2019-03-30 kl 17:53
|
|
hej jag köpte en husvagn förra sommaren men de finns ingen varmvattenberedare |
2019-03-30 kl 17:53
|
|
hej jag köpte en husvagn förra sommaren men de finns ingen varmvattenberedare |
2019-11-29 kl 22:20
|
|
skriver på maskinisten ist ingen som svarar här ändå knappt :/ |
2019-12-01 kl 13:37
|
|
Vad menar du för schema till en beredare? Patronen/patronerna ska ha ström när vattnet ska bli varmare. |
|
2019-12-01 kl 21:11
|
|
kopplingsschema til lvarmvattenberedaren men ja verkar ha förstått nu hur allt är koppla ![]() |
2019-12-02 kl 11:49
|
|
Jo, jag begrep att du menade schema till beredaren. Men vad ska du med det till? Om elpatronen inte ens sitter i beredaren, utan separat, vad är det du ska koppla i beredaren? |
2019-12-02 kl 15:41
|
|
elpatronen skall kopplas in i systemet efters min alde är bränd. men patronen har ingen egen vatten pump, men den startar kontrollpanelen som kommer från en solifer 2470 primus panna som jag kopplat in. panelen startar 12v pumpen då nrä elpatronen kopplas in. primus vattenberedarn har jag kopplat utg till min dush jag byggt |
|
2019-12-03 kl 09:04
|
|
Parallellkopplad beredare? Vad är det som gör att vattnet tas från beredaren då, när du öppnar för varmvatten? Borde inte beredaren ligga i serie med varmvattenuttaget? |
2019-12-04 kl 03:18
|
|
nej den ska ligga paralellt enligt standard dush i de vagnar som har dush, dock ska shuntventilen stängas vid drift av dush när allt värmebehov från vattnet skall gå genom beredarn, då stängs shuntventilen vilket gör att vattnet går direkt från inlopp t vagnen till beredarn och ut igen. |
2019-12-04 kl 08:25
|
|
Märklig konstruktion. Varför skulle man inte ta varmvattnet fullt ut från varmvattenberedaren när man inte duschar, då? |
2019-12-04 kl 14:56
|
|
Ojsan, lite slag under bältet kanske... Hoppas vi förstår att en del är olika. Pratar olika. Tänker olika. Beter oss olika. uppför oss olika. ser olika ut. och framaför allt skriver olika. Själv är jag av den uppfattningen att på sådana här sajter så får man se det mesta av det mesta och hänger man upp sg på olikheten/er så måste livet vara svårt... Men God Jul ändå, livet fortgår var sig vi vill eller förstår. |
2019-12-04 kl 15:23
|
|
För att varmvattnet används bara till dushen inget annat ![]() UPPDATERING: va ute o gjorde ett experiment med min gamla vattenpump från min 470 polar -79a, den matar ju för tusan 1 liter på 5 sec eller 12 liter i minuten så jag kommer va tvungen att ha en ventil inkopplad i serie med polar pumpen så att ja kan reglera flödet annars kommer min högtryck pump inte ha en chans att hänga med. |
2019-12-04 kl 16:49
|
|
Jag håller inte med ett skvatt om det du skriver. Sätta stor bokstav i början av meningen och mellanslag efter punkt kan även de som har svårt att stava korrekt. |
2019-12-04 kl 19:37
|
|
Ok jag använder ju bara varmvattnet från beredarn för att inte göra de krångligt, att beredarn är separerad från de övriga vatten systemet men de beror ju med på att efters jag återanv vattnet så skulle de va ofräst att koppla ihop me de dricks kran vattnet, de är ju itne så att jag är så bekväm så jag måste tvätta hädnerna med varmt vatten varje gång. räcker gott o väl me de ljumma vattnet i huvudtanken. dessutom så ska ju beredarn helst inte va inkopplat t gasolsystemet då de snor effekt från pannans gasolåtgång. nu är ju dock 3 alternativ att välja på eftersom jag idag kopplar in ventiler. en shuntventil som kopplar ur den paralellkopplade slangen t beredarn så att varmvattnet endast cirkulerar i sitt egna system, men stänger man ventilen för cirkulationen vid toan och öppnar shuntventilen för beredarn cirkulerar vattnet direkt från toan till beredarn och från beredarn direkt t pannan paralellt. kolla mitt schema. så varmvattnet i beredarn kommer alltid va uppvärmt så länge man inte stänger av shuntventilen. gasolåtgången blir bara lite mer då den ska värma upp beredarn med så den kan allt gott va ihopkopplad om man nu vill sno varmvatten från dushen och tvätta händer eller va man nu vill. |
2019-12-05 kl 10:08
|
|
Hela ditt systemtänkande är galenskap, såvitt jag kan se. |
2019-12-05 kl 16:22
|
|
du kan va galenskap många tycker min återanv av vattnet är genial ![]() jag har inte ens någon kran för varmvatten inbyggt i husvagnen så jag vet inte vad du är ute efter. dessutom är bara återanvändningen ett alternativ, om man inte vill kan man dusha som vanligt och släppa ut allt vattnet direkt i golvet om de är så hemskt. men då får man nöja sig med nån min endast att dusha ist för hur länge man vill. körde dushen 10 min igår lika varmt 40-45 grader oavsett hur länge man dushar. |
2019-12-06 kl 09:04
