Matlagning i Husvagnen / av gela

Matlagning i Husvagnen
2008-07-10 kl 19:38

Hej alla glada.har kollat lite runt det billigaste var 349:- utan rabatt ,eller ngt.det verkar inte som några åf vill släppa till...........men jag ska göra ett sista försök (innan jag tänker ut en annan plan.

2008-07-11 kl 00:19

okay Då väntar vi och ser vi fram emot vad du kommer fram till Jonker70.. Bra jobbat..*ss*

2008-08-06 kl 15:44

Jag är själv en stor matälskare (tyvärr syns det också;0) ) som kan dela med mig av en enkel rätt:
Italiensk röra c:a 4 port (små)
1 burk krossade tomater
1 burk champinjoner
2 paket bacon
italiensk salladskrydda, salt, peppar, oregano och ev. mer vitlök
Fräs baconet i en torr het panna. Häll i champinjonerna (utan spad) och låt allt få lite färg.Häll över tomaterna och krydda.Servera med pasta av valfri sortMums!!
Lycka Till!!

2008-08-07 kl 04:46

Vi har inte heller haft någon omnia men emellanåt har vi talat lite om att skaffa en. Under semestern fick vi äran att smaka på kaka bakad av Eros och nu när jag läser i denna tråden blir jag ännu mer sugen på att skaffa en. Ska då i så fall även testa era recept, de låter alla jättegoda.

2008-08-07 kl 18:36

Ska bara prisa denna uppfinning som kallas Omnia-ugn en gång till.
Upptäckte till min och hustruns bestörtninng att det hade blivit ett hål i formen till ugnen sista veckan på semestern. Hålet upptäcktes vid diskning. Lätt förbannad gick jag några dagar och funderade på hur jag skulle göra föra att få den utbytt eller något i den stilen. Den var ju bara använd 8-9 gånger. Sagt och gjort när jag kom hem så ringde jag till Koala Trading i Malmö. Hamnade på en telefonsvarare och talade in mitt ärende och telefonnummer. 60 minuter senare ringer en man och presenterar sig som Göran på Koala trading. Jag beskriver situationen för honom och han säger i samma andetag att det är väl inga problem jag skickar en ny, men jag lägger med lite plåster på såren oxå. Vilket bemötande. Båda är vi glada över att vi kan använda våran kära Omnia-ugn igen. Vill bara tacka Göra på Koala Trading för hjälpen.
Ni som går i funderingar, köp en det vidgar matlagningenen hel del.
Synd att semestern är slut M V H Pelle

2008-08-07 kl 21:09

Hej!
Kul med lite nya recept! Jag bidrar med en soppa som passar de flesta, såväl barn som vuxna:
Tortellinisoppa, 4 port (vi är fem i familjen och det räcker gott och väl...)
1-2 gula lökar2 höns- lr grönsaksbuljonger400 gr krossade lr passerade tomater8,5 dl vatten2 dl grädde (enl receptet men jag tar nog drygt 3 dl)Italiensk salladskrydda &/lr basilika (jag tar både och)2 port (helst färsk) tortelliniriven parmensanost
Fräs den finhackade löken i lite smör. Den skall inte bli brynt - endast blank. Tillsätt buljongtärningarna, tomater och vatten. Låt koka ihop ca 10-15 min. Häll i grädden och smaka av med kryddorna. Koka under tiden pastan och blanda i när soppan är färdig. Serveras med riven parmensanost vid sidan om och grisini eller bröd.
Jätte god, enkel och snabb att tillaga!

2008-08-08 kl 21:47

Nu i sensommartider så kommer ett grillrecept. (snott från Garman i TV iofs (landgång) men lite förändrade)
Kommer i två smaker broende på hur mycket smak råvaran har. Grillfavoriten gris är ju ganska "neutral" i smaken så där kan man "dra" på lite mera...
Till griskött:Torrmarinera köttet med en blandning av lika delar grillkrydda, svartpeppar och gurkmeja. Låt dra nån timme. När köttet kommer på grillen penslar du på glazen vid varje vändning tills köttet är klart eller glazen är slut.
Till vilt (vi har provat renkött) lägg köttet på grillen utan marinering alls. Börja direkt med Glazen och lägg på nytt vid varje vändning tills det är färdigt eller glazen tar slut.
till 4 hyfsat rejäla köttbitar:2 msk oystersauce1 msk japansk soya1 msk honung2 vitlöksklyftor2 msk olivolja1 msk sambal oeleksaften från en lime (vid nödfall kan den ersättas med 2 msk citrusjuice)
Men det blir lite starkt så barnen kanske inte är jätteglada....Passar till: (är ju populärt i matlagningsspalter) ett torrt rödvin, Rijks på dunk är gott till eller ett ljust öl, favvo är Staropramen

