Eura Mobil Active One 650 HS: En favorit i repris

Publicerad: 2024-01-12   Uppdaterad: 2024-01-10

Husvagn & Camping har tagit sig an den här modellen förut. Men Eura Mobil Activa One 650 HS är så speciell att den tål att granskas igen. Välkomna till en unik, liten alkovhusbil.

Medan husbilarna med en ”bulle på taket” är en vanlig syn i södra och mellersta Europa är samma fordonsart som bekant inte det hetaste villebrådet på den svenska marknaden.

Många ”förstagångare” har i och för sig stiftat bekantskap med dem i samband med uthyrning – antingen i familjeform eller för lite bus kring en musikfestival eller dylikt. När de sedan tar steget och köper en egen husbil, blir det sällan eller aldrig en med fast sovalkov.

Med det inte sagt att den här karosskonstruktionen är utdöd, någon som många branschförståsigpåare förutspådde för lite drygt tio år sedan. Men den slår inte riktigt hos oss blågula. Fast som med allt annat här i världen är det också skillnad på de olika alkovmodeller som finns.

Alkovserien Activa One finns i fyra tappningar – alla tämligen korta i rocken.

En som är särdeles unik på många vis är Eura Mobil Activa One 650 HS. För det första mäter den endast 650 centimeter i strumplästen (vilket gör att den får ett närmast kvadratiskt utseende). I sängalkoven sover ni heller inte tvärs över fordonet, utan på längden vilket är synnerligen sällsynt. Jodå, den är utrustad med skjutbar mittkonsol, det vill säga bäddbreddningsfunktion.

Det mest spektakulära är emellertid U-sittgruppen. I ”vanliga” campingfordon brukar soffa och soffbord vara applicerade precis bakom förarstolen. Inte här inte! I 650 HS är det allra längst bak som gäller. Och nu tar vi fram det tunga artilleriet. U-soffan är lika gigantisk som i en premiumhusvagn – vi pratar alltså om en känsla av lounge!

Inte undra på att vårt testobjekt var det mest besökta fordonet när Autohallen rullade ut röda mattan i samband med invigningen av sin nya moderna lokal (helgen efter Elmia-mässan). En efter en kom gästerna förbi. Vissa av dem stoppade bara in nosen, men de allra flesta valde att stanna till länge och väl för att kunna insupa den exceptionella atmosfären.

Ljus och fin interiör och bra med förvaringsutrymmen i köksavdelningen.
Trappan upp till sängarna har en egen vrå, och vecklar ut sig själv.

Tre andra detaljer vi gillar är utomhusdusch, utvändig gasolkoppling samt att handfatet går att vrida (se foton). Alltså, inte hela väggen utan bara handfatet. Synnerligen smart och enkelt, samtidigt som det är platsbesparande.

Det finns också en mängd bra-att-ha-grejer som inte är synliga för ögat. Tänker närmast på ett 37 centimeter djupt, isolerat och uppvärmt dubbelgolv (bra förvaringsutrymme), litiumbatteri, säkerhetskomponenterna vid körning (antispinn, antisladd, Hill Descent), Seitz högkvalitativa fönster, isolerade vattentankar samt vinterbeständig kaross (enligt normen EN 1646) – för att nämna ett axplock av alla godsaker.

Men det finns också lite smolk i bägaren. Vad har hänt med priset? När vi testade denna alkovbil sommaren 2021 kostade den 819 000 kronor. Ja, ni läste rätt. Det är nästan en halvmiljon mindre än vad samma fordon kostar idag.

Singelbäddar (bäddbreddningsfunktion finns) och enkel passage till och från hytten.

Tar mig ett snack med den svenska importörens vd, Joakim Norberg på Autohallen, som förklarar att det är en mängd faktorer som spelar in. Orsaken är inte bara att inköpspriset har ökat enormt och kronans rekordsvaga värde gentemot euron, det finns även andra saker som inverkar. 

– Framför allt var vi alldeles för billiga då, säger Joakim och syftar på prissättningen två år tillbaka.

Vi på Husvagn & Camping kan inte göra annat än att sända ett stort grattis till alla som köpte denna pärla där och då. Om ni säljer er Eura Mobil Activa One 650 HS inom en snar framtid kommer ni troligtvis inte bara få pengarna tillbaka, ni kan nog även tjäna en hacka.

Handfatet i läge för att bruka toaletten
…och här vriden till vänster för att skapa duschmöjlighet.
Rulla till toppen