Backspeglar / av SFG

• 27 svar
Backspeglar
2016-01-13 kl 13:27

Hej, Jag står i färd med att köpa backspeglar till bilen och funderar på vad som ni erfarna husvagns-campare anser fördelaktigast ,speglar på framskärm eller monterade på de ordinarie dörrspeglarna. Jag har en BMW X5 2011 som speglarna skall monteras på.

2016-01-13 kl 15:50

Helt klart skärmspeglar, man behöver knappt vrida på huvudet för att ha full koll bakåt.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2016-01-13 kl 18:21

Hej,

Håller helt med stigk, skärmspeglar. Under de år vi åkte husvagn använde vi skärmspeglar, de sitter i synfältet när man tittar framåt, de är stabila, ger ett bra synfält bakåt.

LAEN
2016-01-13 kl 20:58

Köp skärmspeglar. Sitter stabilt och ger bra sikt bakåt. Nackdelen är att de brukar vara några kronor dyrare

2016-01-13 kl 22:49

Hej,
instämmer med föregående skribenter - skärmspeglar. Jag har även använt sådana som fästs på bilens backspeglar, men tycker att jag måste vrida på huvudet för mycket. De skärmspeglar jag använder nu kommer från Bra Vision. På deras hemsida finns en förteckning över vilka bilmodeller speglarna passar, kolla där.
:)

2016-01-13 kl 23:19

cargu skrev:
Hej,
instämmer med föregående skribenter - skärmspeglar. Jag har även använt sådana som fästs på bilens backspeglar, men tycker att jag måste vrida på huvudet för mycket. De skärmspeglar jag använder nu kommer från Bra Vision. På deras hemsida finns en förteckning över vilka bilmodeller speglarna passar, kolla där.

Jag har Biltemas, de är också riktigt bra:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Chassietillbehor/Husvagnsbackspegel-2-st-2000034633/

Cabby C61 -99
2016-01-14 kl 08:09

Och Biltemas är väl en variant från bra vision. Var det från början i alla fall. Lite billigare dock.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2016-01-14 kl 16:37

Biltemas är från Bra Vision och det är deras gamla spegelhuvuden. Beställer man på http://husvagnsbackspeglar.se/ och är medlem i Caravanclub kostar de 100kr mer än Biltemas och då får man det nya spegelhuvudet som jag tycker är bättre, dessutom kan man välja undre ben till SUV när man köper där...

2016-01-14 kl 19:59

Kan bara falla in i hyllningskören till skärmspeglarna, de ÄR bra. Har själv använt sådana i herrans många år.

På minussidan kan dock nämnas att är lätt att repa lackeringen vid av- och påmontering innan man är van. Har också varit med om att ha fått en knuff på spegelstativet, med lackskada på både huvkant och skärm som resultat. Många nya bilar har dessutom så smal springa mellan skärm och huv att det är svårt att montera en vanlig skärmspegel. Vissa bilar har också så breda A- och B-stolpar så det är svårt att få bra sikt.

I sådana fall har jag funnit att det näst bästa alternativet är Milenco Aero som monteras på sidospegeln. Den vibrerar inte, är lättmonterad och stadig. Vid parkering fäller man bara in den tillsammans med ordinarie spegel, inget som sticker ut. Man måste givetvis vrida på skallen när man ska titta i den, men obetydligt mera mot när man tittar i den vanliga ytterspegeln. En vanesak.
Finns hos de flesta handlare och brukar kosta 8-900:-

2016-01-15 kl 20:37

Tack alla för erfarenheter och länkar, blir väsentligt lättare att ta beslut nu.

2016-01-31 kl 11:21

Skärmspeglar, ingen tvekan om det.. Enda "nackdelen" är att bilen blir bredare, vilket man måste ta hänsyn till om det är trångt där man ska passera.
Sedan finns ett annat aber (men det beror på medtrafikanterna, inte speglarna), nämligen att om man (som jag råkade ut för i fjol somras) ligger i hyfsat laglig fart och blir omkörd av ett annat husvagnsekipage som har mer bråttom, så kan man bli av med den vänstra spegeln pga att den omkörande föraren vek in för tidigt = jag fick tvärbromsa för att inte få en Knaus i framskärmen, men dess bakersta hörn tog ändå den vänstra spegeln för mig.. Jag vet inte vad den föraren pysslade med, men tydligt var att han/hon/den aldrig märkte vad som höll på att hända utan bara ångade på som tidigare. Jaja, personen i fråga höll väl på att leka med mobilen eller något liknande. Behöver jag nämna att mitt språkval just då inte var av det sakrala slaget?

Hur som helst, jag stannade på en P-ficka och noterade att jag hade haft tur i oturen då jag inte såg några skador på framskärmen. Sedan var det bara att flytta över den högra spegeln till dess att jag kom till Sundsvall där jag köpte nya på just Biltema.

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2016-01-31 kl 17:28

Nu drar inte vi vagn längre, men skärmspeglarna ger väl bättre sikt bakåt?
Farsan hade alltid sådana, själv körde vi med de man klämmer fast på ordinarie speglar. Tyckte inte man fick någon vidare sikt bakåt.

