Alde 2921 värmeproblem. / av KeiNo

Dölj första
Alde 2921 värmeproblem.
2018-11-29 kl 18:54

Hej!
Första vintern med husvagn närmar sig och man skulle kunna säga att sofar so good, men efter veckans köldknäpp så verkar min kära Aldepanna fått tuppjuck.

Under veckans kyla -16 som kallast och -2 som varmast så har jag kört på konstantvärme och konstant cirkulation på elpatron på 2kw.
Övrigt tid innan dess så har jag kört den termostatstyrd, vilket har funkat helt suveränt!
Men nu när det börjar bli varmt/kallt så kan jag knappt få den att gå alls, såvida jag inte kör den på konstant på 25 grader, vilket gör att vagnen blir värre än en finsk bastu.

Jag har försökt att utesluta vad felen kan bero på men blir inte riktigt klok
- cirkulationspumpen går(både 220 samt 12v)
- Pannan går(blir supervarm)
- Rumstermostaten/reglaget klickar och hoppar igång pannan(provat att sänka bara för att se så det klickar samt att den röda lampan börjar lysa)

Dock har jag lagt märke till att rören samt slangarna i garderoben är varma/kalla på ett lustigt sätt.
Den med rosa pil(går mot bakre delen av vagnen, sängen) är iskall, medan den med gul pil är så otroligt varm( den går via köket mot sittgruppen i främre del).
Den med grön ring, är det en slags backventil i den? För fram till den och uppåt är slangarna jättevarma, likaså själv t-korset, men mot den rosa pilen och den slangen är det kallt.

Jag har även lagt märke till att rören under sängen kan va kalla, men rören på toaletten och under kylskåpet kan va varma.
Samt att rören längs med köksdelen är varma samt den sidan av U-soffan, men kortsida och andra sidan av U-soffan är rören kalla.

Som ni säkert förstår är hela detta väldigt mysko, och med tanke på årstiden som nalkas så förstår ni säkert även min oroa i detta.

Vagnen i fråga är en Kabe Smaragd 540 Glb från -90.

[img]https://i.imgur.com/oHaVV06.jpg[/img]

^^ Första inlägget ^^
2018-11-29 kl 18:54

Hej!
Första vintern med husvagn närmar sig och man skulle kunna säga att sofar so good, men efter veckans köldknäpp så verkar min kära Aldepanna fått tuppjuck.

Under veckans kyla -16 som kallast och -2 som varmast så har jag kört på konstantvärme och konstant cirkulation på elpatron på 2kw.
Övrigt tid innan dess så har jag kört den termostatstyrd, vilket har funkat helt suveränt!
Men nu när det börjar bli varmt/kallt så kan jag knappt få den att gå alls, såvida jag inte kör den på konstant på 25 grader, vilket gör att vagnen blir värre än en finsk bastu.

Jag har försökt att utesluta vad felen kan bero på men blir inte riktigt klok
- cirkulationspumpen går(både 220 samt 12v)
- Pannan går(blir supervarm)
- Rumstermostaten/reglaget klickar och hoppar igång pannan(provat att sänka bara för att se så det klickar samt att den röda lampan börjar lysa)

Dock har jag lagt märke till att rören samt slangarna i garderoben är varma/kalla på ett lustigt sätt.
Den med rosa pil(går mot bakre delen av vagnen, sängen) är iskall, medan den med gul pil är så otroligt varm( den går via köket mot sittgruppen i främre del).
Den med grön ring, är det en slags backventil i den? För fram till den och uppåt är slangarna jättevarma, likaså själv t-korset, men mot den rosa pilen och den slangen är det kallt.

Jag har även lagt märke till att rören under sängen kan va kalla, men rören på toaletten och under kylskåpet kan va varma.
Samt att rören längs med köksdelen är varma samt den sidan av U-soffan, men kortsida och andra sidan av U-soffan är rören kalla.

Som ni säkert förstår är hela detta väldigt mysko, och med tanke på årstiden som nalkas så förstår ni säkert även min oroa i detta.

Vagnen i fråga är en Kabe Smaragd 540 Glb från -90.

[img]https://i.imgur.com/oHaVV06.jpg[/img]

2018-12-04 kl 12:48

Hamnade på en ny sida men jag svarade apersson...

