Bo veckovis i husvagn Köpråd önskas / av KalleKson

Dölj första
Bo veckovis i husvagn Köpråd önskas
2017-05-17 kl 09:06

Jag kommer plugga till hösten, har lite svårt att få studielån och lägenhet att gå ihop. Har en bekant med en större tomt. Jag får ställa upp en husvagn där gratis. El finns och vatten med innom räckhåll. Varannan vecka arbetar en annan bekant borta, då kan jag använda hans etta. Så tänkte rodda all tvätt av kläder de veckorna. Men tillbaka till min eventuella husvagn. Det här ser ut att bli ett treårigt projekt då jag varannan vecka bor i vagn. Då behöver vagnen rimligtvis ha dusch och toa. Den bör klara ordentliga vintrar, sedan är det ett plus om toan är lättömd.
Budgeten är inte gigantisk. under 100 000 vore kalas.
Jag kommer bo där ensam utan varesig partner eller barn. Men med behov av plats för studier.
Så ni som kan det här med vagnar, vad rekommenderar ni? Jag har en bil som får dra 1400kg
Vill jag får jag snickra skärmtak eller liknande för husvagnen, det stör liksom ingen där det är tänkt att jag står.

^^ Första inlägget ^^
2017-05-17 kl 09:06

Jag kommer plugga till hösten, har lite svårt att få studielån och lägenhet att gå ihop. Har en bekant med en större tomt. Jag får ställa upp en husvagn där gratis. El finns och vatten med innom räckhåll. Varannan vecka arbetar en annan bekant borta, då kan jag använda hans etta. Så tänkte rodda all tvätt av kläder de veckorna. Men tillbaka till min eventuella husvagn. Det här ser ut att bli ett treårigt projekt då jag varannan vecka bor i vagn. Då behöver vagnen rimligtvis ha dusch och toa. Den bör klara ordentliga vintrar, sedan är det ett plus om toan är lättömd.
Budgeten är inte gigantisk. under 100 000 vore kalas.
Jag kommer bo där ensam utan varesig partner eller barn. Men med behov av plats för studier.
Så ni som kan det här med vagnar, vad rekommenderar ni? Jag har en bil som får dra 1400kg
Vill jag får jag snickra skärmtak eller liknande för husvagnen, det stör liksom ingen där det är tänkt att jag står.

2017-07-15 kl 18:58

Det går nog bra att bo i husvagn under längre tid. Men en sak fattar jag inte riktigt (och egentligen angår det ju inte mej heller).
Om du kan lägga 100 - 150.000 på en husvagn, göra en hel del kompletteringar och dessutom hålla drag bil, så måste du väl kunna skaffa en hygglig lägenhet eller t o m bostadsrätt?

2017-07-16 kl 22:43

Ännu ett tips till trådskaparen... gå över alla gummilister med typ antifrysmedel som man använder till bilarnas gummilister.. det håller listerna mjuka och fina, samt du minskar isbildningen på sagda lister som annars leder till köldbryggor och ispåbyggnad..

2017-07-26 kl 11:25

nilsj skrev:
Det går nog bra att bo i husvagn under längre tid. Men en sak fattar jag inte riktigt (och egentligen angår det ju inte mej heller).
Om du kan lägga 100 - 150.000 på en husvagn, göra en hel del kompletteringar och dessutom hålla drag bil, så måste du väl kunna skaffa en hygglig lägenhet eller t o m bostadsrätt?

