McLouis MC4 281: Nu på Ford

Publicerad: 2022-12-14   Uppdaterad: 2023-04-25

Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.

Inte längre tillbaka än 2020 var det näst intill otänkbart att ha en husbil byggd på Ford Transit. Jag behöver bara gå till min egen bekantskapskrets med omnejd där Fiat Ducato regerar.

Samtidigt lite märkligt då ingen av dem skulle kunna tänka sig samma varumärke som personbil. Okej, möjligtvis sneglar någon av mina vänner på ett husbils-chassi inom premiumsegmentet där Mercedes-Benz finns, medan Volkswagen, Ford, Peugeot och Renault fram till nu mer eller mindre hamnat under rubriceringen ”otänkbart”.  

Det här var innan pandemin slog till med full kraft. Fiat-fabrikerna har varit stängda i omgångar och adderar vi sedan komponentbrist till allt elände, ja då kan den italienska fordonstillverkaren bara understryka att det har varit en kaosartad period – som inte är över än.

McLouis MC4 281: Nu på Ford
Queenbed gäller i 281:an där bäddmadrassen är både tjock och så att säga andningsbar.

Medan husbilsbyggarna har tvingats se om sitt hus, vilket i sin tur har genererat samarbeten med andra chassileverantörer, måste vi konsumenter samtidigt också tänka om.

Och visst, kan vi byta den inrutade charter-semestern på Gran Canaria till att se oss omkring via campingliv (som många har gjort under pandemin), ja då kan vi nog också förmå oss att sitta bakom ratten i en trubbnosig Ford Transit.

Det är nämligen det som står på dagens meny när vi besöker Autohallen i Kungsängen, strax norr om huvudstaden. Det bör understrykas att nu gäller inte detta hela McLouis husbilsflotta, utan enbart 200-modellerna, som designmässigt (interiört) är något enklare än 800-serien som i sin tur har kvar Fiat som basfordon.

McLouis MC4 281: Nu på Ford
Visst är det härligt med face-to-face? Soffornas bredd är 83 respektive 103 centimeter.

Provkörningen av McLouis Mc4 281 blir i glädjens tecken. Redan efter ett par hundra meter, i samband med en cirkulationsplats noterar vi att A-stolpen inte stör sikten nämnvärt. Vindrutan känns gigantisk jämfört med Fiat, men det är kanske bara inbillning.

Den tydliga displayen bjuder på stora, digitala siffror som visar hastigheten (det finns traditionella visare också). Att reglagen ser lite annorlunda ut än i Ducato är inte så underligt, det här är ju för bövelen en Transit vi har att göra med.

Det som imponerar stort är tystnaden. Trots att husbilen så att säga är ”tom” hörs inget störande gnekande. Dessutom fungerar den sexstegade automaten klanderfritt. Efter att ha avverkat ett par mil på såväl motorväg som landsväg ställer jag frågan högt till mig själv: Kommer vi att kunna tänka om och börja gilla Ford Transit? Svaret blir: Utan problem!

McLouis MC4 281: Nu på Ford
Taksäng kan vara praktiskt, men det är en smal rackare och är bäst lämpad för en person.

När vi är tillbaka i Kungsängen kommer nästa positiva besked. Via en broschyr kan vi nämligen konstatera att Mc4 281 kostar under 800 000 kronor i sitt grundutförande, vilket numera tillhör ovanligheterna. Okej, testfordonet var extrautrustat med tidigare nämnda automatlåda och överskred därmed 800-strecket.

När vi studerar priserna närmare visar det sig att det faktiskt finns två husbilar i samma serie vars köpeskilling börjar på 749 000 kronor (Mc4 237 med tvärställd dubbelsäng och singelbäddsmodellen Mc4 239).

Bakar vi samman grundpriserna med Autohallens givmilda paketering som de själva kallar ”All Inclusive” (solcell inkluderat regulator, cykelhållare, markis, tv, cd/stereo, turbovent och en hel del annat smått och gott) blir det en svårslagen kombination nu när inköpskostnaden för såväl nya som begagnade husbilar har skjutit i höjden.

McLouis MC4 281: Nu på Ford
Litet kök med två brännare räcker gott och väl för de allra flesta.

Innan vi låser och lämnar tillbaka nycklarna har vi några interiöra detaljer som bör lyftas fram. Som att vi nästan får ta fram kulramen för alla olika mått gällande innerhöjd: 208 cm (köksavdelningen), 187 cm (sittgrupp), 196 cm (sängkammaren) och 191 cm (duschutrymmet).

Tröskeln upp till hygienutrymmet och säng-kammaren hade vi kunnat vara utan. Drottningsängen är höjdjusterbar, vilket gör att ni själva kan välja passande läge samtidigt som garageutrymmet kan nyttjas maximalt. Extremt djupt skafferi säger vi nja åt. Face-to-face i sittgruppen får i gengäld ett rungande jaaaa!

Avslutningsvis är det bara att lyfta på hatten för italienarna när det gäller design och deras öga för detaljer. Tänker närmast på de naturliga kulörerna brunt/beige, polerat laminatbord, kromade bordshörn och vadderade paneler som skapar en varm och mjuk känsla.

McLouis MC4 281: Nu på Ford
Ljust och mörkt träslag blandas på toaletten. HÖGER: Separat duschkabin där det är hyfsat med utrymme.
McLouis MC4 281: Nu på Ford
Rulla till toppen