Har jag då inte alla dessa kunskaper för att lyckas med en sådan operation så skulle jag köpa en utbytesmotor via KamaFritid för 595:- best nr OA2900-320.

Mycket enklare att bara byta ut och när den gamla hållit i sisådär en 28 år så är det egentligen en ganska billig peng.

2018-12-04 kl 13:48

Jo, det hade jag också haft råd med. Men tar en sån operation två timmar så har man 300:- i timmen skattefritt för jobbet.

Bra att veta att det finns alternativpumpar till lägre kostnad än de från Färlöv!

2018-12-07 kl 07:32

Värmen har börjat fungera, dock så kan jag inte tycka annat än att värmen känns mer ostabil än vad den gjort tidigare.
Större dippar, längre uppvärmingstid osv.
Har inte varit nå superkallt väder (0-+5 grader), känner jag på alla rör/slangar så är de ju dock varma runt om, men känns inte riktigt som om värmen kommer ändå.

Min nuvarande inställning är
Konstant på 220v cirk-pump
2kw på Termostat.
(Detta bör för övrigt vara den bästa inställningen, då cirk.pumpen hela tiden cirkulerar så rör sig ju systemet hela tiden, vilket borde ge en högre grundvärme i systemet, sen när termostaten slår till så borde de ju gå snabbare att värma upp vattnet, eller tänker jag fel?)

Provade att köra på 1kw termostat, men tyckte att det blev så förbaskat kallt då. :/

2018-12-07 kl 08:04

Som du kör nu så hinner vattnet kallna innan termostaten slår på Elpatronen igen.
Och att värma upp ca 8 liter vatten tar en stund.

Min idé' lite (som jagbeskrev ovan) är att köra pannan som vilken "villapanna" som helst, ca 80 grader och det har du då varje gång cirk. pumpen startar via termostaten.

Kylningen sker endast då cirk. pumpen går och du har alltid ca 80 grader i systemet.

Därav lite lägre energi men högre temp på tillförd värme.

Har alltid funkat för mig i dom vagnar som jag haft och då med 29xx pannor.

Och detta gäller då man kör med Elpatronen.

2018-12-07 kl 08:09

Det viktiga i din vagn är att även golvet skall bli varmt, blir det inte det så är det något skumt som får undersökas.

2018-12-07 kl 08:37

Okey, för att göra detta jättelätt för oss så bifogar jag en bild.
https://imgur.com/a/Vc9lu6D

1 - ska alltså va på termostat om jag förstår dej rätt?
2 - 220v
3 - ??
4 - 1kw.

2018-12-07 kl 08:39

Golvvärmen vill jag tyckas att även den går igång, tror dock att man märker av den som bäst när man kör på 2kw.
Men dock kan jag tycka att ventilationshålet under pannan(hålet i golvet) är rätt så stort, så tror ju att rätt mycket kall luft kommer in där.
Glömde knäppa kort på det, får bli till nästa vecka.

2018-12-07 kl 08:45

Får du inte värme om du gör så här får du det aldrig. Här antar jag nu att att du har 230 V inkopplat (det som är märkt 220 V på din panna).

1 - T
2 - 220 V
3 - K
4 - 2 kW

Vad har du termostatratten inställt på? Alltså inte rumstermostaten, utan ratten som sitter snett under panelen med strömbrytarna?

De Aldepannor jag har haft har inte tagit in förbränningsluften genom golvet, utan genom ytterröret på skorstenen. Den konstruktionen har tillkommit just för att inte få in kall luft vid golvet. Med Aldes dubbelrörsskorsten förvärms inkommande luft av utgående avgaser, som går i innerröret.

2018-12-07 kl 09:09

apersson850 skrev:
Får du inte värme om du gör så här får du det aldrig. Här antar jag nu att att du har 230 V inkopplat (det som är märkt 220 V på din panna).

1 - T
2 - 220 V
3 - K
4 - 2 kW

Vad har du termostatratten inställt på? Alltså inte rumstermostaten, utan ratten som sitter snett under panelen med strömbrytarna?

De Aldepannor jag har haft har inte tagit in förbränningsluften genom golvet, utan genom ytterröret på skorstenen. Den konstruktionen har tillkommit just för att inte få in kall luft vid golvet. Med Aldes dubbelrörsskorsten förvärms inkommande luft av utgående avgaser, som går i innerröret.