Ursäkta sent svar... Dragbil skiter jag i, får hjälp med att ställa dit vagnen. De lägenheter jag har råd med kommer ligga på knappt 20 kvm bostadsrätter med insats på ca 400k samt hyra på 2000. Dessa lägenheter är alla belägna i dystra miljöer, saknar balkong och ofta har de fönster endast åt norr. Det brukar tillkomma avgift för el, internet, tv parkering osv... Eller så kan man bo i en vagn. Visserligen rent tekniskt färre kvadratmeter, men otroligt mer yteffektiva och välplanerade, parkering, nät och TV ingår. Samt det största och viktigaste, en vacker utsikt, uteplats och närhet till naturen. Jag har passerat 40 år med råge och värdesätter naturen enormt mycket mer än ett grått centrumområde. Så ja, precis som du undrar folk i min närhet hur fan jag tänker, men ja, i min ålder så har man väl ofta ett kapital att röra sig med så man vågar chansa. Vagnen drog iväg på 160k och sedan lite el, vatten och annat pill för att få det kalas drar iväg på typ tio papp till, men klart roligare pyssel än att sitta instängd på 18,5 kvm med kokvrå och hata livet...
Sitter nu och skissar på en "Smarta-hem-lösning" baserat på raspberry pi. Jag planerar att övervaka temp, luftfuktighet och gassammansättning, samt sedan se till att dessa data blir åtkomliga från nätetet =)... ja, sånt är klart givande och kul som tidsfördriv. Kanske lär man sig något nytt på köpet =)

2017-08-14 kl 22:45

Idag kom vagnen!!! Vi placerade om den, nu står den längre in på gården med helvete vad bra det blir! Att ens försöka jämföra med en torftig etta i stan blir ju bara patetiskt. Vagnen är nyrenoverad, och när jag byggt in den så blir det fasen så bra. Ska se till att göra en vettig farstu så att man slipper få in snöiga skor och kläder.
En liten fråga dock, vagnen står i en lätt slänt, hur mycket törs man väga upp lutningen med stödbenen, nu hänger ena hjulet i luften, kan man ha det så eller behöver man av stöd av hjulen med?
Hade gärna bifogat en bild, men det verkar svårt här...

2017-08-14 kl 22:47

Testar att läka en bild...
https://lh3.googleusercontent.com/ab45XWxgX3kAYUR3R36BBwl6OtxDEw9HgUQfJsEMh4Rwcw90GdcpQYvU6mjb2wRNuz5rWGLm7U3h_p2sMkUq7sXtoYAUScSz4XyHBYm3juaCuDDD5k4rFxFDslOAPrGfyES0gAy5x1uFmSbh6464U727wnQga2kBGnzfKEV3E4tHC_9ANLlHHzjLNaykuK5kVQoSiHw8_xoE9keIHrV-heh2mTSSZ14owtqkLfSk1zh3M12i-nx8u52-xgBNRlwl_mK0ScqKfETnaj-9Ka2vvMJ2NqlOblzIxcO9r2VDDdHsdDSs2NoFuLExRin2ZeVP5l_6riWh-d7xADLkCKFqIANkFauIJIZVbifYyLmcb5WZAYe4gNe9ptZJOl3VTjp1xsNxFS0J18T1thzQbGbDxjZC5rGZ6a3YZTkMPIx4Mw-2GmFsYKxlcwutKHjHMr7F4piyMpaCMNipCt6lF1HY8GJ2XK7f0Uqzv_8QQe8DiY_ktoiDdbeO2LwU1n4c_coPDXw0FIZ9rJerFxvevNRhNxuVKAApl_jLRcnABII3TtA_fd5Aabcoir4M8IoioHSmq5RrV_QkI1jZH_Q6QQSqhzr6XZJhLzvuBI4QT3e27jfD4H4MflcPUA=w962-h721-no
ja funkar det inte såå testar jag igen...

kommer absolut att smörja mina gummilister, de sitter nästan fast i rutorna redan, så lite silikonfett kommer göra susen!

2017-08-14 kl 22:51

Ja, vi ska dra den lite mer rätt och så blir det lite inbyggnad och annat, återkommer med en mer utförlig beskrivning, det här kanske kan fungera som en byggtråd för oss som vill övervintra i vagn... ett nytt kapitel i livet, lillebror hävdar att jag signat upp mig på ett kontrakt som trailer-park trash... ja fan vet, men i alla fall inte en olycklig fånge i en betonglägenhet! dessutom, fortfarande har jag varannan vecka i en fin lägenhet! =)

2017-08-14 kl 22:55

Det heter stödben av en anledning :-) .
Palla upp ena hjulet alternativt gräv ur lite för det andra. Btw så ha inte handbromsen åtdragen när du ska stå så länge.

