Ytterligare en nybörjare / av FreddeFM

• 11 svar
Ytterligare en nybörjare
2021-08-08 kl 22:21

Hej på er!

Först får jag be om ursäkt för eventuella idiotfrågor. Pls don´t kill me :)

Jag är på jakt efter min första husvagn. Den får inte vara allt för tung då jag behöver tänka på tjänstevikten. Ekonomiskt tänkte jag lägga mig runt 100-130 lax. Har sneglat en del på polarvagnar från tidigt 2000-tal. Priset varierar givetvis beroende på försäljare och skick, även om jag tycker de jag tittar på sett bra ut. Är det bättre att köpa från företagare än privatpersoner? Har läst en hel del om fuktskador privatpersoner inte nämnt. Som sagt är jag nybörjare och lätt att lura.

Är Polar något ni skulle rekommendera för en familj, 2 vuxna och 2 barn? Vad rekommenderar ni för tillbehör som bör inkludera vagnen? Jag vill köpa en komplett husvagn utan att behöva köpa till/renovera i efterhand.

Varför skriver vissa inte med kallvatten i sina annonser? Antar att det är standard på husvagnar med kall/varmvatten?

Undrar också hur det fungerar med solceller. Klarar man sig på egen el en sommar eller behöver man fortfarande eluttag från campingen? Kommer inte använda överdrivet mycket el, mer för matlagning, kyl/frys och tv.

Har säkert fler frågor men börjar såhär. Tackar ödmjukast!

2021-08-09 kl 11:02

Hej

Har inga synpunkter på vagnar. Men det som är viktigt är totalvikten, det är den som avgör om bilen och du får dra vagnen.

Tjänstevikten är vad vagnen vägde när den lämnade fabriken + gas och kanske något mer. Vill du veta hur mycket du får lasta i den är det säkrast att väga den och sen se vad skillnaden är till totalvikten, där har du lastförmågan.

/Peter

2021-08-09 kl 12:29

Sonander skrev:
Men det som är viktigt är totalvikten, det är den som avgör om bilen och du får dra vagnen.
Totalvikten (bilen plus vagnen) avgör om du får köra med vagnen efter din bil.
Däremot är det bruttovikten som avgör om bilen får dra vagnen.

Båda reglerna måste förstås vara uppfyllda samtidigt.

Märken och modeller finns det massor av. Det är omöjligt att veta vad just du finner bäst. Åk och titta hos handlare. Även om du hittar en vagn privat, som du vill köpa, finns det fler att titta på hos handlarna.

Förr var det inte så vanligt med varmvatten, men vagnar från 2000 och senare har ofta det. Har de Alde Compact 3000/3010/3020 panna så har de varmvatten. En del äldre vagnar har separata varmvattenberedare.

Står du utan tillgång till 230 V kör du kyl och spis på gasol. TV kan man glo på en del, under förutsättning att den kan gå på 12 V, förstås.

Med rimligt stora solpaneler, och vettigt väder, kan du då klara dig ganska länge.
Invertrar, som gör 230 V från 12 V, tar så mycket ström att de kan man inte använda länge.

Med din tänkta budget får du en vagn som är sisådär 15 år gammal, beroende på storlek och skick, förstås.

2021-08-09 kl 16:24

Tack för alla era svar. Vad tror ni om en Hobby 470 KMF ON TOUR? Finns ute nu för under 200 lax. Årsmodell 2015

Tjänstevikt. 1 109 kg

2021-08-09 kl 17:02

FreddeFM skrev:
Tack för alla era svar. Vad tror ni om en Hobby 470 KMF ON TOUR? Finns ute nu för under 200 lax. Årsmodell 2015

Tjänstevikt. 1 109 kg

Det är ju en ganska liten vagn för 2 vuxna och 2 barn, det är ganska trångt.