Vi ska inte förvilla pojken mer än nödvändigt.

Han kör enbart på Elpatron och inget annat.

Men har du kunskap om hur "den" inställningen skall vara så förmedla den och detta gäller enbart 2921 pannor.

2018-12-07 kl 09:16

haha! Tack Hagbard! ;)
Satt faktiskt och klurade lite på vilken termostatratt apersson surrade om, men då antar jag att det är den som har med gasol att göra?

och som Hagbard säger - jag kör enbart med elpatron. :)

Men då ska jag prova och sätta cirk.pumpen på termostat nästa vecka och värmarn på konstant och se hur det blir!

Kommer den fortfarande att bryta på rumstermostaten då förresten?

2018-12-07 kl 09:23

KeiNo skrev:
Okey, för att göra detta jättelätt för oss så bifogar jag en bild.
https://imgur.com/a/Vc9lu6D

1 - ska alltså va på termostat om jag förstår dej rätt?
2 - 220v
3 - ??
4 - 1kw.

Tredje knappen uppifrån på "K" till höger, då bryter Elpatronen på den inbyggda termostaten vid ca 80 grader och till/frånslag ca 8 grader då ligger panntemperaturen hela tiden där och det finns alltid varmt vatten när pumpen sätter igång.

Förutsättningen är att denna termostat fungerar så den inte är sönder eller kommit ur läge för då bryter den tvåpoliga säkerhetsbrytaren vid ca 110 grader.

2018-12-07 kl 09:27

KeiNo skrev:
haha! Tack Hagbard! ;)
Satt faktiskt och klurade lite på vilken termostatratt apersson surrade om, men då antar jag att det är den som har med gasol att göra?

Men då ska jag prova och sätta cirk.pumpen på termostat nästa vecka och värmarn på konstant och se hur det blir!

Kommer den fortfarande att bryta på rumstermostaten då förresten?

Det som bryter om du ställer knapparna som föreslagits så är det cirkulatonspumpen inget annat. Det som bryter Elpatronen är den inbyggda termostaten.

Se bara till så knappen på termostaten är påslagen!

2018-12-07 kl 09:31

Den inbyggda termostaten, om den är paj, är det då den bryter så man måste återställa överhettningsskyddet på knappen?

2018-12-07 kl 09:47

KeiNo skrev:
Den inbyggda termostaten, om den är paj, är det då den bryter så man måste återställa överhettningsskyddet på knappen?

Japp, men den kan ha kommit ur läge också.

2018-12-07 kl 09:53

KeiNo skrev:
Golvvärmen vill jag tyckas att även den går igång, tror dock att man märker av den som bäst när man kör på 2kw.
Men dock kan jag tycka att ventilationshålet under pannan(hålet i golvet) är rätt så stort, så tror ju att rätt mycket kall luft kommer in där.
Glömde knäppa kort på det, får bli till nästa vecka.

Om pannan hela tiden är ca 80 grader så kommer det in förvärmd friskluft in via det övre gallret på pannan.

Elpatronen sitter ju under pannans stora vattenmantel och den värms även om cirk. pumpen inte går då varmt går upp och drar med sig kallt så systemet kommer att cirkulera lite även fast cirk. pumpen slår av.

Men hinner vattnet kallna så kommer det in kall luft och det kan nog upplevas som lite kallras.

2018-12-07 kl 09:59

Okey, går det att få den i rätt läge på egen hand eller är det att byta ut som gäller isåfall?

Ja jo, men i det undre gallret kommer det ju hela tiden in kall luft för min del..
I och för sig så kan det ju vara som så att det är min panel där som är trasig..
För man ska ju rent krasst kunna stänga det spjället så enbart det övre är öppet och därmed får man varmluft därifrån?

2018-12-07 kl 10:56

KeiNo skrev:
Okey, går det att få den i rätt läge på egen hand eller är det att byta ut som gäller isåfall?

Ja jo, men i det undre gallret kommer det ju hela tiden in kall luft för min del..
I och för sig så kan det ju vara som så att det är min panel där som är trasig..
För man ska ju rent krasst kunna stänga det spjället så enbart det övre är öppet och därmed får man varmluft därifrån?

