Bo veckovis i husvagn Köpråd önskas / av KalleKson

Dölj första
Bo veckovis i husvagn Köpråd önskas
2017-05-17 kl 09:06

Jag kommer plugga till hösten, har lite svårt att få studielån och lägenhet att gå ihop. Har en bekant med en större tomt. Jag får ställa upp en husvagn där gratis. El finns och vatten med innom räckhåll. Varannan vecka arbetar en annan bekant borta, då kan jag använda hans etta. Så tänkte rodda all tvätt av kläder de veckorna. Men tillbaka till min eventuella husvagn. Det här ser ut att bli ett treårigt projekt då jag varannan vecka bor i vagn. Då behöver vagnen rimligtvis ha dusch och toa. Den bör klara ordentliga vintrar, sedan är det ett plus om toan är lättömd.
Budgeten är inte gigantisk. under 100 000 vore kalas.
Jag kommer bo där ensam utan varesig partner eller barn. Men med behov av plats för studier.
Så ni som kan det här med vagnar, vad rekommenderar ni? Jag har en bil som får dra 1400kg
Vill jag får jag snickra skärmtak eller liknande för husvagnen, det stör liksom ingen där det är tänkt att jag står.

^^ Första inlägget ^^
2017-05-17 kl 09:06

Jag kommer plugga till hösten, har lite svårt att få studielån och lägenhet att gå ihop. Har en bekant med en större tomt. Jag får ställa upp en husvagn där gratis. El finns och vatten med innom räckhåll. Varannan vecka arbetar en annan bekant borta, då kan jag använda hans etta. Så tänkte rodda all tvätt av kläder de veckorna. Men tillbaka till min eventuella husvagn. Det här ser ut att bli ett treårigt projekt då jag varannan vecka bor i vagn. Då behöver vagnen rimligtvis ha dusch och toa. Den bör klara ordentliga vintrar, sedan är det ett plus om toan är lättömd.
Budgeten är inte gigantisk. under 100 000 vore kalas.
Jag kommer bo där ensam utan varesig partner eller barn. Men med behov av plats för studier.
Så ni som kan det här med vagnar, vad rekommenderar ni? Jag har en bil som får dra 1400kg
Vill jag får jag snickra skärmtak eller liknande för husvagnen, det stör liksom ingen där det är tänkt att jag står.

2017-06-19 kl 21:36

apersson850 skrev:
Rimligt stora vagnar för sånt här boende går inte att dra med någorlunda modern bil av någorlunda vettig storlek. Vagnarna ligger över 1500 kg och bilarna över 2000 kg i totalvikt.
Men ta B96 är enkelt och snabbt. Kostar en dryg tusenlapp, så det märks knappt när man ändå köper vagn. Då får man 750 kg mer att leka med, och det gör stor skillnad. Min bil får man köra en vagn på 1100 kg med om man har B-kort. Men med B96 blir det 1850 kg vagn istället. Finns en väldig massa vagnsmodeller mellan 1850 och 1100 kg.

Registreringsbeviset säger följande om min bil. Jag tror att den oavsett körkortsbehörighet endast medger 1400 kg, eller fattar jag fel?
Citat:
Max släpvagnsvikt
1400 kg

Max släpvikt, obromsad
740 kg

Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt)
3120 kg

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
1530 kg

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
2280 kg

B96, det låter ju annars som det givna, en tusenlapp är nog välinvesterad om man får möjligheten att köra en rimlig vagn, nära 100% av tiden är det en fast bostad. Det känns egentligen som att det ska vara prio ett. Men om man kan ordna så den går att flytta på ett lagligt sätt så är det ju ett himla plus! =)
Men hur funkar B96? Nog måste man väl hålla sig till måtten i registreringsbeviset, eller? I släpvagnskalkylatorn kan man ange körkort B, Utökad B och BE. Oavsett körkort fick jag inte dra en 1500 vagn. Ja, de här lagarna är ingeet jag begriper...

2017-06-19 kl 23:18

Hej Kalle !
Adria Adora 542 UT har samma panna som Kabe,Polar och Cabby dvs en Aldepanna.
Det vattenburna värmesystemet är byggt på samma sätt. När det gäller luftcirkulationen så finns det spalter under sängar under alla förvaringsutrymmen bakom sängar och ryggstöd samt bakom vägghyllor.
Dvs Vagnen är byggd i princip som de tre svenska och det hela fungerar mycket bra.
Det som skiljer är att Adrian har större fönsterrutor och något tunnare isolering.
Vatten buren värme i golvet saknas men där finn det elslingor som ger behaglig golvvärme.
Vi har inte vintercampat i vår vagn utan det får någon annan yttra sig om.
Vi har campat i minus 10 grader och det var inga som helst problem.

