• 12 svar
Vinterförvaring
2015-10-25 kl 03:07

Nu är det dags att köra in vagnen för vinterförvaring och jag undrar hur jag bäst gör med batterier och solcellspanel under vintern? Måste batterierna plockas ur och underhållsladdas eller kan jag bara stänga av solcellspanelen och huvudströmbrytaren och låta det vara?
Testar att bifoga bilder och är tacksam för goda råd.

[img=[URL=http://www.forumbilder.se/ECSH4/image][IMG]http://www.forumbilder.se/ECSH4/image.jpeg[/IMG][/URL]]

[img=[URL=http://www.forumbilder.se/ECSH5/image][IMG]http://www.forumbilder.se/ECSH5/image.jpeg[/IMG][/URL]]

2015-10-25 kl 11:34

Ett bra och fulladdat batteri bör klara en vinter men för säkerhets skull lyft av en kabelsko så att absolut ingenting kan dra ström.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2015-10-25 kl 12:56

Som stigk skriver så bör ett fulladdat batteri som är i bra skick klara en vinter.
Det finns vad jag förstått t.ex. husbilar där batteriet är placerat under förar/passagerarsätet vilket gör att det inte är så väldigt snabbt och enkelt att ta bort batteriet och hellre lämnar kvar dem på vintrarna.

2015-10-25 kl 16:55

Nu vet jag inte hur eller var du ställer vagnen under vintern, men min hyresvärd kräver att batteri och gasoltub är urplockad under vintern för brandriskens skull.
Det kan jag tycka är en bra säkerhet för mig också, för då vet jag att jag inte kan åsamka en brand där ladan och kanske alla vagnar förstörs.

2015-10-26 kl 09:06

Vi plockar ur batteriet och underhållsladdar det under vinterförvaringen. Vi får inte heller låta batteriet eller gasoltuben vara kvar i vagnen p.g.a. brandrisken (men skulle ändå tagit bort det). Vi plockar även ur sånt som kan vara stöldbegärligt och låter vagnen vara upplåst. Om tjuvarna är framme så är dörren bara att öppna och vi slipper få dörren uppbruten och förstörd. Vi drar heller inte åt handbromsen som jag sett många gör. Lätt att den kärvar då.
Glöm inte torrbollarna :-)

Susanne
2015-10-26 kl 20:19

Tack för alla era svar!
Jag bestämde mig för att plocka ur batterierna men lämnade kvar laddaren och den lilla grå dosan som jag egentligen inte vet vad det är för något. Tog loss ena polen på laddaren så att lampan slocknade på den, men den lilla grå dosan lyser fortfarande. Önskar att jag fått med utförliga instruktioner till vagnen.
Tvn är urplockad, städningen avklarad och torrbollarna på plats. Längtar redan till våren :-)

2015-10-27 kl 12:45

Det här med att plocka ur gasolflaskan när man vinterförvarar en husvagn/husbil tillsammans med andra ekipage har väl mer med lagkrav att göra.
Att det skulle finnas någon lag som förbjuder att lämna kvar batteri vid vinterförvaring har jag inte hört talas om. Däremot så skadar det ju inte att göra det.

2015-10-28 kl 07:02

perin skrev:
Det här med att plocka ur gasolflaskan när man vinterförvarar en husvagn/husbil tillsammans med andra ekipage har väl mer med lagkrav att göra.
Att det skulle finnas någon lag som förbjuder att lämna kvar batteri vid vinterförvaring har jag inte hört talas om. Däremot så skadar det ju inte att göra det.

Jag skulle vilja påstå att detta med att ta ur gasolflaska och batteri ur vagnen/bilen under vinterförvaring ofta har att göra med att försäkringen för byggnaden ej gäller om något av dessa finns kvar i fordonen under vintern. Det är svaret jag fått från mitt försäkringsbolag iaf. Sen finns det kanske lagar som styr delar med, precis som du skriver. :)

2015-10-29 kl 12:50

Hittade detta angående mängden gasol som får förvaras.
"I större lagerbyggnader (till exempel lador) som inte är den typ av förråd eller garage i anslutning till en villa som beskrivs här ovanför, får man förvara upp till 500 liter gasol. Detta innebär att man till exempel kan förvara 19 stycken behåller av typen P11 där utan att bryta mot de svenska reglerna."
Det trodde jag inte att det var så pass stora mängder man fick ha.
Sedan kan ju ägarna ha andra villkor gentemot sitt försäkringsbolag.
I villor gäller andra regler givetvis.

2015-11-02 kl 19:14

Har haft husvagn i ett antal år nu och har alltid tagit ur batteriet för att underhålls ladda det. Har funderingar på att låta det sitta kvar. Är det några problem med att göra det? Klarar batteriet en vinter utan laddning?

2015-11-02 kl 21:48

LarsGunnar skrev:
Har haft husvagn i ett antal år nu och har alltid tagit ur batteriet för att underhålls ladda det. Har funderingar på att låta det sitta kvar. Är det några problem med att göra det? Klarar batteriet en vinter utan laddning?

Svaret har du i första kommenaren till TS. :-)

2016-05-15 kl 13:58

Hejsan. Vi bedriver en vinterförvaring och hos oss gäller också att avlägsna gasoltuber men vi godkänner att batteri finns kvar.

• 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206