Vintersäkra Thetford toalett? / av NisseL66

• 12 svar
Vintersäkra Thetford toalett?
2021-10-18 kl 19:44

Hej!
Har en Knaus Eifelland Holiday 2005 med en Thetford C-402 X L toalett.
Min fråga är vart jag hittar dräneringsröret för att tömma spolningsvattnet?

Har tittat på Youtube och läst på nätet och ser att den är placerad innanför luckan och det ska bara vara att lossa vika ner röret så töms vattnet.
Men så är inte fallet för mig, hittar inte dräneringsröret:(
Kan det vara så att modellen på toaletten jag har inte har något dräneringsrör?

2021-10-18 kl 20:55

Min har ett slags automatisk luftningshistoria, som ska tömma den sista delen av spolarmaturen. Såvitt jag har begripit, i alla fall.
Jag kan inte modellbeteckningen på min utantill, men en Thetford kassettoa är det i alla fall.

2021-10-18 kl 22:16

Dräneringsröret är detsamma som nivåröret.

Lossa det från gummipluggen och vik det försiktigt nedåt så töms spoltanken.

2021-10-19 kl 11:27

Har förstått att dräneringsröret och nivåröret är samma sak, men det är det jag inte hittar.
Kanske är så på den modellen jag har så tömmer man systemet genom spolning:(

2021-10-19 kl 18:18

Har du haft vagnen från ny så bör den sitta där.
Har du köpt den begagnad så kan den ha frusit sönder för tidigare ägare och är pluggad.
Ett nytt kostar lite över 400 kr.

https://www.campingvaruhuset.se/toalett-kem/reservdelar-till-toaletter?instock=true

Men dra ut tömningstanken och titta om du hittar något plaströr runt centimetern i diameter, bör sitta på den vänstra eller högra sidan beroende på hur den är monterad.
Endera nedtill eller upptill under tanken. Kan vara pluggad både nere och uppe.

2021-10-19 kl 20:26

Enligt Thetfords websida är nivåröret för spolvattentanken ett tillbehör. Så det beror på om husvagnsbyggaren har beställt det från början eller ej, om det överhuvudtaget funnits i vagnen.

Den modell jag har är inte utrustad med spoltank, utan spolar med vatten från den vanliga vattentanken.

2021-10-20 kl 09:03

Två olika modeller, den du har tar spolvatten från färskvattentanken och 400 serien har en egen spoltank.

Annars så är det inget "tillbehör" utan däremot en reservdel då många slarvar med tömningen inför vinter så det fryser sönder-

I manualen står det under "Förvaring"...

FÖRVARING
Om du inte kommer att använda din Thetford toalett under längre tid är
det viktigt att följa nedanstående anvisningar.
Töm vattentanken helt via dräneringsröret. Dräneringsröret fungerar
även som nivåindikator. Ta loss dräneringsröret ur bygeln och dra den
försiktigt nedåt från den övre tappen. Rikta dräneringsröret ut genom
serviceluckans öppning så att vattnet kan rinna ut. Efteråt sätter du
tillbaka dräneringsröret i bygeln och trycker in det i den övre tappen.

2021-10-20 kl 17:54

Hagbard skrev:
Annars så är det inget "tillbehör"
Läs vad Thetford skriver på sin sida. Klicka på Varför finns det ingen indikator...

Thetford 402 L

2021-10-20 kl 18:35

Skillnad på indikator och tömningsrör kanske.

Indikatorn talar om ifall man trycker på spolknappen om tanken är full eller vattentanken är tom.
Kan vara ett tillbehör beroende på marknad.

Men tömningsröret skall sitta på alla modeller oberoende av marknad.

2021-10-21 kl 10:31

Dom kanske har tagit bort nivåröret och ersatt med kontrollpanel MK2 som indikerar när tanken är tom?
:(
Har talat med en husvagnsverkstad och han har aldrig hört talas om att nivåröret saknas på vissa modeller.
Fick tipset att hälla i koncentrerad spolarvätska i tanken om jag är osäker om allt vatten är tömt.

2021-10-21 kl 11:06

Hagbard skrev:
Skillnad på indikator och tömningsrör kanske.
Så om man inte har en speciell indikator fungerar tömningsröret både till tömning och indikering, menar du? Så är det kanske. Jag har ju inte haft någon sådan här modell på toalett, så jag har inte sett det i verkligheten.

2021-10-21 kl 12:28

Kollade lite mer på Thetfords informationer och såg att X modellen hade indikator medans L modellen inte hade det.

Nivåröret ser man när man fyller så man inte fyller för mycket.
Under färd så rekommenderar Thetford att inte fylla spoltanken mer än runt hälften för att inte "överskvimpning skall ske".

Så nivårör/tömningsrör skall sitta på alla dessa modeller men indikatorn endast på X modellen.

• 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1670 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 618 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206