Val av vagn samt vad skiljer dem åt, "nybörjare". / av Omeka

• 5 svar
Val av vagn samt vad skiljer dem åt, "nybörjare".
2021-08-10 kl 08:36

Tjabba,

Har under en tid kollat på olika vagnar kabe, polar, lmc, adria, knaus men tjejen och jag har bestämt oss att det iaf ska vara en svensk vagn. mycket ochså att vi gillar layouten mer hos dem vad vi hittat.

Det vi kollat på huvudsakligen är vagnar med mitt dinett, vi har ett barn på 2år och planerar inte för några fler än sålänge och behöver vi större vagn i framtiden byter vi isåfall då.

Anledningen för just mitt dinett istället för "barnkammare" är för att vi vill inte ha toaletten där vi lagar mat, utan vi vill ha toaletten längst bak i vagnen samt att det känns mer "luftigt" Adria/knaus har några varianter men då får man en sån liten soff grupp istället och allt känns alldeles för trångt. eller så blir vagnarna lite väll stora som första vagn.

De vagnar vi kollat på är Kabe onyx GXL samt Polar CTX 590 vad skiljer dessa vagnar förutom färg och lite inredning egentligen? Vi har tillgång till fuktmätare som tänker användas om vi köper en vagn oavsett vad privat/företag säger. något viktigt att kolla på? vilka årgångar ska man se upp för?

Vi kollar på vagnar mellan 200-250k

Alla synpunkter uppskattas

2021-08-10 kl 10:59

Vi hade dinett i vår första vagn och vi var inte nöjda med den lösningen, ofta är sofforna i en dinett inte speciellt bekväma, plus att det ofta är trångt. Allt beror naturligtvis hur man tänker använda vagnen men om vagnen skall användas till mer än att bara sova i så är ju en riktigt u-soffa att föredra, dels så får man bra plats om man skall sitta och äta och man kan även ligga och kolla på tv. Sen så bör du kolla på en vagn som har toaletten på "rätt" sida dvs så att luckan där man tar ut kassetten inte är på samma sida som dörren, om man har förtält så innebär det i så fall att man behöver bära kassetten genom förtältet. Just luftigt med en dinett förstår jag inte riktigt, vi har en Knaus 590 UK Scandinavian Selection, den har i mitt tycke den bästa planlösningen om man inte vill gå upp i storlek, längst fram har vi u-soffa, längst bak våningssäng sant dubbelsäng, i mitten kök och bredvid toalett/dusch, då får man en sovdel längst bak och en sällskapsdel längst fram. Jag skulle tro att du även kan hitta den konfigurationen på Polar eller Kabe, dock till ett högre pris än vad du får ge får motsvarande Knaus eller Adria.

2021-08-10 kl 12:57

Ja en Knaus 590 uk ser ju ut som en "typisk" barnkammarvagn av valfri modell. smart tänkt med kasetten, inte tänkt på det alls! iof har vi sagt att aldrig göra nummer 2 i vagnen så kanske inte spelar någon större roll?

2021-08-10 kl 13:16

Jag skulle kolla på en Cabby 700M. Väljer ni Caienna får ni mycket utrustning.
Mycket bra kvalitet och värmekomfort.
Cabby-metoden gör att det är mycket ovanligt med fuktskador och är ruggigt vridstyv.
Enda att se upp med är lastvikten.
Vissa har vägt in den lågt. Går att höja genom Polar som har rättigheterna till Cabby.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2021-08-10 kl 13:16

Omeka skrev:
Ja en Knaus 590 uk ser ju ut som en "typisk" barnkammarvagn av valfri modell. smart tänkt med kasetten, inte tänkt på det alls! iof har vi sagt att aldrig göra nummer 2 i vagnen så kanske inte spelar någon större roll?

Jag skulle nog inte säga att Knaus 590 UK är en typisk "barnkammarvagn" då själva barnkammaren utgörs av våningssängen och den står bredvid vår dubbelsäng, jag tycker nog att i den typiska "barnkammarvagnen" så är även våningssängen mer avskild, antingen att den är i ena ändan och dubbelsäng i andra eller att det till och med är ett eget rum i vagnen. Det som är så bra med vår vagn är ju just att man har en del av vagnen som är sovdel så om någon i familjen vill gå och lägga sig tidigare så är det bara dra för avskiljaren där bak, sen kan de som inte går och lägger sig sitta kvar i soffan och kolla tv eller vad man nu gör utan att det stör dem som vill sova. Just när det gäller toaletten och huruvida man vill använda den eller ej så kan jag säga att vi har gått ifrån att knappt använda den till att i princip bara använda toaletten i husvagnen, det beror väl på hur nära man är till servicehuset och hur bra detta är städat men så länge man lägger i kemikalier i toatanken så är det inga problem att tömma den, senaste campingturen så tömde jag nog vår tank varje dag nästan.
Som sagt vissa saker när det gäller camping får man måste man nog komma underfund med själv, för oss är detta tredje året vi campar och vi är ändrat oss på väldigt många punkter sen vi startade.

• 5 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206