Värmeproblem Alde Compact 3000 / av Bobylolisos

• 4 svar
Värmeproblem Alde Compact 3000
2021-04-13 kl 14:12

Hej!

Jag har ett problem med värmen som jag tänkte ni kanske har lösningen på, annars blir det till att boka tid för service.

Jag har haft husvagnen till fjälls nu under vintern och har en Alde Compact 3000 värmepanna där jag typ alltid värmer med elpatronen. För nån månad sen var jag till fjälls och vaknade på natten av att det var kallt i vagnen. Visade sig att det var lite glykolvatten i systemet. En granne hade glykol så jag fyllde på i expansionskärlet och luftade på de 2 luftskruvar jag hittade och värmen gick upp fint sista dagen innan jag åkte hem.
Kom till vagnen igen nu i påsk och värmen fungerade klanderfritt i 4 dagar men vaknar sen igen med kallt i vagnen. Kör vidare på gasol resten av veckan vilket fungerar bra.

1. Glykolnivån är bra i expansionskärlet
2. Har luftat vad jag tror är tillräckligt
3. Det går ändra mellan 12v & 220v på cirkulationspumpen vid expansionkärlet men jag tycker det ser ut att cirkulera i expansionskärlet vid båda lägena
4. Jag har ström fram till kontakten till värmaren
5. Relän klickar till om jag väljer 1kw & 2kw
6. Termostaten klickar också till när man vrider upp tempen
7. Har tryck på överhettningsskyddets knapp men får som ingen response men antar att den är återställt eftersom gasolen fungerar.

Vänder mig nu till den samlade kunskapen på detta forum. Finns det något jag kan kontrollera mera eller är det elpatronen som gett upp tro?

Det är denna värmepanna jag har:
https://www.alde.se/manualer-och-dokument/?categories=manualer,alde-compact-3000

Tack så länge!

2021-04-13 kl 16:19

Enklaste sättet att se om elpatronerna fungerar är att mäta effektuttaget. Det finns enkla effekmätare som har en stickpropp och ett uttag, så det är lätta att koppla in på en sladd.

Har du en 3000 med max 2 kW eller max 3 kW installerat?

Här har du en servicemanual, som ger lite mer detaljer att leta efter, när man har problem.

2021-04-13 kl 16:49

apersson850 skrev:
Enklaste sättet att se om elpatronerna fungerar är att mäta effektuttaget. Det finns enkla effekmätare som har en stickpropp och ett uttag, så det är lätta att koppla in på en sladd.

Har du en 3000 med max 2 kW eller max 3 kW installerat?

Här har du en servicemanual, som ger lite mer detaljer att leta efter, när man har problem.

Jag har så jag kan plocka ut 3kW. Tusen tack för servicemanualen, den hade jag inte sett förut. Den ska jag kolla in när barnen lagt sig :)

2021-04-13 kl 16:59

Kolla de olika effektlägena. Pannan har två eller tre patroner, om den är på 3 kW. Antingen 1+2 kW, eller tre st 1 kW patroner. Om den har 1+2 kW betyder det att om 2 kW patronen är trasig, då värmer den inställd på 1 kW eller 3 kW, men inte på 2 kW. Är det 1 kW som är trasig värmer den på 2 kW eller 3 kW, fast med 2 kW i båda lägena.

• 4 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1637 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 605 fristående campingplatser och 707 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206