Sen undrar jag varför du hänger upp dig på tjänstevikten, det som är viktigt om huruvida bilen får dra eller vilket körkort som krävs är ju totalvikten.
När det gäller vikt så är det viktigt att tänka på att inte välja en vagn med för låg lastvikt det kommer du garanterat att ångra.

Just den vagnen som du kollade på hittade jag en med totalvikt 1300 kg och om tjänstevikten är 1109 kg så har du 191 kg i lastvikt det är u minsta laget enligt mig, det är rätt mycket man vill ha med sig när man är ute och campar.

Vi hade en liknade vagn tidigare, en knaus sport 540, åtminstone så var det nästan samma planlösning och med en sån vagn måste man i princip ha förtält uppe, själva dinnetten inne i vagnen är så pass trång att 2 vuxna inte får plats bredvid varandra, det var därför vi bytte vagn då vi gillar och campa utan att sätta upp förtält ibland.

2021-08-09 kl 17:34

AndreasDotNet skrev:
FreddeFM skrev:

Tjänstevikt. 1 109 kg

Det är ju en ganska liten vagn för 2 vuxna och 2 barn, det är ganska trångt.

Sen undrar jag varför du hänger upp dig på tjänstevikten, det som är viktigt om huruvida bilen får dra eller vilket körkort som krävs är ju totalvikten.
När det gäller vikt så är det viktigt att tänka på att inte välja en vagn med för låg lastvikt det kommer du garanterat att ångra.

Just den vagnen som du kollade på hittade jag en med totalvikt 1300 kg och om tjänstevikten är 1109 kg så har du 191 kg i lastvikt det är u minsta laget enligt mig, det är rätt mycket man vill ha med sig när man är ute och campar.

Vi hade en liknade vagn tidigare, en knaus sport 540, åtminstone så var det nästan samma planlösning och med en sån vagn måste man i princip ha förtält uppe, själva dinnetten inne i vagnen är så pass trång att 2 vuxna inte får plats bredvid varandra, det var därför vi bytte vagn då vi gillar och campa utan att sätta upp förtält ibland.

Tackar. Jag har börjar kolla på släpvagnskalkylatorn. Urvalet är ju inte jättestort för oss med vanligt b-körkort.

2021-08-09 kl 20:11

Skaffa mer körkort, det billigaste "tillbehöret" du kan skaffa om du funderar på husvagn. Du får ett enormt större utbud då.

2021-08-09 kl 21:57

Satsa på BE behörighet direkt isåfall. Jag tog B96 men med facit i hand skulle jag valt BE istället.

2021-08-09 kl 23:54

mortimer skrev:
Satsa på BE behörighet direkt isåfall. Jag tog B96 men med facit i hand skulle jag valt BE istället.

Håller helt med gick i samma fälla jag med tog b96 bara för att 2 år senare med ny bil och vagn vara tvungen att ta BE.

2021-08-10 kl 21:12

AndreasDotNet skrev:
Återigen: Bilens begränsning gäller gentemot bruttovikten.
Körkortets gäller mot totalvikten, plus bilens totalvikt.

B96 är förstås klart enklast att ta. Men hur stor nytta man har av det beror på bilen. Med min bil ökar tillåten totalvikt för släpet från 1100 till 1850 kg. Det finns ett stort antal vagnar i det spannet. Men om bilen varit ett ton tyngre ökar vagnvikten från 750 till 850 kg, och det kan ju kvitta.

Själv har jag E. Det är så gammalt att B96 inte fanns då. Men det går inte att utnyttja max dragvikt på min bil utan minst BE, så det hade jag tagit även idag.

2021-08-11 kl 16:05

mortimer skrev:

Det kan ju vara ett bra tips, men det är ju inte sant för alla. Själv tog jag B96 för 4-5 år sen och har ännu inte haft behov av BE. Skulle behovet av BE dyka upp så löser jag det, men då helt utan att anse att B96 på nåt sätt var bortkastat. :)

• 11 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206