|
|
Genial? Du umgås nog med fel folk... |
2019-12-10 kl 23:46
|
|
Jag dushar nog hellre i skönt o varmt 40 gradigt vatten i 20 minuter med återcirkulation än att dusha i 20 gradigt kallt vatten i 5min min. den pump jag installerat tömemr beredarn på 1 min så den skulle inte ens räcka mer än 1 min. vilken pump menar du man ska köra på dushen så att de räcker så himla länge som du menar då lär de väl knappast ens bli nån stråle att tala om? Men varf ska ja installera blandare då de finns ju inte ens till min husvagn orginal så blir svårt installera ![]() dushen funkar ju perfekt som varmvatten kran om man vill ha, ska tillome göra en liten dush hållare så den funkar som en kran direkt , kan ställa in strålen redan nu så den blir som en kran ![]() här här filmen på min dush i action om ni inte sett den ![]() |
2019-12-11 kl 15:10
|
|
Den beredare jag har rymmer knappt nio liter. Vattnet blir 60-70°C som varmast. Spär man då ut det till lagom duschtemperatur, med vatten från tanken (håller 10-20°C på sommaren, beroende på när den fylldes på) blir det 15-20 liter vatten att duscha i. Mer behövs definitivt inte. |
2019-12-11 kl 17:56
|
|
Då har vi helt olika system jag har den lilla genomströmningsvärmar beredaren som bara håller ca 45 grader och 6 Liter vatten. så de skulle inte gå me den. kör ja slut beredarn på vatten me min dush nu så räcker de max 1 min sen är de slut. skulle jag blanda ut 45 gradiga vattnet skulle de knappt bli 20 grader att dusha i nu på vintern. att stå o kunna dusha hur länge man vill är en väldig njutning och finess som ingen annan husvagn i sverige vad jag vet har ![]() Har byggt så att jag monterat en slang längst upp på beredarn , man öppnar kranen pytte lite så pumpen går, öppnar påfylningsventilen till beredarn så att kran vattnet pumpas till beredarn ist för kranen, när de börjar komma vatten ur slangen längst upp på beredarn vet man att den är full och stänger sen ventilen o kranen. brukar koka vatten och hälla i de kalla när ja dikar men du har nog rätt ska montera en blandare med varmvatten från beredarn. men inte till diska för då måste jag skrota hela mitt färdiga projekt med dushen. min beredare är för liten helt enkelt och blir för kall för att kunna blanda ut med kranvatten, dessutom har ja ingen lust att tömma huvudtanken varje gång ja ska dusha mer än några min. på sommarn är de tillräckligt varmnt då behöver jag inget uppvärmt vatten när jag diskar. och isf behöver jag bara koka lite vatten supersnabbt på spisen vart kan jag hitta en billig blandare någon som har en att sälja ![]() |
2019-12-12 kl 13:27
|
|
Ja, som jag ser det har du fel grejor från början. Det är stor skillnad på att behöva värma allt vatten på spisen, jämfört med att bara öppna kranen. |
2019-12-14 kl 17:19
|
|
fast på sommarn anv man ju knappt centralvärmen med pannan, o då har man ju inget varmvatten. fast då är vattnet ifs ljummet redan. ja jag har en vanlig standard beredare den lilla ja. fick den ju nästan gratis på skroten så är väldigt glad för det jag har. |
2019-12-16 kl 17:14
|
|
Jo, visst använder man pannan för att få varmvatten på sommaren. Dessutom för att värma vagnen när det är kallare. Det går åt så lite gas att hålla den igång till varmvattnet, så det får kvitta. Dessutom är gaseffekten så hög att den kvickt värmer vattnet, om den nu inte skulle vara igång redan. |
2019-12-16 kl 18:22
|
|
Man tömmer bara varmvattenberedaren när man kallställer vagnen så att det inte fryser sönder. |
2019-12-18 kl 07:13
|
|
Beredarna är ju dessutom så funtade, att man stoppar in kallvatten i bottnen och tar ut varmvatten i toppen. Det ger maximalt med varmvatten. Man behöver ju inte spola typ brandspruta heller, så vattnet hinner värmas rätt bra från det att det kommer in i beredaren och tills det ska ut igen. |
2020-01-05 kl 20:37
|
|
Nu har jag ju kopplat varmvattenberedarn paralellt. eftersom projektet var att installera en dush så inköptes en mycke kraftigare vattenpump som suger från beredarn och trycker ut i dushen med relativt ok tryck. Som ni vet så har jag ingen back ventil men huvudtank pumpen trycker in vatten genom en ventil till beredarn som man fyller på vid behov. en dräneringsslang längst upp visar när tanken är full. En sug pump finns även isntallerad som sagt som suger upp vatten från en låda man står i när man dushar tillbaka till tankenm, men man behöver inte pumpa tbk vattnet jag har ordnat med separata switshar |
2020-01-24 kl 02:23
|
|
mitt system blev lyckat och pannan kokar inte längre, kopplade beredarns gasolvatten slangar paralellet på returen, |
2020-01-24 kl 07:42
|
|
Hej, |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.