När det gäller duschen så är vår vagn årsmodell 2005 och som jag berättat tidigare så bor vi den ca 100 dagar per år och kör den mycket.
Vi duschar flitigt och har hittills inga fuktproblem.

Det är klart att man kan riva ut hela det befintliga duschutrymmet och sätta in en duschkabin. Detta låter besvärligt och dyrt.

Om vi skulle få problem med fukt runt duschutrymmet skulle jag i första hand ta hit en BRA mattläggare och låta honom sätta in en ny beklädnad på väggarna.Golvet består av en "formad" matta i ett stycke.

Hälsningar
Lennart

2017-06-20 kl 08:40

Hej Kalle,

Ska Du duscha i vagnen är det bästa ändå att köpa en vagn med duschkabin. Det finns inte utrymme att montera en duschkabin, annat än att Du bygger om halva vagnen :)
Jens

2017-06-20 kl 08:43

Glader46 skrev:
Hej Kalle !
Adria Adora 542 UT har samma panna som Kabe,Polar och Cabby dvs en Aldepanna.
Det vattenburna värmesystemet är byggt på samma sätt. När det gäller luftcirkulationen så finns det spalter under sängar under alla förvaringsutrymmen bakom sängar och ryggstöd samt bakom vägghyllor.
Dvs Vagnen är byggd i princip som de tre svenska och det hela fungerar mycket bra.
Det som skiljer är att Adrian har större fönsterrutor och något tunnare isolering.
Vatten buren värme i golvet saknas men där finn det elslingor som ger behaglig golvvärme.
Vi har inte vintercampat i vår vagn utan det får någon annan yttra sig om.
Vi har campat i minus 10 grader och det var inga som helst problem.

När det gäller duschen så är vår vagn årsmodell 2005 och som jag berättat tidigare så bor vi den ca 100 dagar per år och kör den mycket.
Vi duschar flitigt och har hittills inga fuktproblem.

Det är klart att man kan riva ut hela det befintliga duschutrymmet och sätta in en duschkabin. Detta låter besvärligt och dyrt.

Om vi skulle få problem med fukt runt duschutrymmet skulle jag i första hand ta hit en BRA mattläggare och låta honom sätta in en ny beklädnad på väggarna.Golvet består av en "formad" matta i ett stycke.

Hälsningar
Lennart

Adria är fina vagnar, har haft ett par stycken och de klarade vintern galant.
Vi står uppställda i Stockholms län och körde aldrig gasol för värmens skull.

Jens

2017-06-20 kl 18:43

Du fattar rätt, Kalle. Vill du dra mer än 1400kg måste du byta bil. Det apersson850 menar är att kombinationen ny vettig dragbil + stor husvagn kräver B96-körkort, eftersom kombinationen oftast överstiger 3500kg. Men du är ju familjär med släpvagnskalkylatorn så du kan ju enkelt kolla intressanta bilar mot intressanta husvagnar och se vilket körkort som krävs. Ett tips är att sedanmodeller ofta får dra mer med B-kort än motsvarande kombi. Hur bra dom sen klarar det är ju en annan fråga...

2017-06-21 kl 16:43

Datorn verkar bugga, har skrivit ett par svar på rad, men inga syns...
Nåväl, åkte till en handlare idag, köpte en Cabby 620 ft 2006, levereras till uppställningsplatsen om ett par veckor, recond och åtgärda en fuktskada i aktern. Viss, hade säkert kunnat få ett bättre pris, men det vimlar inte av badrumsvagnar inom vettig radie från uppställningsplatsen så om den kostar 140 eller 160k var egentligen ointressant. Ska kontakta en elektriker nu och ta reda på om uttaget som finns duger eller om vi ska sätta ett nytt. Ska jämna av platsen lite och röja upp. Känns hoppfullt inför vintern det här. Jag kommer säkert tillbaka fler gånger för råd och tips. Samtidigt kommer jag bjuda på recensioner av livet på halvtid i husvagn. Antar att februari kan upplevas som det ultimata testet.
När vagnen står på plats fixar jag en mindre uteplats på sydsidan, och en entré med tak på norra. Troligen ett enklare skärmtak över vagnen. Absolut ett mindre förråd där jag kan ha ett frysskåp, lite fritidsprylar och sådant jag inte riktigt rymmer inne i vagnen. Polaren hade ett elelement med frostvaktsfunktion som kan funka. Kan vara smidigt att kunna förvara några extra dunkar vatten där med så man slipper sulla med slangar varje gång det tar slut. Vet inte hur mycket vatten man behöver i veckan eller per dag, troligen lite mindre än det jag brände hemma i villan en gång i tiden, 235kbm per år... Då var vi visserligen rätt många.

