10 frågor från en nybörjare / av Appelräd

• 3 svar
10 frågor från en nybörjare
2018-08-11 kl 02:28

Hej alla!

Jag funderar på att skaffa husvagn till nästa år, och har alltså en hel vinter på mig att läsa på och lära mig mer om husvagnslivet. :) Har redan nu suttit och kollat annonser på Blocket, mest för skojs skull och se vad som finns.

Jag behöver inte någon jättestor vagn, har inte barn som ska åka med utan den ska ta 1-2 pers och vara mysig men ändå lite rymlig. Troligen ska den inte heller användas på vintern, men kanske höst och vår (då det kan bli någon enstaka minusgrad på natten).

Eftersom jag är helt grön har jag en rad frågor, som jag hoppas att någon kanske kan svara på. Here goes:

1. Min budget är inte stor, så jag kommer köpa en begagnad vagn och maxtaket är väl sådär 40k. Helst skulle jag vilja fynda en vagn ute på vischan som bara har stått och samlat damm (under tak, hehe) för kanske 20k. Frågan är om det är möjligt att hitta en bra begagnad till litet pris?

2. Är det obehagligt att sova ensam i vagnen? Alltså, om man parkerar vid en väg, eller på nån rastplats, händer det att det kommer någon och bankar på natten för att jäklas? Man sitter ju lite där man sitter, det är inte en husbil som man kan dra iväg med... Någon som nånsin upplevt nåt otrevligt av det slaget?

3. Vad ska man tänka på? Alla skriver om kontroll av gasol och fukt. Hur viktigt är detta? Får man inte räkna med lite fukt i en gammal vagn? Brukar gasolen paja?

4. Blir det kvavt och syrefattigt eller kokhett i en liten vagn? Finns det nån hemlig, oskriven konsensus att det är egentligen är totalkört utan AC eller så?

5. Blir toan hemskt ofräsch (på en begagnad vagn)? Gör alla behoven i skogen istället? Och duschar med en hink uppvärmt vatten bakom vagnen?

6. Hur gör ni med elen? Har man batterier, solceller eller nån generator? Jag vill gärna ha en tv, en mikro och kyl/frys. Och en vattenkokare är ett måste för utan kaffe blir det ingen resa!

7. Var står ni på natten om ni inte lever på en camping? Ställer ni er på P-fickor (det känns lite osäkert pga trafiken som susar förbi i 120 alldeles bredvid). Hittar ni avskilja naturrastplatser eller står ni på en stormarknadsparkering?

8. Hur håller man vagnlivet igång när man åkt på den där resan till Nordkapp eller Gotland? Åker ni iväg på helgerna och bor två dagar utanför Ikea nånstans bara för att ni kan? :) Eller börjar man åka i grannländerna och Europa?

9. Hur är det att åka själv? Är det sjukt deprimerande eller full frihet?

10. Övrigt? Nåt supertips eller nåt helt uppenbart banalt som jag missat att fråga om?

Tusen tack på förhand!!

2018-08-11 kl 08:58

Appelräd skrev:

1. Min budget är inte stor, så jag kommer köpa en begagnad vagn och maxtaket är väl sådär 40k. Helst skulle jag vilja fynda en vagn ute på vischan som bara har stått och samlat damm (under tak, hehe) för kanske 20k. Frågan är om det är möjligt att hitta en bra begagnad till litet pris?

Klart att det är möjligt att hitta bra begagnade vagnar. Men kräver ju kanske lite jobb och grundkunskap för att filtrera ut de dåliga.
Själv är jag lite allmänt allergisk mot den lätt deprimerande inredningen i många äldre vagnar.
Börja med att gå in på Blocket och filtrera på pris, så ser du lite vilket utbud som finns. Borde finnas en hel del i din prisklass, bara att leta efter en pärla, och inte ha för bråttom.
Hösten kan ju rent generellt vara billigare att köpa vagn, det är ju lite säsongsbetonat.

Appelräd skrev:

2. Är det obehagligt att sova ensam i vagnen? Alltså, om man parkerar vid en väg, eller på nån rastplats, händer det att det kommer någon och bankar på natten för att jäklas? Man sitter ju lite där man sitter, det är inte en husbil som man kan dra iväg med... Någon som nånsin upplevt nåt otrevligt av det slaget?

Om det är obehagligt eller ej är det nog bara du som kan svara på, vi andra har nog svårt att säga om du tycker det är obehagligt att vara själv.
Men varför skulle någon komma och banka på natten?
Men visst, ljud från när andra kommer och åker, finns det ju alltid på rastplatser. Så om du är nojig så kanske du kan tycka att det är obehagligt?

Appelräd skrev:

3. Vad ska man tänka på? Alla skriver om kontroll av gasol och fukt. Hur viktigt är detta? Får man inte räkna med lite fukt i en gammal vagn? Brukar gasolen paja?

Lite fukt finns nog i de flesta äldre vagnar, men det som är det viktiga är väl då halten av fukt. Om det är för mycket fukt i väggar så ruttnar det, blir svartmögel, osv. Sånt som är allt annat än trevligt.
Gasolsystemet bör man göra regelbundna kontroller på, lagom kul med exploderande husvagnar. Men skaffa en gasolvarnare om vagnen inte redan har det.

Appelräd skrev:

4. Blir det kvavt och syrefattigt eller kokhett i en liten vagn? Finns det nån hemlig, oskriven konsensus att det är egentligen är totalkört utan AC eller så?