Driftstermostaten sitter fastskruvad under huset mot röret.

Finns som reservdel och kostar inte så mycket och går att byta utan att tappa ur vatten men slå av strömmen först.

https://campout.se/husvagn-husbil/varme/elpatroner-pumpar/reservdelar/driftstermostat-elpatron.php

Nedre gallret?

Nu är jag inte riktigt med vad du menar...

Den nedre täckplåten på pannan måste sitta där och skall var tät i sin infästning och det bör inte vara något galler i den som går att öppna eller stänga, bara ett "öga" hål som har ett synglas för kontroll av låga.

Något av intagen, varken förvärmning eller det för pannan, underifrån får aldrig stängas eller sättas för.

Däremot så skall gallret på den övre plåten vara vänd uppåt om den nu inte är satt så.

2018-12-07 kl 13:29

KeiNo skrev:
OK. Det brukar vara så att de som inte får upp farten på pannan elektriskt provar med gas också. Men inte i ditt fall då.

Notera att den inställning jag rekommenderade ovan är den jag anser har bäst förutsättning att få varmt i vagnen. Jag har dock aldrig haft någon 2921 själv. På den tiden de tillverkades hade vi först en vagn med Primus ute i gasolkofferten, sen en annan vagn med Truma luftvärme inombords.
När vi skaffade den första vagnen med Alde hade de kommit till modell 3000, och i den jag blev tvungen att köpa nu sitter det en 3010.

Men bortsett från att 3000 och 3010 har inbyggd varmvattenberedare och elpatroner, så är principen densamma. Normalt sett kör jag mina elpannor med en inställning som motsvarar den jag rekommenederade, och det har fungerat i alla temperaturer jag varit ute i. Skulle det bli så kallt att de 2 kW eleffekt som fanns i 3000 inte räckte, gick det bra att köra med gasol och el samtidigt.
Det går även på 3010, men den har 3 kW eleffekt, så är det bara säkrat tillräckligt räcker det länge.

Har du blivit klok på att vagnen har vattenburen golvvärme, som Hagbard säger att den bör ha? Hagbard brukar ha koll på sånt. Min senaste har elektrisk golvvärme, så den är helt separat från pannan.

2018-12-07 kl 13:50

Hagbard - Tack för länken! Alltid lättare att veta vad man pratar om om man har en bild på delen. :)
Gallret jag menar är den där panelen som man får lyfta bort för att komma åt själva pannan, sett framifrån.
På den panelen så sitter det som ett ventilationspjäll som man kan flytta upp och ned(sommar/vinterläge skulle jag tro)
Det var den jag menade med galler, kan tänka mig att den även kallas för frontplåt. :)

apersson
Tanken har slagit mig faktiskt att provköra lite med gasolen, måste dock köpa mig en gasvarnare/brandvarnare först känner jag. Gillar idén om grundvärme. tycker de borde ha det på elpatron också, så man ställer in en lägsta temp så håller den det.

Yes, jag har vattenburen golvvärme. Har dock inte undersökt saken något närmre då jobbveckan varit alldeles kaotisk.

2018-12-07 kl 14:15

Nejdå, du behöver inget speciellt för att prova med gasol. Mer än en gasolflaska. Hade det behövts hade jag, och många andra, varit döda för länge sedan.
Nu har du ju beskrivit det som att du har en illhet panna och kalla slangar. Då hjälper det förstås inte med gasol, för det enda den gör är att värma pannan.

Jag har hört talas om en del som haft lite bekymmer med vattenburen golvvärme, eftersom det kräver antingen en shunt eller separat cirkulationspump för golvet eller möjligen både och.

2018-12-07 kl 14:19

KeiNo skrev:
Gallret jag menar är den där panelen som man får lyfta bort för att komma åt själva pannan, sett framifrån.
På den panelen så sitter det som ett ventilationspjäll som man kan flytta upp och ned(sommar/vinterläge skulle jag tro)
Det var den jag menade med galler, kan tänka mig att den även kallas för frontplåt. :)

Nu blir jag lite villrådig...?

Spjäll, sommar och vinter?

Har aldrig sett något spjäll där varken på den äldre typen som har den korta plåten eller den nyare typen som har den längre plåten där knapparna sitter mer i normal höjd.