2017-06-26 kl 11:44

apersson850 skrev:
Jo, det är just de vanliga uttagen, kallade Schuko, som man numera kan säkra med 16 A, som är problemet. Även om man har 2,5 mm² kabel, vilket är ett krav, så är de kontaktdonen nätt och jämt dimensionerade för att klara 16 A under lång tid. Har man en panna som tar 3 kW är det 13 A kontinuerlig belastning. Lite annat på det och du är ofta tidvis över 16 A.
I sådana lägen rekommenderas CEE-uttag för 230 V (blå) istället, för att undvika brandtillbud.

16 A kortare stunder ur vanliga uttag är inget problem. Men här pratar vi ju om fastboende.

Har börjat grotta ner mig i elfrågan nu...
Det sista jag vill är att en isande februari upptäcka att krämen inte räcker eller att propparna går.
Min tanke nu är att från en redan befintlig 380v handske dra en 50 meter lång skarvkabel, fempolig 16A eller 32A, beror på vad ni rekommenderar. Sätta fast änden i en sådan där byggcentral från t.ex. Jula https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/byggcentraler/byggcentral-402389/
Från den sedan drar jag en kortare sådan blå kabel till vagnens anslutningsdon. Men för att inte bränna den säkringen direkt man använder t.ex. vattenkokare eller elektrisk spisplatta så tänkte jag ta två vanliga 1,5mm² kablar och peta in i vagnen via gasolluckan, gissar att det borde gå... Då kan dessa båda energislukare få belasta en annan fas än just den som Alde-pannan går på. Vad tror ni? Är det en framkomlig väg?

2017-06-26 kl 12:29

KalleKson skrev:
Registreringsbeviset säger följande om min bil. Jag tror att den oavsett körkortsbehörighet endast medger 1400 kg, eller fattar jag fel?
Citat:
Max släpvagnsvikt
1400 kg

Max släpvikt, obromsad
740 kg

Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt)
3120 kg

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
1530 kg

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
2280 kg

Ja, du fattar fel.

Du måste hålla isär behörighet (körkortet) och lastförmåga (bilen).

Du kan ta min husvagn som exempel. Den har en tjänstevikt på 1240 kg. Alltså går den utmärkt att dra efter din bil, för den får ju dra 1400 kg. Du kan även stoppa in kastruller och skor upp till 160 kg, innan det tar stopp. Då ligger den precis på 1400 kg, och där går gränsen för din bil.
Då får du dock se upp med vad du stoppar in i din bil. Din bil har en totalvikt på 1970 kg. Det är vad bilen får väga med max last. Du får dra ett släp som väger upp till 1400 kg bruttovikt. Men om du lägger ihop 1400 kg för släpet med 1970 kg för bilen, då får du en tågvikt (sammanlagd bruttovikt) på 3370 kg. Eftersom du har en begränsning på 3120 kg tågvikt, måste du dra bort 250 kg på maxlasten på bilen om du drar ett släp som väger 1400 kg. Inte ens med min vagn tom efter bilen får du lasta bilen full, utan du måste fortfarande minska lasten på bilen med 90 kg.

Men gör du bara detta kan du alltså dra min vagn efter din bil.

Nu kommer vi till körkortet. Du har en max totalvikt för släpet på 1530 kg, och där tar det stopp. Min vagn har en totalvikt på 1580 kg. Alltså måste du ha bättre körkort än ett B-kort. Med utökad behörighet får du dra en vagn med en totalvikt på 2280 kg, så då är det inga problem med totalvikten.

Summan blir alltså att du kan dra min vagn, men du kan bara lasta 160 kg i den, inte 340 kg (som vagnen klarar), för det klarar inte din bil. Dessutom måste du då dra bort 250 kg från bilens lastförmåga.

Däremot kan du inte köra ekipaget med B-kort, men jag (som har BE) kan köra med din bil och min vagn.

Rent allmänt har du en rätt usel dragbil, kan man konstatera.

