikta på en vagn som är en meter längre än vad du anger, alltså typ 600-650. Den kommer att väga mer, men om bara bilen får dra bruttovikten fixar du lätt det med B96. Slutresultatet blir så mycket bättre.

Jag har själv en 580 (invändig längd sex meter), och den storleken är perfekt för två personer.

Den första vagn vi hade var en 420 (årsmodell 1980), med bredd på 210. Totalvikt 1100 kg. I den kunde fem personer bo, i teorin. Det fanns i alla fall fem sängplatser. Längsta modellen på den vagnen var en 530 (år 1981). På den tiden hade den boggie.

Nästa vagn vi skaffade var en 530, modell 1990, på enkel axel. Fungerade mycket bättre. Den var 230 bred och hade sittgrupper i båda ändarna. Utom när ungarna (två) var små, hade vi alltid bäddat för att sova i den lilla sittgruppen. Var vi bara två som var ute fungerade de alltid som sängar i den änden, och så satt vi i rundsoffan.

När den vagnen hastigt avled (tak rasade in på grund av snö), blev det en lång 560 (invändigt 600), med en bredd på 250 cm. Två fasta sängar. Nu var vi sällan fler än två som var ute, och nu hade vi "hittat hem". Fungerade utmärkt för två personer.

Nästa vagn (elände igen, 560:n fick besök av en Ahmed, som körde in sin Peugeot i grytskåpet) blev det en som i praktiken är likadan. Fast den heter 580, men är lika lång.

Två av vagnarna var nästan nya (ett år), de två senare rätt exakt tio år gamla när de köptes. En tio år gammal vagn plus några dagars fixande, så är den inte långt efter hur den var när den var ny. Men sådana i den längden ligger förstås på 150000-200000 kronor. De är inte intressanta här, det förstår jag, men jag nämner det för att ge ett slags referens för när man får börja förvänta sig att det inte är som nytt.
Mer eller mindre fuktinträngning, krånglande pannor, spräckta plastdetaljer, läckande kranar, sliten klädsel etc. blir mer och mer förekommande när åldern går över tio år. Det finns fina exemplar som är äldre, men de är oftast inte till salu, eftersom de för ägaren fortfarande fungerar lika bra som när de var nya.

Som en indikation på vad man kan råka ut för kan jag redogöra för vad jag fick fixa när jag nu blev tvungen att byta min kraschade 2001:a mot en 2008:a.

• Extremt matt karossplåt fram. Har nog aldrig sett vax.
  • Trilskande dörrlås.
  • Trasig antennkabel mellan garderob och uttag.
  • Extremt fult installerad ny kabel mellan garderob och TV-plats.
  • Stor vattenläcka vid spolventilen till toaletten.
  • Pytteliten läcka från kranen i toaletten.
  • Igensatt avlopp.
  • Trasig elkabel från bilen (byttes av handlaren).
  • Spuckna däck (byttes av handlaren).
  • Trasig infästning av lådgavel i köket.
  • Slitna mattor (bara att kasta ut).
  • En trasig glashylla i ett skåp.

Ju äldre vagn, desto mer får du räkna med att fixa.

Våra två senaste vagnar har haft fasta sängar fram. Därför har de inte haft fönster fram, utan hel vägg. Så här. När man kör i regn ökar risken för fuktinträngning om det finns fönster framtill.

För övrigt är det mer fukt i vagnar som aldrig står under tak, förklarligt nog. Den 530 som vi köpte 1991 läckte in vatten vid ena takluckan. Blev snabbfix med eltejp när vi var ute i första regnvädret. Sen tog jag av luckan när vi kom hem och kunde konstatera att när vagnen byggdes hade tätningen missat ett hörn på luckan. Så sånt kan hända även på nya vagnar.

Vagnar med boggie har dessutom ofta krångligare bromsjustering. En kusin till mig hade en tvåaxlad Kabe, som i praktiken fick ha en bromsjustering när den skulle besiktigas, och en annan när den skulle användas. Gick den genom besiktningen gick det inte att backa med den.

2019-06-06 kl 18:50

Hahah just en sådan Kabe har jag haft. En 590, förutom eländet med bromsarna så hade den givetvis fukt i bakväggen och svampigt golv. Tror det var standard från fabrik på de årsmodellerna :)

2019-06-06 kl 20:56

En sak är väldigt viktig! Ska ni köpa en så pass gammal vagn för så lite pengar så är det väldigt viktigt att du kan skruva och fixa saker själv för annars kommer dessa 30.000 fort sticka iväg om ni alltid måste in med vagnen till en ÅF för att få sakerna fixade. En gammal vagn kommer gå sönder ofta viktigt att räkna med det.

Kör en VW Golf Alltrack TDI -2021
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2019-06-06 kl 21:40

Hej på er

Här har det kommit lite svar. Trevligt.

