Fossilfritt, del 3: Appar istället för tappar

Publicerad: 2023-08-15   Uppdaterad: 2023-09-11

Ta en titt in i den framtid som väntar. Snart ska vi dra husvagnen efter elbil eller köra eldriven husbil. Men redan nu kan du testa hur det är att köra helt elektriskt – följ med in en värld där du behöver ladda appar för att kunna ladda men också för att undvika köer till laddstolparna.

Att köra helt elektriskt är bokstavligt talat att kliva in i en ny verklighet. Du tar dig fram tystare men måste hålla koll på var du ska ladda och vara försiktig med högerfoten. Enligt det schweiziska försäkringsbolaget AXA orsakar elbilar fler kollisioner än andra fordon därför att många förare inte är vana vid den snabba accelerationen. Å andra sidan hamnar några elbilar i topp vad gäller krocksäkerhet.

Vare sig vi vill det eller inte väntar den nya världen runt hörnet. Om bara några år ska det inte längre gå att köpa nya bensin- eller dieselbilar, det har EU och de flesta bilindustrier bestämt. Och det säljs nya elbilar i en rasande takt både här hemma och utomlands. 

Allt fler elbilar har dragkrok, får dra allt tyngre vikt och det kommer fler och fler eldrivna plåtisar. Ett vanligt ord när det gäller elbilar är räckviddsångest, skräcken för att batteriet ska ta slut mitt under färden. 

Därför har de fordon som säljs allt kraftigare batterier och når allt längre på en laddning, trots att det sällan behövs. Siffror från myndigheten Trafikanalys visar att den genomsnittliga personbilen bara körs omkring tre mil om dagen.

Planering innan avfärd: här ställer du in bland annat bilmodell, laddning, förbrukning och stopp
… plus resans mål och om du vill äta lunch medan bilen laddar.

Men på en del håll är bristen på laddstolpar skriande. Enligt EU ska det finnas en laddpunkt per tio laddbara bilar i medlemsländerna, i Sverige har vi inte ens hälften. 

Och bristen blir allt värre eftersom utbyggnaden inte hänger med i den snabba ökningen av antalet elfordon. Så vad händer när vi vill åka långt, som till campingen ute vid kusten? Hur långt kommer du? Det finns ett sätt att kolla själv hemma vid skrivbordet hur det skulle vara att resa runt i Sverige i en elbil.

Testa med att ladda ner två appar (det finns gratisversioner) till din mobil eller dator. ABRP, A Better Routeplanner, ger dig förslag på var du ska stanna och fika medan bilen laddas. ChargeFinder visar om laddpunkterna på plats är lediga, hur snabbt det går att ladda och vad det kostar.

Här går det att se i realtid att tre laddare av sex är lediga vid just det tillfället
… men skulle alla vara upptagna visar appen var det finns andra laddpunkter i närheten.

Knappa in en tänkt resa i ABRP och utgå från dina behov, om du ska dra husvagn eller åka liten husbil. I det här exemplet väljer vi att resa från Gävle till Malmö, en sträcka på 78 mil eller långt mer än vad en vanlig elbil klarar på en laddning. Vi har valt bilmodell, skrivit in hur ofta vi vill stanna och om det ska vara i närheten av en restaurang.

Det tar en stund att lära sig hur ABRP fungerar och den har, precis som ChargeFinder, många funktioner, det går inte att förklara alla här. ABRP utgår från tiden när du skriver in dina önskemål och kommer sedan med förslag på var det går att ladda, hur långt tid det tar och vad det kostar. 

I vårt exempel tar resan med en minihusbil, en Opel Zafira-e Life Flex Crosscamp, 9 timmar och 1 minut. Enligt ett förslag ska vi stanna vid en restaurang i Arboga medan bilen snabbladdas.

Appen visar att fem av sex platser är lediga.
Appen föreslår ett entimmes mat- och laddstopp efter drygt två timmars körning.

Men hur vet vi om den fungerar och om det är ledig när vi kommer fram? Nätet är fullt av historier om folk som fått köa i timmar innan det gått att ladda. Appen ChargeFinder visar å sin sida om laddaren är tillgänglig i realtid, och hur du betalar. Skulle alla laddpunkter vara upptagna går det att se andra som finns i närheten och om de är lediga.

Vid ett trettiotal tillfällen har vi testat hur ChargeFinder fungerar i praktiken. I samtliga fall har informationen varit riktig, det borde alltså många gånger gå att undvika köer om ni vet hur ni ska leta. Ett annat populärt hjälpmedel för att hitta rätt är uppladdning.nu

På din ”skrivbordsresa” kan du se vilka appar som krävs för att kunna ansluta bilen och betala eftersom olika operatörer har olika system. Du kör tystare, billigare och mer miljöanpassat – men det är också betydligt krångligare än att stanna och tanka bensin. 

Hur det blir i en nära framtid vet vi inte, kanske har alla enats om enklare betalningssystem, och kanske har laddstolparna blivit många fler så att det blir enklare att följa med strömmen.

Opel Zafira
Opel Zafira-e Life, plåtis som behöver fyra laddstopp på sträckan Gävle–Malmö i vårt reseexempel.

Så här har vi räknat

Vi har beräknat sträckan Gävle–Malmö, 780 km kortaste bilväg, med fyra olika fordon:
• Kia Ceed 1,5 T-GDI 160 hk med lättare husvagn. Beräknad förbrukning 0,8 l/100 km.
• Mercedes EQC 400 elbil med lättare husvagn. Enligt ett norskt test blev förbrukningen för en EQC 400 med husvagn 3,39 kWh/100 km.
• Dieseldriven plåtis, beräknad förbrukning 1,0 l/100 km.
• Opel Zafira e-Life flex Crosscamp 75 kWh, förbrukning enligt Opel 2,44–2,73 kWh/100 km.

TANKNING/TID ATT LADDA

FÖRBRUKNINGPER MILLADDSTOPPTANKA, ÄTATOTALKOSTNAD
KIA CEED & HUSVAGN52,9 liter0,8 liter115 min + pauser1 172,00 kr
MERCEDES EQC & HUSVAGN256,3 kWh3,45 kWh42t 8m891,00 kr
6 METERS PLÅTIS, DIESEL 78 liter1,0 liter115 min + pauser1 647,00 kr
OPEL ZAFIRA E-LIFE220,8 kWh2,81 kWh42t 14m726,00 kr
• Uppgifterna för elbilarna bygger på beräkningar i appen ABRP, på valutakursen 1 euro = 11,32 kr. Kostnad för bensin- och dieselbilar utgår från bränslepriser från början av maj, bensin 19,79 kr/l och diesel 21,11 kr/l.
• I det här fallet är starttiden ungefär vid middagstid en vardag i maj. Det går betydligt snabbare att tanka bensin/diesel än att ladda, men medan elbilarna laddas går det att ha en lunchpaus på en timme och en fikapaus på 20 minuter. Lägger ni till motsvarande pauser för bensin- och dieselbilarna blir tidsskillnaden inte så stor.
Rulla till toppen