Grill-fråga
2011-06-24 kl 15:46

Hejsan!
Läste någonstans att en grill måste ha minst 30 cm höga ben för att få användas på en camping - stämmer detta? Isåfall har jag verkligen köpt fel variant...
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162157580

Har testat den och den är så otroligt bra så jag hoppas verkligen att man får använda den!

2011-06-24 kl 17:23

Har oxå läst det men vet ej om det är sant ,det har aldrig varit aktuellt för oss då vi har en hög grill .

Om du ställer den på nåt så den kommer upp lite så är ju problemet borta .

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2011-06-24 kl 17:37

nu conny 555 har du läst i sömnen, du går väl inte på detta,,vad som gäller är sunt förnuft = sent aprilskämt he he

2011-06-24 kl 18:35

Kanske aprilskämt,fast det skulle inte förvåna mig..det är både det ena och det andra som gäller om man skall in på ett svensk camping.

2011-06-24 kl 19:10

ja zubac, svenska campingar tar priset...en fråga ,,varför tar man inte lärdom av resor till utlandet, hur det fungerar där???

2011-06-25 kl 00:31

Edling skrev:
nu conny 555 har du läst i sömnen,

Nej det har jag inte!!!

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2011-06-25 kl 10:15

Hur många en-gångsgrillar säljs det med 30 cm höga ben?

2011-06-25 kl 10:34

"ENGÅNGSGRILLAR" Hur ser det ut på campingsplatser, svarta märken efter
grillar över allt. måste vara en önskan
för barn att gå barfota i. Var tog OMDÖMMET bland "vuxna" vägen???

2011-06-25 kl 12:05

Engångsgrillar är ju litegrann en annan sak - då måste man ju ha något under så man inte bränner underlaget och riskerar gräsbränder...

Men min grill har nog ca 20 cm mellan undersida och mark - och jag är alltid noga med att det inte ska vara brännbart varken under, över eller på sidorna - så det ska väl gå bra.

Jag undrade bara om det finns någon direkt regel - för det var så jag uppfattade det jag läste om det här med 30 cm. Det var förövrigt på ett annat forum som jag läste detta som ett svar på en fråga om förvaring av grill under färd.

När man söker på olika campingar så står det ibland: "Hos oss gäller av Sveriges Campingvärdars Riksförbunds fastställda ordningsregler." - men jag lyckas inte hitta dessa regler någonstans på nätet? Ingår bestämmelser om grillning i dessa regler eller är det bara rena ordningsfrågor?

2011-06-25 kl 12:52

Jag har aldrig hört talas om dessa grillregler rörande 30 cm. Det är nog en bra regel att bespara naturen från ev. värme tror jag nog.
En-gångsgrillar är det tal om att förbjuda. Inte en dag för sent.

2011-06-25 kl 19:24

du kallekula, vad baserar du ditt uttalande om att event.förbjuda dessa engångsgrillar på??? inte en dag försent,,, berätta mera om dina upplevelser,tankegångar!!! vivet ju att missbruk och i avsaknad av betende med dessa förekommer...och grillregler på en campingplats är för mig något nytt.

2011-06-26 kl 07:26

Jag grillar inte..men är himla tröt på förbjud mentaliteten här i landet!Räcker inte längre med vanlig sundförnuft?Vad kommer att bli nästa att förbjudas...

2011-06-26 kl 07:41

kan det vara så att i dessa tider när det råder laghysteri i landet,så skall man göra skriftlig ansökan om att få idka friluftsliv också snart om ivrarna får som de vill....

2011-06-26 kl 09:35

Det kan ju vara lokala bestämmelser & varje campingvärd är fri att sätta vilka regler han vill på sin camping. Jag själv ställer ALLTID fram en 10-literskanna med vatten då jag grillar & vet att det gör absolut inte alla andra. jodå jag är inte själv då jag sett att andra gör det. Men överlag på en camping så gör nog dom flesta inte det.

Jag har besökt en camping som hade totalt grillförbud över gräsytor. På grus & asfaltsytor fick man hålla till om man ville grilla.

2011-06-26 kl 10:02

Det var något organ som ville få till ett förbud mot engångsgrillar enligt uppgift på nyhetskanal på radion. Orsak: De ligger och skräpar ned i naturen och skadar djur som trampar på kvarlämnade grillar. Det finns ståltrådsgaller som skadar djuren. Det är glöd kvar som kan tända eld på omgivningen i sämsta fall. Folk med vett och etikett tar självklart med sig grillen efter avslutad grillning. Tyvärr grillas det direkt med berget som underlag med sprickor i sten som resultat.
Då är det nog bra med 30 cm ben på grillen!
Därför vill man förbjuda grillen. Sen får man gilla den iden eller inte. Det är ju en smaksak.
Vi individer är inte alltid förnuftiga och därför drabbas vi av något förbud eller en ny lag. Tyvärr.

2011-06-26 kl 11:41

Det finns många Campingar som har totalförbud för sådana grillar.
Sett ex: på där personal går med vattenkanna o släcker grillar, med förstörd mat som följd. Lite väl extremt
men när det inte går att prata folk till rätta, vad återstår. Innan hela campingen brinner ned.