2009-01-01 kl 08:56

Oj vad länge sedan ni skrev om detta men jag såg det inte för än idag, jag har ett klass 1 recept, SCANS GRILLSPJUT PÅ GRILLEN, FRUGAN GÖR POMMES I UGNEN I SERVICEHUSET (GÄRNA NÅGON SOM ÄR FÖRKRYDDADE) EN GIGANTISK SALLAD OCH PRICKEN ÖVER I:ET NÅGON KALL SÅS PÅ FLASKA FRÅN RYDBERGS OCH DÄRTILL SERVERAS ETT PAR IS KALLA ÖL GÄRNA EN SOM HETER KARLOVAKO (tror det stavas så) DETTA KAN INTE GÅ FEL.

2009-01-02 kl 19:41

Måste tilläga att den potatisgratäng pelleecker hänvisar till bjöd vi hans familj på ock den är kalasgod!
Va inte rädd att prova olika rätter i ugnen det mesta vi provat har funkat perfeket. och den är smidig att hålla ren inte att förakta när man är och diskar.

2009-04-01 kl 19:17

Hej igen!
I sommras gjorde vi denna lax och det var både smidigt o uppskattat.1 st lax (hel utan huvud) finns i ICA:s frysdiskar ca:39:-/kgSalta o peppra in o utvändigt.Riv morot, lök och någon annan rotfrukt.Fyll laxen med rotfrukterna och smör.Slå in allt i folie med skarvarna uppåt. Lägg på grillen.Servera med potatis o hollandaisesås.Smaklig spis

2009-04-02 kl 01:42

Att laga mat i och utanför husvagnen är något av det roligaste jag vet. Har en Carrie Chef De kux gasolgrill där det går att göra det mesta i matväg utomhus. Prova gärna tunna färdigmarinerade spareribbs från "Norrkött" något av den godaste färdig maten jag har grillat. Grillas långsamt under lock. Låt dem svalna en stund. Gör en sallad på skivad stekt nypotatis, fräs ned 1 pkt grön hackad sparris och några klyftade röda lökar. Lägg allt på tallriken, lägg sedan på ruccola sallad och klyftad avacado. Gör en vinegrett på olja,mjölk,senap, socker och aromat. ringla över dressingen över patisblandningen och njut sedan av de möra goda splällen. En kall Miller rekomnderas till rätten.

2009-05-11 kl 20:20

mat,det är grejen det!! så när frugan hade fyllt fick hon en sån här omniapanna,och jag kan bara säga det .där skulle ni vart med!!! det rykte om allting ( men det var ju nytt så.......) vi började säsongen hemma, vi gjorde en rabarber paj ! och det var ju superenkelt, så i sommar kommer vi nog att prova en hel del,och för dom som ännu inte har en omnia,kan jag starkt rekomendera att titta lite närmare på det!
ha det!

2009-06-26 kl 13:35

Hej!Nu börjar det dra ihop sig till att ge sig iväg så nu önskar jag mig nya kul recept. Då jag inte har någon Omnia ugn så vill jag helst ha vanliga recept för ugn o plattor. Jag tycker också att ni som ger dryckestips till maten är bra, jag är nämligen dålig på att testa nytt annars. Tack på förhand!

2009-07-09 kl 08:51

Hur fungerar en Omnia ugn?

2009-08-01 kl 16:05

Hej
Vi hade en fritös med oss i sommar och det var toppen. Friterade pommes till det grillade köttet var gott. Provade också fish and chips med gott resultat.
// Mvh JFK

2009-08-01 kl 22:57

En lätt rätt som passar bra till lunch är
Tortillabröd och fylla dem med valfria grönsaker, sallad, squash, gurka, tomater, morötter, lök, vad man har och sedan på med 4 st stekta fiskpinnar och lite tacosås och lite pesto.
Rulla ihop och ät. Hungriga tonåringar orkar två med fem fiskpinnar i varje.