2017-08-15 kl 13:00

Ja, hjulet fick en betongplatta under sih, det andra grävde vi ur lite för, nu verkar den stå på både ben och hjul. Finns det nåhon regel för hur mycket man ska trycka på med stödbenen?
Läste på lite i handboken... ja man får inte lyfta vagnen... Men i kapitlet om däckbyte stod att man ska placera en domkraft mot golvbotten! inte på stålbalken, skulle man verkligen våga lyfta en så tung vagn med tryck mot golvet?

En till fråga:
Nu börjar man bli lite sugen på att koppla in ström och liknande. Ja kicka igång systemet helt enkelt. Den där blå handsken som ska användas, den bör väl ha blå kontakt i båda ändar. Men jag hittar ingen vettig lösning för inpluggning i t.ex. trefasuttag. trefas till schuko finns, men inte till de där blå campingkontakterna...

2017-08-16 kl 10:49

Bildlänken gav i varje fall mig felmeddelande...

Säger handboken man ska lyfta i golvet så borde det väl stämma, men håller med om att det låter lite märkligt... Nån Cabbyägare borde väl veta.

2017-08-16 kl 22:18

Skall du plugga in i vanligt jordat uttag så använder du en adaptersladd från den blå cee kontakten till Shuko. Finns överallt där husvagnstillbehör säljs. Även på Biltema. Trefas är inte inblandat här. Ang placering av domkraft på Cabby har det nog med att göra att det galvade chassiet är för vekt för den sortens påverkan. Risk att deformera chassiet. Domkraft skall med stödbräda placeras så nära axeln som möjligt (fast bil/däckfirmorna skiter ofta i det och hissar upp i balken ändå)

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2017-08-21 kl 08:52

En liten update för er som vill veta. Nu med en vecka kvar till kursstat så har jag hunnit bygga en entré till vagnen, upptäckte rätt snart att det där med att kliva in med blöta fötter påverkar komforten i vagnen klart negativt. Vidare har jag fått in nätverkskabel i vagnen, körde lite tester med wifi först... la ner det helt enkelt. För närvarande ser nätverket ut så här. Polarens nät med wifi i huset sträcker sig något tiotal meter ut på gården. Där har jag hängt upp en TP-Link TL-WA850RE och sedan har jag vanlig nätverkskabel in i vagnen. Den kommer in via ett hål i gasolutrymet. Trodde egentligen inte att detta skulle vara en bra lösning, men ja... 95mbps ner och 9 upp. Helt ok =)
Håller nu på att snickra ett bord/hylla som ska fungera som förlängning av köksbänken in över sängens fotända. Där kan en liten bänk-ugn stå utan att vara ivägen. Även om man bor i vagn vill man ju kunna laga god mat.
Nästa steg nu är att fåå till ett skärmtak över både vagn och entré. Har fått rota runt i föråden här och hittat nästan allt, saknar typ ett 50-tal meter med reglar samt lite skruv. Ser ut att kunna landa på under en tusenlapp för att bygga hela taket =) Polaren bytte ut det gamla plåttaket från 80-talet till tegel för några år sedan, all plåt sparades, det här är dubbelt så tjock plåt som nu samt lackad på båda sidor, ingen rost alls, kvalité från förr =)

2017-08-21 kl 21:51

Ett tips ang, skärmtaken.. se till att du har bra luftväxling mellan taket och vagnen, det lär bli kondens annars som kan tränga in på oönskade ställen..