Öpnna fönstret och taklucka om det är varmt. Och varmt kan det bli om det är 32 grader och stekande sol.
Jag har personligen extremt svårt att sova när det är varm, så jag har AC både hemma och i husvagnen. ACn i vagnen måste ju ha 230V-matning för att funka.
Men majoritetan av alla husvagnar har ju inte AC, så kan man ju dra sina slutsatser av det.

Appelräd skrev:

5. Blir toan hemskt ofräsch (på en begagnad vagn)? Gör alla behoven i skogen istället? Och duschar med en hink uppvärmt vatten bakom vagnen?

Om den blir ofräsch? Det beror på hur renlig du är av dig, och hur mycket du skitar ner.
I äldre vagnar var ju toaletten ofta av porta potti-modell. Lite nyare vagnar har oftast kasetttoalett, där det man gör sig av med hamnar i en kassett man får ta ut och tömma i latrinen på campingen. Så har man ett medel i för att motverka lukts, tillväxt, osv.
Tömma toan är ju inte det roligaste i världen, så man försöker ju använda den så lite man behöver.
Vi använder vår toa till båda behoven, men inte dagtid när vi ligger på camping för att slippa fylla på den onödigt snabbt. Nätterna och fricamping så används toan i vagnen, så tömmer man den när man kommer till camping ett par dagar senare, typ.

Appelräd skrev:

6. Hur gör ni med elen? Har man batterier, solceller eller nån generator? Jag vill gärna ha en tv, en mikro och kyl/frys. Och en vattenkokare är ett måste för utan kaffe blir det ingen resa!

En del har ju portabla elverk med sig, men det är nog inte så vanligt, men visst förekommer det. En del har solceller för att ladda batteriet om man fricampar mycket.
Vi kör 230V på campingar, som är det mesta vi ligger på, annars är det 12V från batteriet (som laddats på campingen eller hemma, eller från bilen under körning).
TV har vi 12V-modell, mikro har vi i vår nya vagn, men använder den typ aldrig (vi använder aldrig mikron hemma heller så), kyl/frys går att köra på gasol.
Jag har kapselmaskin till kaffet med i vagnen, men när man fricampar blir det lite frystorkat kaffe bara. Då kokar jag upp vattnet på gasolspisen.

Appelräd skrev:

7. Var står ni på natten om ni inte lever på en camping? Ställer ni er på P-fickor (det känns lite osäkert pga trafiken som susar förbi i 120 alldeles bredvid). Hittar ni avskilja naturrastplatser eller står ni på en stormarknadsparkering?

Parkeringsfickor direkt utefter vägen stannade vi på i somras enbart för att äta, låter lite för mycket för min smak annars. Vi brukar stå på rastplatser, eller på något annat ställa som såg trevligt ut när det börjar bli dags att sova.
Trafikverket har sina rastplatser på sin hemsida.

Appelräd skrev:

8. Hur håller man vagnlivet igång när man åkt på den där resan till Nordkapp eller Gotland? Åker ni iväg på helgerna och bor två dagar utanför Ikea nånstans bara för att ni kan? :) Eller börjar man åka i grannländerna och Europa?

FYI: Nordkap ligger i ett grannland... ;)
Finns massa fina platser i ens omgivning man kan åka till över helgen.
Vi har ett par ställen som vi brukar återkomma till av olika skäl - Öland för att bada och semestra. Isaberg i Småland för att cykla mountainbike. Örebro för att bada, osv... Men finns ju pärlor i en mer absoluta närhet också, kanske bara någon timme hemifrån.

Appelräd skrev:

9. Hur är det att åka själv? Är det sjukt deprimerande eller full frihet?

Det kan nog bara du själv svara på.

Appelräd skrev:

10. Övrigt? Nåt supertips eller nåt helt uppenbart banalt som jag missat att fråga om?

2018-08-11 kl 21:36

Utöver föregående "talare"
Skit i Blocket. Börja med att besöka olika handlare och "känna in dig" på olika modeller och planlösningar. Då ser du också hur prisnivåerna ligger till och skillnaden mellan dessa. Vi letade först efter en vagn i 50K klassen men insåg att under 80-90K var ointressant för just oss. Därefter kan du börja leta på blocket.
Är du osäker på om du står bra på ett ställe så se till så du har ekipaget åt rätt håll, låt vagnen vara kopplad och fäll bara ner bakre benen. Då kommer du snabbt o lätt iväg om du skulle stå i vägen för nåt/nån. Har själv aldrig råkat ut för något men brukar följa mitt eget råd ovan omifallattt.
AC har vi ingen i vagnen och eftersom vi oftast står utan 230 har vi ingen större nytta av det heller. Väger dessutom en hel del. Lastvikt är en bristvara.
Har aldrig haft mikro i vagnen eller vattenkokare med för den delen. Visseljohanna och bryggtratt till termoskannan. Fricampar mycket så bra batteri och solceller löser det mesta. elverk som backup till batteriet men det är nästan alltid onödigt att ha med. Tv naturligtvis o mobilt bredband för streaming.
Övernattningsplats efter behov men kör gärna några km åt sidan från huvudvägarna. Tystare och trevligare. Finns bra appar att utgå ifrån.
Har änsålänge inte rest klart i sverige, även om norge ligger på önskelistan. Gillar frihetskänslan man har i sverige. I europa känns det mer som att man åker till en plats o stannar där (om man inte har husbil). Finns inte fricamping på samma sätt där.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
  • 3 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1689 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 639 fristående campingplatser och 749 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206