2017-06-26 kl 12:35

Hahaha! ja, den är nog sämre än du anar, den har i skrivande stund inte ens en dragkula =)

2017-06-26 kl 13:03

KalleKson skrev:

Min tanke nu är att från en redan befintlig 400 V handske dra en 50 meter lång skarvkabel, fempolig 16 A eller 32 A, beror på vad ni rekommenderar. Sätta fast änden i en sådan där byggcentral från t.ex. Jula https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/byggcentraler/byggcentral-402389/
Från den sedan drar jag en kortare sådan blå kabel till vagnens anslutningsdon. Men för att inte bränna den säkringen direkt man använder t.ex. vattenkokare eller elektrisk spisplatta så tänkte jag ta två vanliga 1,5 mm² kablar och peta in i vagnen via gasolluckan, gissar att det borde gå... Då kan dessa båda energislukare få belasta en annan fas än just den som Alde-pannan går på. Vad tror ni? Är det en framkomlig väg?
Att dela upp lasten på olika faser är en bra tanke. En sådan central som du hittat är bra. Finns på Biltema också. Tänk bara på att de fyra uttagen för 230 V är kopplade parvis, två på L1 och två på L2. Så att dra ut tre kablar från den är meningslöst.
Ett sånt här grenuttag tar varje uttag från olika faser.

2017-06-26 kl 14:48

apersson850 skrev:
KalleKson skrev:

Min tanke nu är att från en redan befintlig 400 V handske dra en 50 meter lång skarvkabel, fempolig 16 A eller 32 A, beror på vad ni rekommenderar. Sätta fast änden i en sådan där byggcentral från t.ex. Jula https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/byggcentraler/byggcentral-402389/
Från den sedan drar jag en kortare sådan blå kabel till vagnens anslutningsdon. Men för att inte bränna den säkringen direkt man använder t.ex. vattenkokare eller elektrisk spisplatta så tänkte jag ta två vanliga 1,5 mm² kablar och peta in i vagnen via gasolluckan, gissar att det borde gå... Då kan dessa båda energislukare få belasta en annan fas än just den som Alde-pannan går på. Vad tror ni? Är det en framkomlig väg?
Att dela upp lasten på olika faser är en bra tanke. En sådan central som du hittat är bra. Finns på Biltema också. Tänk bara på att de fyra uttagen för 230 V är kopplade parvis, två på L1 och två på L2. Så att dra ut tre kablar från den är meningslöst.
Ett sånt här grenuttag tar varje uttag från olika faser.

Så den gren du länkade tillsammans med två vanliga Schuko-skavsladdar och en sådan kort Schuko till CEE-skarv skulle egentligen räcka för mina behov? Kan alltså strunta i Centralen? Då hamnar Värmen på en fas, spisplatta på en och den sista kabeln på den sista fasen, eller?
Men, kommer en trefas kabel med 2,5mm area att räcka? Borde bli tungt för noll-ledaren om returen för tre faser på 16A ska returneras genom en ensam noll-ledare.
Det där med.50 meter kabel... Vad tror ni? Är det bara att tuta och köra, eller ska jag gå upp i area?

2017-06-26 kl 16:38

Det är just när du använder all tre faserna som det inte blir jobbigt för nolledaren. Då jämnar belastningarna ut varandra, till noll om de är lika stora. Det är det förstås inte, men det blir i alla fall bättre.
Problemet med 50 m lång 2,5 mm² kabel är utlösningsvillkoren. Det är därför man på campingarna säger max 25 m kabel. Så visst, 4 mm² är bättre. Men det finns ingen anledning att säkra mer än 16 A.

2017-06-26 kl 23:34

apersson850 skrev:
Det är just när du använder all tre faserna som det inte blir jobbigt för nolledaren. Då jämnar belastningarna ut varandra, till noll om de är lika stora. Det är det förstås inte, men det blir i alla fall bättre.
Problemet med 50 m lång 2,5 mm² kabel är utlösningsvillkoren. Det är därför man på campingarna säger max 25 m kabel. Så visst, 4 mm² är bättre. Men det finns ingen anledning att säkra mer än 16 A.

Tror du det blir problem under de kallaste dygnen? Eller ska man helt enkelt gå över på gas de där få riktigt svinkalla nätterna? Eller är en Aldepanna alltid antingen på till 100% eller inte på alls, i så fall är det kanske bättre att gå upp på 4kvadrat. Det är himla dystert att vakna på morgonen med frysgrader inne...

2017-06-27 kl 12:31

Min Alde (en Compact 3000) har två effektsteg, elektriskt. Den går på 1 kW om det bara är lite kallt och på 2 kW om det är mer kallt. Har man gasen också till så går den in om det blir ännu kallare. Man kan alltså alltid ha både gasol och el igång, men det blir bara el så länge temperaturen i pannan inte sjunker för mycket. Gasolen har bara två lägen, av eller på. Den ger ungefär 5 kW i min panna.