2017-08-21 kl 22:26

Jo, det blir ett tak som bara skyddar mot nederbörd och sol. Alltså rätt fri luftpassage över vagnen och ut ur konstruktionen.
Lagade mat med "fläkten" igång idag... kommer snarast att byta till en fetare fläkt. De verkar ha monterat en liten 60 mm chassifläkt en sådan som man har i en dator, som köksfläkt. Tänker byta ut den där mot en ny med större luftflöde. Den mest effektiva 60mm fläkten jag hittat tar 25kubikfot i minuten, men risken att denna cabbyfläkt ligger på det flödet är minimalt. Den verkar gå på 12V. Har hittat en bra en för några tior som ligger på 70 kubikfot, 120mm bred, går in i samma hål som den gamla fläkten, Kan behöva såga upp "uthålet" i plåten ur fläkten lite, men hela paketet verkar sitta med fyra skruvar, så det kan inte vara så svårt att rå på. Ska passa på att beställa två samtidigt, tänker montera en i badrummet med för att snabbare bli av med ånga och fukt efter dusch.
Jag har nördat in mig i små mikrodatorer förr, kanske ska man passa på att dra sladdar till en fuktsensor på en gång så man kan låta en raspberry styra fläkten utifrån relativ luftfuktighet =)

2017-08-28 kl 21:36

När jag vrider på vattenkranen efter att varit i skolan en dag eller på morgonen, alltså när vattnen varit orört några timmar, då är trycket mycket lågt. Varmvattnet brukat bara flåsa ur sig luft i flera minuter... vad beror det på? Ofta slinker det med vatten i luftpuffandet, detta vatten verkar vara kalkrikt då de torkade dropparna lämnar kalk eller något liknande saltaktigt efter sig.

En ytterligare fråga... vilken typ av slang bör man ha till gråvttnet? Nu kör jag med en som inte så gärna sitter kvar på tappröret. Dessutom är det en slang till en gammal intex-pool, den spricker när man böjer den, så ska jag inte förvandla den till ett tejpmonster så bör jag hitta något bättre, vad har ni?

Jag tror dessutom att avloppsrören från handfat och vask är kloggade, hur rensar man dessa smidigast? Antar att kaustiksoda är tvärfel.

2017-08-28 kl 22:03

KalleKson skrev:
Jag tror dessutom att avloppsrören från handfat och vask är kloggade, hur rensar man dessa smidigast? Antar att kaustiksoda är tvärfel.

Jag brukar med jämna mellanrum slå i några droppar YES (alla rörmokare använder YES :-) ) och därefter tömma varmvattenberedaren i vasken. Även använt klorin någon gång. Ett annat tips om det inte är gjort på lång tid är att rengöra den invändiga spillvattentanken.

2017-08-29 kl 22:11

Jag har funderat på just det, diska ur spillvattentanken för spillvattnet luktar klart sämre än det borde. Kan ju bero på just det, att det finns gammalt klogg. Kanske ska börja med att testa hett vatten och lite yes, sedan tror jag att jag kanske ska skruva bort avloppsslangen från ho och handfat och ja, helt enkelt spola ur dom. Men ett meck att få låss lådorna under hon...

Kom hem från skolan idag, kallvatten fungerade direkt, inte med jätte tryck, men ja, ändå. Varmvattnet var exakt så här, först 50 sekunder av svagrinnande kallvatten, därefter luftpys, också 50 sekunder och sedan 20 sekunders frustande och pustande. Vattenmängden gick från 88% till 73% under denna tid.

2017-08-29 kl 22:47

Du kan även efter att kört med yes tillsätta citronsyra, gör det i färskvattentanken, kör igen systemet med rent vatten ett par ggr efter det..
1 kuvert citronsyra / 10 liter vatten..