2011-06-26 kl 23:36

John skrev:
Det finns många Campingar som har totalförbud för sådana grillar.
Sett ex: på där personal går med vattenkanna o släcker grillar, med förstörd mat som följd. Lite väl extremt
men när det inte går att prata folk till rätta, vad återstår. Innan hela campingen brinner ned.

Jag grillar inte,men har inte sett eller läst att nån camping har brunit ner...så var finns problemet..

2011-06-27 kl 06:25

Låter väl drastigt att man häller vatten över grill när det ligger mat på.

2011-06-27 kl 08:02

Edling skrev:
ja zubac, svenska campingar tar priset...en fråga ,,varför tar man inte lärdom av resor till utlandet, hur det fungerar där???

Du edling om nu svenska campingar tar priset då förutsäter jag att du menade första pris, varför skall vi då ta efter utlandet, en förklaring.

2011-06-27 kl 20:48

lite om bakfoten bero.jag avsåg i form om lagar, ja visst första pris på att stifta lagar = för mycket byråkrati bero.. drabbar det inte dej????

2011-06-28 kl 14:16

Du edling om nu svenska campingar tar priset då förutsäter jag att du menade första pris, varför skall vi då ta efter utlandet, en förklaring.[/quote]

Jodu BeRo,dom tar första priset i girighet..

2011-06-28 kl 16:48

om ni är så negativa och gnälliga varför campar ni överhuvudtaget,

2011-06-28 kl 18:08

stora felet med din inställning är att du skulle behöva veva igång den där gengaskokaren till husbil och ge dej av söderut ett par månader ,så du får lite andra intryck av världen utanför svedala,m.a.o. du är hemmablind bero... sedan om du uppfattar mej och zubac negativa och gnälliga så är det därför som vi inte använder campingar i onödan. >>Vi fricampar och livet leker käre bero, det passar oss.....

2011-06-28 kl 18:34

till dej zubac.jag avsåg första priset går till alla som jagar camparen,är ute efter dennes pengar,och lagar som ständigt skall uppfyllas...jag ville få fram att det är så mycket enklare i bl. Tyskland och länder neröver.....

2011-06-28 kl 20:07

Får man fråga vad det är för fel på Svedala? Jag råkar vara Svensk & gillar mitt fosterland! Varför ska man då söka intryck söderifrån?

Just denna tråd handlar om Grillning & jag tycker att det är bra att en campingvärd har rätt att förbjuda efter eget tycke. Är det väldigt torrt i marken så ska man inte grilla. men en del fattar inte det & då behövs det förbud.

2011-06-28 kl 21:02

å krister,va fick du luft ifrån!!!Behöver det vara fel på Sverige,men när man går in på ens fritid och bestämmer om min grill, grillning. Visst inne på en camping med tätt med vagnar och tält är det lätt att något händer..sedan skall man väl snart ha en grill som SCR har godkänt också,,samt säkerhetsavstånd m.m. listan kan göras lång...skall man ha grillruta till sin plats kostar det extra m.m. Sedan Svensk ,, inget fel... bara att det är okomplicerat utomlands.....

2011-06-28 kl 22:01

Edling skrev:
stora felet med din inställning är att du skulle behöva veva igång den där gengaskokaren till husbil och ge dej av söderut ett par månader ,så du får lite andra intryck av världen utanför svedala,m.a.o. du är hemmablind bero... ..

Ja det var det här inlägget jag fick luft ifrån. jag uppfattar det som lite negativt mot Sverige & att Du tycker man ska leta sig söderut för att slippa vara hemmablind. Du har aldrig tänkt på att man är flera som ska trivas på en camping va? Reglerna är till för att man ska trivas & känna sig trygg. Det finns faktiskt folk som inte har nåt omdöme & just då är det bra att det finns regler.

2011-06-28 kl 23:36

Åter till en bra fråga. Finns det någon regel på att det måste vara ett visst avstånd? Annars får man gå på sunt förnuft.
Jag är inte ute efter gissningar eller tyckande.
Föresten har jag sett många som använt just den grillen du köpt, MarLot

2011-06-29 kl 00:04

rosetta skrev:
Åter till en bra fråga. Finns det någon regel på att det måste vara ett visst avstånd? Annars får man gå på sunt förnuft.
Jag är inte ute efter gissningar eller tyckande.
MarLot

Det finns en rekommendation av MSB, myndigheten för samhällskydd och beredskap, Du kan ladda hem gratis en folder om grillning och gasol och säkerhetsavstånd.
https://www.msb.se/Upload/Produkter_tjanster/Publikationer/MSB/0041_09_Brandsaker_camping.pdf

2011-06-29 kl 12:43

Det var ju bra att det finns fler som använder samma grill! Då är det säkert ok om det inte står något specifikt i just den campingens regler som man besöker.

Sunt förnuft är ju naturligtvis annars det man använder sig av när det gäller detta.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206