2017-06-27 kl 15:41

apersson850 skrev:
Min Alde (en Compact 3000) har två effektsteg, elektriskt. Den går på 1 kW om det bara är lite kallt och på 2 kW om det är mer kallt. Har man gasen också till så går den in om det blir ännu kallare. Man kan alltså alltid ha både gasol och el igång, men det blir bara el så länge temperaturen i pannan inte sjunker för mycket. Gasolen har bara två lägen, av eller på. Den ger ungefär 5 kW i min panna.

Finns det några siffror på hur många Kwh det finns i en såndär gasoltub till vagnarna?

2017-06-27 kl 17:52

12,8 kWh/kg

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2017-06-27 kl 18:04

Och en normal tub tar 11 kg. Det är därför den kallas P11.

2017-06-28 kl 07:07

Då ser jag till att ha två välfyllda flaskor till vintern. Antar att det är rimligt att anta att det går 40 Kwh per dygn under vintern. En villa drar ofta 130-200kwh under kalla dagar, vagnen är mindre, men sämre isolerad. Eller är jag ute och cyklar? Det borde funka att toppa elvärme med gasol, då borde en flaska med 140Kwh kunna räcka någon vecka med elen som huvudkälla.

2017-06-28 kl 10:49

Nu har jag inte vintercampat själv men efter vad jag läst på olika forum så är det inte ofta man behöver toppa med gasol när man kör på 2kW i en Cabby.

Cabby C61 -99
2017-06-28 kl 15:42

stigk skrev:
Nu har jag inte vintercampat själv men efter vad jag läst på olika forum så är det inte ofta man behöver toppa med gasol när man kör på 2kW i en Cabby.

Låter ju toppen! El så långt det räcker, det är det billigare alternativet, gas bara när det blir riktigt kallt. Och om elen fallerar.
Nu ska jag skissa på en lösning för vattnet. 70 meter bort finns en kran, vore kalas med en självtömmande slang vintertid

2017-06-29 kl 07:59

Nu dök det upp en ny fråga. Hur gör ni med dricksvatten? Dricker ni från kranen eller har ni dricksvatten separat typ en flaska i kylen?

2017-06-29 kl 11:03

Om du från början gör rent vattensystemet, det finns medel att köpa på husvagnsfirmor för det, och sedan använder vatten och fyller på regelbundet så är det inga problem att dricka det.

Cabby C61 -99
2017-07-02 kl 22:56

Sorry men ja har ytterligare en fråga, köksfläkt? Kan man sätta in sådan? Matoset måste ju ut från vagnen. Älskar matlagning, men att bo i en vagn där man dagligen lagar god mat utan fläkt kommer bli ett sanitärt elände. Hur har ni löst det? Jag tror inte det fanns en fläkt i min vagn i alla fall.

2017-07-03 kl 06:33

KalleKson skrev:
Sorry men ja har ytterligare en fråga, köksfläkt? Kan man sätta in sådan? Matoset måste ju ut från vagnen. Älskar matlagning, men att bo i en vagn där man dagligen lagar god mat utan fläkt kommer bli ett sanitärt elände. Hur har ni löst det? Jag tror inte det fanns en fläkt i min vagn i alla fall.

Har du kollat ordentligt, jag har en 99:a Cabby och i den finns det.

Cabby C61 -99
2017-07-04 kl 08:03

Hittade cashade versioner av annonsen, där under skåpet över gasspisen sitter det nog en fläkt ändå

2017-07-04 kl 08:04

Ytterligare en fråga... Är det 12volt som standard i uttagen i husvagnen? Eller kan man få 240 v på något sätt?

2017-07-04 kl 12:00

Eluttag som ser ut som vanliga eluttag är 240V och såna finns garanterat minst ett par, kanske fler, i vagnen. Ev 12V uttag ser ut som cigarettändaruttag.

2017-07-04 kl 14:16

Perfekt, vet att jag såg flera "vanliga" uttag
En till fråga...
Ni som har tv i vagnen, vilken storlek är rimlig?
Jag har en 42" men gissar att det bara är att glömma.

2017-07-04 kl 15:25

Det är ju olika i olika vagnar. Men ofta är det snarare hälften av det som brukar få plats. Men på en del finns det särskilda mer eller mindre snillrika upphängningar, där en större platt-TV kan få plats.

Nominell spänning i Sverige är för övrigt 230 VAC.

2017-07-07 kl 07:32

Ett litet gasoltips också.. kör med AGA då den innehåller mera Propan än tex Primagaz. Det klarar kallare temperaturer bättre och du får lägre gasolförbrukning då.. lite dyrare men du får igen det.
Nu kan jag inte alla tillverkares Propan/Butan blandningar men jämför gärna hos någon gasolsäljare.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206