Och då har jag pillat på sådana som heter 2920, 2921, 2923, 2925 och 2928.

Kan det vara något hemmodifierat tro?

2018-12-07 kl 14:35

apersson850 skrev:
Jag har hört talas om en del som haft lite bekymmer med vattenburen golvvärme, eftersom det kräver antingen en shunt eller separat cirkulationspump för golvet eller möjligen både och.

Har aldrig haft bekymmer med Kabes golvvärme men... :-)

Nyare vagnar har shunt (mest för att kunna reglera bättre) medans de äldre i begynnelsen hade en strypning så en viss procent gick via golvet och resten via radiatorerna.

2018-12-07 kl 15:21

apersson
ah, du har ju så rätt, vet inte riktigt vad jag tänkte med där faktiskt!

hagbard

https://www.blocket.se/alvsborg/Kabe_Smaragd_540_GLE__89_82058435.htm?ca=18&w=3

och så tittar du på bild nummer 6, det är spjället jag pratar om, gallret du ser på bilden, det sitter ett likadant nedtill(syns inte på bilden)
Men syftet är ju att på vintern så ska man kunna stänga ventilen nedtill, för att få bättre värme, och på sommaren kunna öppna så man får lite mer ventilation.

Detta spjäll är trasigt för min del tror jag, för det kommer kall luft från nedre delen även om den är synes "stängd", lätt åtgärdat. :)

2018-12-07 kl 16:20

KeiNo skrev:
https://www.blocket.se/alvsborg/Kabe_Smaragd_540_GLE__89_82058435.htm?ca=18&w=3

och så tittar du på bild nummer 6, det är spjället jag pratar om, gallret du ser på bilden, det sitter ett likadant nedtill(syns inte på bilden)
Men syftet är ju att på vintern så ska man kunna stänga ventilen nedtill, för att få bättre värme, och på sommaren kunna öppna så man får lite mer ventilation.

Detta spjäll är trasigt för min del tror jag, för det kommer kall luft från nedre delen även om den är synes "stängd", lätt åtgärdat. :)

Kul nu har jag lärt mig något nytt som jag inte tänkt på. Den första Kaben jag hade var en 77:a och den hade inte detta och nästa var en 98:a och den hade inte heller detta så dom emellan hade det (kollade i kartoteket och från ca 85 till ca 94 så var det tydligen så).

Men Cabby, Adria och arbetsvagnar hade det inte vad jag förstår.

Men det vore ju bra om det fungerar för det är ju enda stället som det då kommer in friskluft ifrån och det vore ju också bra om den blir förvärmd (förmodar det var så konstruktören tänkte).
Men på senare modeller så är det borttaget och hålen i golven fram och bak har kommit tillbaka.

2018-12-07 kl 17:36

Man lär sig något nytt varje dag! ;)
tanken är väl som så, att på vintern stänger man den nedre så luften går via de övre spjället, och förvärms på så sätt via pannan.
O på sommaren så öppnar man den nedre så man får in lite cirkulation så inte värmen står still i vagnen. :)

2018-12-13 kl 16:00

Kan meddela att värmen vart bra mycket bättre när jag ställde reglagen som du sa Hagbard!

Tack för tipset!

2018-12-13 kl 16:08

KeiNo skrev:
Kan meddela att värmen vart bra mycket bättre när jag ställde reglagen som du sa Hagbard!

Tack för tipset!

Du är en guldgosse, inte många som lyssnar på mig...

Gamla gubbar ska man hålla kort...

Men tackar för återkopplingen, man bugar... :-)

2019-10-29 kl 20:39

Väcker liv i en gammal tråd lite grand för lite frågor :)

Hur kommer det sig att pumpen/pannan låter så dant nu helt plötsligt?
Under hela året sågott som har den varit knäpptyst och man har bara hört ett typ "värmande" ljud, men såfort det blev runt nollan då börjar det låta såhär?

https://streamable.com/2umn2

2019-10-30 kl 08:54

Är det pumpen eller pannan?
Om du inte kan stänga av pumpen separat, så dra ut sladden till den och lyssna igen.

Kör du pannan på el eller gasol?

2019-10-30 kl 15:48

Det vet jag faktiskt inte, antar att det är pumpen?

Kör på el enbart.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206