2017-08-29 kl 22:49

Sen att det bubblar och så om varmvattenledningen kan bero på att någon avtappningskran står öppen..kolla igen slangarna och se om du hittar minst en avtappningskran någonstans

2017-09-13 kl 08:36

Kontaktade säljaren om vattnet. Han trodde det var en backventil i motorn. Monterade loss motorn och ja... blåser man lite svagt i pipen, så pyser luften genom backventilen. Åker in med den för lite service nu, har lägenhetsvecka nu så jag klarar mig utan pump en vecka =)

2017-09-13 kl 08:55

Ja, kanske det kan vara på plats med en lite update på hur livet i vagnen funkar. Det går nästan löjligt bra! Duschen är toppen, klart robust design, jag har svårt att se hur det skulle kunna bli fuktskador med den lösningen. Ja, visst, vattenångan kan fortfarande skapa problem.

Sängen! Fantastiskt skön! Fullvärdig säng, samma kvalitet som i villor. Dessutom sover man otroligt ostört.

Regnasmatter... klart mindre än vad jag förväntat mig, trodde det skulle likna ljudet på en takad altan, men långt där ifrån. Än har jag inte lagt tak på min lilla "carport".

Matlagning, egentligen det viktigaste i mina ögon. Att kunna laga lika god mat som i ett villakök är otroligt viktigt för mig. Jag har fixat en mindre ugn som nu står på en hemsnickrad bänk som placerar ugnen över fotänden på sängen. Det gör att köksbänken helt frigörs för annat. För att inte säkringarna ska gå så drog jag in en extra kabel med ström direkt till ugnen. Den har en maxeffekt på typ 3000w. Sedan har jag en induktionshäll från ikea som står ovanför gasplattorna. Dessutom har ugnen två mindre spisplattor på ovansidan. Detta räcker för att kunna laga även mer komplicerad mat. Man får vara mer pillig i planeringen bara så all mat är klar samtidigt men det går alldeles utmärkt. Det roddigaste hittills är en rätt med hemslagen bea, bakad potatis, stekta champinjoner, hemgjord paprikasalsa och en fin köttbit till det. Resultatet blev precis som hemma =) Så det går att laga mat i vagn, det enda som jag inte tänker testa är frityr.
Plockade några kilo kantareller förra helgen, kokade ihop dessa men valde då att ställa plattan utomhus, kändes obra med någon liter förångat vatten.

Städning... ett skämt, våttorkar golvet varje morgon innan jag åker, tar tre minuter. Städning går otroligt fort på så små ytor.

2017-09-16 kl 17:23

En liten undran... om man lämnar vagnen med aldepannan på men tappar ur vattnet ur dricksvatten och varmvattenberedaren, känner pannan av att det inte finns vatten i och den låter bli att ha beredaren påslagen, eller kommer den då stå och försöka hetta upp luften?
Alltså, törs man ha tomt på vatten men värmen på? Det kommer ju kännas lite olustigt att lämna vagnen med vatten i under vintern då ett strömavbrott skulle få vagnen att frysa ihop och ja, allt pajjar. Men samtidigt vill man väl gärna ha lite stödvärme på så att man inte kommer till en frysbox på hjul efter en vecka i lägenheten.

2017-09-16 kl 19:53

Töm tank och varmvattenberedaren på vatten som du tänkt. Värmen (och beredaren) kan du köra som vanligt.

2017-09-21 kl 21:15

Kontaktade säljaren angående luft i ledningarna... ett direkt och snabbt svar, då är det backventilen i pumpen som behöver bytas. Monterade loss pump åkte och bytte och satte tillbaka, funkar klockrent =) Det här tog säljaren på garanti, men en ny hade kostat 700:-

2019-06-05 kl 11:00

Aldepannan värmer upp vattnet som här till radiatorslingan. Varmvattenberedaren sitter utanpå, och blir alltid uppvärmd. Är det vatten i den är det vattnet som blir varmt. Är det inget vatten i den är det luften som blir varm.

Jag har haft igenkleggade avloppsrör två gånger. Båda gångerna i vagnar där avloppet gick under vagnen. Bara att dela i en skarv och spola ur med trädgårdsslangen. Tänk på att de kan trycka upp skiten i någon ho i vagnen, beroende på hur du spolar. Sätt i korkarna och ställ nåt ovanpå, så du inte målar taket med spillvatten.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1710 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206