Jens

2016-01-31 kl 20:15

10 år med speglar på ordinarie backspeglar utan problem. Suveräna i trånga utrymmen som färjor - ett knapptryck och dom fälls in. Smala gator i Europa - inga problem. Skulle aldrig köra omkring med ett par skärmspeglar. Reser man dock bara i Sverige dvs inga färjor kan skärmspeglarna kanske vara ett alternativ.

2016-01-31 kl 20:32

Säkert smidigt som Du säger då det är trångt.
Men de vi hade gav sämre sikt bakåt än skärmspeglarna.

Jens

2016-01-31 kl 20:52

Kan vara så att vi siktar framåt :-)

2016-01-31 kl 20:54

2016-01-31 kl 23:24

mrcool skrev:
10 år med speglar på ordinarie backspeglar utan problem. Suveräna i trånga utrymmen som färjor - ett knapptryck och dom fälls in. Smala gator i Europa - inga problem. Skulle aldrig köra omkring med ett par skärmspeglar. Reser man dock bara i Sverige dvs inga färjor kan skärmspeglarna kanske vara ett alternativ.

Har man speglarna så långt ute så att man har laglig sikt så lär ju bredden bli densamma oavsett var de sitter. Vi har kört till Italien i många år och alltid haft skärmspeglar, enda gången jag fick fälla in dem var när infarten till en camping var en tunnel under järnvägen och enligt skylt var den 2,40 bred. (vi hade 2,30 vagn då)

Cabby C61 -99
2016-01-31 kl 23:38

Jag kör sedan några år tillbaka med Milenco Aero (långa stag) och tycker det är samidigast men håller med om att skärmspeglarna både sitter bättre och satadigare. Men som sagt smidigare med Milenco, speciellt om man växlar bil. Har dessutom blivit påkörd på spegeln som åkte av utan skador på vare sig spegel eller bil. Kommer inte att byta till nåt annat med nuvarande fordon.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2016-02-02 kl 11:48

Skärmspeglar är att föredra. När jag bytte bil så passade inte skärmspeglarna, därför köpte jag speglar till bilens backspeglar.
Dom har mindre glasyta än skärmspeglar, så därför blir det nya skärmsp. till våren.

2016-02-03 kl 16:06

Vi har Milenco Aero som man fäster på bilens backspeglar. Funkar jättebra, har bra sikt bakåt. Men våran vagn är å andra sidan bara en 560 :-)

Susanne
2016-02-03 kl 18:41

Handlar mer om bredd på vagnen.
Har man en fullbreddsvagn så skulle jag föredra skärmspeglarna.
Men jag säger inte emot Er andra, möjligt att de man monterar på ordinarie speglar blivit bättre.

Jens

2016-02-03 kl 23:53

Själv använder jag Milenco Aero på bilens backspeglar. Har sågat av stagen en bit då vår vagn bara är 2,07 bred. Lätta att ta av och på..och funkar bra.

2016-02-04 kl 08:06

Jag ställer in mig i skaran för skärmspeglar.
Mycket mindre huvudvridningar, bättre splitt vision och mindre vibrationer är mina positiva argument.
Enda negativa jag kan uppleva att det kan bli trångt och de kan ta i när man backar på trånga campingar.
Har fått fälla in dem någon enstaka gång.
Men det kan jag leva med för det positiva överväger klart.
Fick testa polarens Milenco och de var OK. Inte så mycket vibrationer som jag trodde. Beror väldigt mycket på stabiliteten i bilens originalspeglar förstås.
Men mycket mer huvudvridningar för att ha kollen bakåt. Sen upplevde jag inte bakåtsikten lika bra.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2019-06-23 kl 08:19

Lånar denna tråden då jag tappade en spegel igår och tänkte köpa skärmspeglar istället. Min fråga gäller länken https://www.bilia.se/biltillbehor/packa-och-lasta/slap-och-husvagnstillbehor/volvo-original-husvagnsbackspeglar--p-vo_44713003/
Är detta bra vision som även passar på passat? Det var väldigt bra pris på den hemsidan just nu. Eller har Volvo "original" något unikt levererat till sig som gör att det inte passar på andra modeller?

2019-06-24 kl 20:52

För dom som går och funderar på skärmspeglar så åkte jag till Bilia idag och köpte. Det var Bra Vision utan några konstigheter. Senaste modellen och passade perfekt på min Passat. Hux flux så fick jag 500 spänn över att roa mig för på annat då billigaste onlinepriset är 1895.

2019-06-25 kl 08:16

Volvos speglar har "fötter" som ska passa i Volvos springa mellan huven och skärmen. Det är enda skillnaden mellan de och andras speglar.
En del andra bilfabrikat har samma lösning på hur huven överlappar skärmen, och då passar speglarna. Andra märken kan ha andra vikningar där, och då passar de kanske sämre, eller inte alls.

2019-06-25 kl 22:36

Mina var packade i Bra Visions egna förpackning med ingen förnimmelse av Volvo över huvud taget. Så vill man göra en bra affär just nu så är det bara att åka till Bilia i någon del av landet.

• 27 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206