Jag är medveten om att vi får räkna med fukt i högre eller lägre grad i en gammal vagn. Två av mina frågor gällde om vissa fabrikat är mer benägna att släppa in vatten än andra och om alla vagnar av dessa årgångar var konstruerade likadant, med plywood i botten. Hoppas att någon här är så insatt att de har koll på eventuella skillnader.

Vad gäller trasiga detaljer i inredningen m m är det något jag räknar med då det ju rör sig om gamla vagnar. Sådant reparerar jag själv i mesta möjliga mån.

Vi är på jakt efter något att övernatta i vid fisketurer, vandring och skidåkning. I de fallen blir vi nog som mest tre i vagnen. Den kommer också att fungera som gäststuga vid behov. Vi kommer m a o inte att spendera stora delar av vår semester på campingplatser runt landet, så superkomfortabelt boende är inte högprioriterat. Bara tak över huvudet och relativt smidigt format när man ska manövrera ekipaget på trånga ytor.

2019-06-07 kl 10:24

Jag tror att alla vagnar har botten av plywood. Vissa nyare har plywood skyddad av glasfiber.
Jag har haft en hel del äldre vagnar. Hade som arbetsvagnar i jobbet. De enda som var ruttna i golvet var polarvagnarna. Nu snackar vi årtal 80-92 ungefär.
Jag fastnade till slut för Solifer Arctic. De var lättdragna och verkade inte ha lika mycket fuktproblem. De var däremot alltid matta på taket. Bara att fixa till med lite färg, eller leva med det.

2019-06-07 kl 13:14

Solifer byggde en del vagnar med sluttande tak i framänden. Bättre aerodynamik och sämre förvaringsutrymmen under den delen av taket.
Det finns ägare som målar bottnen med något som stöter bort vatten. Men det är inte så många som bryr sig om det.

2019-06-07 kl 18:05

En vagn i 30' klassen innebär att ni köper en fungerande inredning till ett husbilsbygge egentligen.

Mig veterligen säljer ingen seriös säljare en vagn i den prisklassen som är torr och fuktfri. Utan i den prisklassen skall vagnen förse något annat med en snygg inredning.

Kallas för GDS = Gör Det Själv.

Så där får man lägga ca 5-6 veckor med en arbetstid på ca 8 timmar om dan för att få den i ursprungligt skick (om man är ovan och inte har tummen mitti handen) och då gäller det bara kaross som väggar och golv när allt annat är urplockat och då gäller det Nordiska vagnar som det går att skruva på.

Sydligare vagnar har en helt annan ihopsättningsteknik.

2019-06-07 kl 20:29

Köpte en Cabby 440 1989 a för dom pengarna. Fungerar alldeles UTMÄRKT. och haft den i 3 somrar och inga stora fel.

2019-06-08 kl 08:53

När jag sålde arbetsvagnen, en Solifer från -90. Så var den torr och hel och allt fungerade. Men taket var riktigt fult. Fönsterna var ganska matta också. Saker man lätt kan fixa på en helg. Men det gjorde den ändå svårsåld. Sålde den för 25.000 med nya däck.
Kan påpeka att på vår helt nya vagn så höll cirk.pumpen till ALDE i hela 2 veckor. Fick den bytt. Och sen efter att ha kört pannan på gas i nästan 2 veckor så gick brännarfläkten sönder. Fick en ny och bytte själv.
Så man kan givetvis ha otur oavsett ålder och fabrikat på vagnen. Sålänge man klarar sig från allvarliga fuktskador så skall man vara glad.

2019-06-09 kl 12:40

Finessen med en helt ny vagn är i alla fall att man har en garanti mot sådana fel.
Jag har haft en cirkulationspump med slitna lager (svarvade nya) och fläkt som inte gick fort nog (tog isär och smorde upp den). Man får inte vara rädd för att meka lite, så går det mesta att fixa.

2019-06-09 kl 16:10

Jag har alltid haft gott intryck av just Solifer. Mycket tack vare en kompis som haft flera i olika storlekar. Han har en sällan skådad förmåga att nörda ner sig i saker, så när han skulle välja familjens första vagn var efterforskningarna gjorda med stooor omsorg. Han är ingenjör, men det behöver jag väl kanske inte berätta :)

Tillägget "arctic" som vissa Solifer har, innebär det att vagnen är extra isolerad?

2019-06-10 kl 19:58

Arctic betyder nog något sådant ja. De hade iallafall en i min värld väldigt korkad lösning för kylskåpsventilation. Varmluften släpptes ut inuti vagnen för lite extra värme. Precis vad man inte behöver på sommaren. Det tillsammans med att man bara kunde öppna fönster på en sidan, samt bara taklucka på toan. Det gjorde att man inte frös i dem :)

2019-06-10 kl 20:00

Angående att mecka med vagnen så gör jag det gärna själv. Bättre än att åka till ÅF. Nu känner de mig och vet att jag har kunskapen att själv åtgärda saker. Annars är det inte så vanligt att man själv får byta saker på nya vagnar. De brukar gnälla om garantier osv. och med all rätt. Det finns många klantarsle också.

• 15 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206