Ett smaksmör som är himla gott till grillat är smör blandat med riven parmesanost och lite citron saft och salt och peppar.

2010-08-28 kl 23:00

Hej!
Grillsäsongen är snart slut men här kommer ändå ett recept på en god sås till grillat kött, passar visserligen bra även till ugnsstekt kött tex farnsyska.
2,5dl cremé fraich (valfri fetthalt)
Riven grönmögelost efter smak (kvibille gräddädel fungerar bra)
En halv rödlök hackad
peppar
en nypa salt

Hoppas det smakar!

2011-01-20 kl 08:29

Hejsan!!!Är det nån som har en flavour wave owen med sig i husvagnen?Hur tycker ni den fungerar?Ni som har dela gärna med er tips på maträtter och annat.Jag har en men e nybörjare på den så den har inte blivit använd så mycket ännu

2011-03-20 kl 23:44

Hittade omniaugnen nu till ett riktigt bra pris på:

http://www.husvagnsprylar.se/produkt.asp?kat=83&prodID=2614

Nu är den nere i 329:- inkl. receptsamlingen.
/Roland

2011-03-21 kl 10:42

Äger en Omnia men har använt den bara en gång. Ska bli ändring på det denna säsong har jag tänkt. Nu får man väl komma med lite nya recept inför den nya säsongen men återkommer, då inspirationen inte infunnit sig riktigt ännu.
Men snart så!:-)

2011-03-21 kl 17:21

ostbergr skrev:
Hittade omniaugnen nu till ett riktigt bra pris på:

http://www.husvagnsprylar.se/produkt.asp?kat=83&prodID=2614

Nu är den nere i 329:- inkl. receptsamlingen.
/Roland

Blir en beställning idag .

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2012-01-06 kl 10:48

På nyårsafton lagade vi följande mat i husvagnen.
Förrätt: Toast skagen på stekt vitt bröd med handskalade räkor och egen röra.

Varmrätt: Stekt oxfilé a la black and white(utan kalvfilé) med stekt rösti, grilljerad färska sparrisknyten med bacon. Griljerade tomathalvor.

Efterrätt: Brylépudding med apelsinklyftor.

Som ni märker så är menyn en återgång till 70-talet. Kan vara roligt att göra det då vi idag översvämmas av nya maträtter och smaker.

2012-01-06 kl 11:43

Du menar alltså Frank, att den här 3-stjärniga Michelin-restaurangen finns i Åkersjön i Jämtland?
Måste nog ta mig en sväng dit.

Bild
Smaskens!

2012-01-06 kl 11:55

Leknes skrev:
Du menar alltså Frank, att den här 3-stjärniga Michelin-restaurangen finns i Åkersjön i Jämtland?
Måste nog ta mig en sväng dit.

Ja jag skrev ju tidigare att du skulle ställa upp den prickiga på Åkersjöns Camping :-)

2012-01-06 kl 13:32

Jag lagar alltid mitt mat i husbilen..kanske lite enkelt men väldigt gott!

Bild

2012-01-06 kl 14:21

Ser väldigt gott ut Zubac!

2012-01-06 kl 14:35

Ett minne från sommarens äventyr.
Potatisgratäng gjord i Omnia ugn samt kantarellöverströdd älgbiff. Och till dessert min favorit Brylépudding.
Detta avnjöts i kronoparken Jägarstugan i Gästrikeskogarna.
Bild

Bild

2012-01-06 kl 14:46

Leknes skrev:
Ser väldigt gott ut Zubac!

Tack..inte bara ser,det var och är väldigt gott,och så tysk öl....längtar redan..

2012-01-06 kl 14:53

Här är lite mat, men inte tillagad än.
Kantareller o den stora dilikatessen
svart trumpetsvamp. Det här ska vi
mumsa på i vinter..

Bild

2012-01-06 kl 14:57

Det är också väldigt gott..Bratwurst..mums

Bild

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206