Vinter och gasol / av SM5JYP

• 9 svar
Vinter och gasol
2018-02-27 kl 16:58

Hur många har inte upplevt att gasolflaskorna är dom isklumpar när man framför allt kör värmepannan.
Någon som har ett bra och fungerande sätt att lösa problemet.
Det är nästan omöjligt att tömma flaskorna. Det blir ofta 2-3 kg kvar.
Ingvar

Kör Subaru Forester med en Solifer 560 Artic pimpad med solceller.
CC 100556
2018-02-27 kl 19:13

SM5JYP skrev:
Hur många har inte upplevt att gasolflaskorna är dom isklumpar när man framför allt kör värmepannan.
Någon som har ett bra och fungerande sätt att lösa problemet.
Det är nästan omöjligt att tömma flaskorna. Det blir ofta 2-3 kg kvar.
Ingvar

Det kan finnas flera svar på en bra enkel fråga och det vanligaste svaret här borde bli att en Compositflaska töms sällan helt vid kall väderlek i förhållande till stål eller aluminium.

Sedan kan det var att det som finns i har en annan blandning än vad vi är vana vid här uppe i nord, sydligare länder har en annan blandning/typ av "Gasol".

I sverige kallar vi LPG för Gasol och det bör då vara av typen Propan som har en kokpunkt på -42 grader medans Butan har en kokpunkt på +-0 grader.

Är flaskan utifrån kommen kan det vara en blandning av Propan och Butan, vanligast 30% Propan och 70% Butan, eller att den är efterfylld med 95% propan och 5% Butan eller något annat blandningsförhållande.

En vanlig cigarettändare innehåller till 99% Butan och det vet nog rökarna hur svår den är att tända när det kryper ner och billåset har frusit.

Köper man däremot en utbytesflaska från AGA eller Primagaz så är det nog till 100% Propan man får i flaskan till 82% fylld.

Det sista svaret kan då bli då vi inte vet vilken flasktyp du har, kan man kanske ana att innehållet i din flaska inte är ren propan utan kanske mer då en blandning av Butan och lite Propan så att det bör funka ner till -10 grader som det kan vara i vissa länder eller att det är just en Compositflaska.

Kul att veta kanske är att marknaden för flaskgas i Sverige är ca 4% av den totala försäljningen av energigas.

Lite mycket kanske men kan vara kul att läsa. :)

2018-02-27 kl 20:39

Det är inte helt ovanligt att de som har kompositflaskor får isolera dem för att krama ur det sista. Vid kallare väderlek -15 och neråt får man komplettera med en värmefläkt dessutom. LPG är samlingsnamnet för alla typer av komprimerad petroleumgas. Hela spannet från Metan, Butan, Propan och Propen. Gasol är den svenska benämningen för förbränningsgas i komprimerad form. De som är äldre kommer kanske ihåg att vi hade sommar- och vinter- gasol tidigare. Det var ett sätt för leverantörerna att tjäna lite mer slantar under sommaren då Butan var och är något billigare än Propan. Problemet var bara det att många inte förbrukade sin Butan under sommaren och trodde att det skulle funka även under höst och tidig vår. Numera är den vanliga konsument gasolen till 95% bestående av Propan. Det hjälper föga om man har en kompositflaska, stora förbrukningsmängder och kallare än runt -20 grader. Stål eller aluminium gäller för vintercamping om man vill vara säker på att gasolen finns där när den behövs.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor i en Cabby 650+L. Helårscampar plats 5 på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44.
2018-02-27 kl 21:41

Jag fyller mina flaskor på gasolmacken och är samma som de säljer som fordonsgas, LPG. Har en komposit och en stål flaska.

CC 100556
2018-02-27 kl 22:13

SM5JYP skrev:
Jag fyller mina flaskor på gasolmacken och är samma som de säljer som fordonsgas, LPG. Har en komposit och en stål flaska.

Låter skumt, fordondsgas är i regel metangas som har kokpunkt 161,5 grader och får du problem med dina tuber då så verkar det konstigt.

Men annars så tror jag inte gasoltuber är godkända för metangas.

2018-02-28 kl 11:38

Jag frågade på Gasolmacken sist när jag fyllde han sa att de bara hade en tank och de fyller samma till oss campare.

CC 100556
2018-02-28 kl 13:48

SM5JYP skrev:
Jag frågade på Gasolmacken sist när jag fyllde han sa att de bara hade en tank och de fyller samma till oss campare.

Det är inte så att det är "motorgas" som du då tankar i husvagnsflaskorna?

Motorgas är oftast en 50/50 blandning av Propan och Butan och då är det nog mera likt att du inte får ut allt när det kryper neråt.

Motorgas kräver behållare för runt 20 Bar.

Fordonsgas däremot är "Metangas" och kräver behållare för runt 230 Bar.

Det blir lite skillnad i tryck då.

2018-02-28 kl 17:35

Skall kolla nästa gång jag fyller.

CC 100556
2018-02-28 kl 18:21

SM5JYP skrev:
Skall kolla nästa gång jag fyller.

Det vore intressant, för på den Svenska marknaden bör "Motorgas" innehålla 96% Propan och 4% annat jox som är bra för en motor.

Gasol på flaska (typ PC, PA, P) i Sverige skall/Bör vara av benämningen "Propan 95" som innebär:

min 95% Propan
max 0,1% metan
max 2% Etan
max 5% Butaner
max 0,2% Pentaner

Typvärde vid mätning:

min 98% propan
max 1% Etan
max 1% Butaner

Det viktigast i våra förbränningsapparater är att kärnan i lågan skall ha en blågrön färg.

Om inte så får man undersöka orsaken.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1685 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 639 fristående campingplatser och 745 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206