Elanslutningar kräver EU-adapter. / av Jocke

• 15 svar
Elanslutningar kräver EU-adapter.
2020-04-22 kl 21:16

Som nybörjare undrar jag lite om detta med elkablar till husvagnen. Jag har en 15 meters med CEE i bägge ändarna. När campingen skriver följande
"elanslutningar kräver EU-adapter". Vad innebär det och är det vanligt förekommande på campingar?

2020-04-23 kl 06:25

Hej. Det innebär den blå kontakten som du har. Det är vanligt förekommande men min rekommendation är att ha en adapter för vanlig kontakt. Jag själv har råkat ut för att hamna på en sådan plats, som tur var hade kompisen en extra i sin vagn.

2020-04-23 kl 06:31

Ha alltid med en sådan här kabel.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/laddkablar-for-elbil/overgangskabel-schuko-till-cee-05-m-p48963?gclid=CjwKCAjw1v_0BRAkEiwALFkj5mrlgYASCSS_W7_7n0YFZxQb_CS24UHxrKQbgyxdV6QuTRUE7qqiUxoCW6IQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Då klarar du dig på alla campingar.
Det finns fortfarande en hel del campingar som har kvar Schuko-uttagen.
Kabeln skall vara 2,5mm också.

2020-04-23 kl 08:27

Rekommendationerna för inkoppling av campingfordon säger max längd 25 meter, minsta area 2,5 mm².

Detta är bland annat för att utlösningsvillkoren ska vara uppfyllda.

Att campingägarna skriver "EU-adapter" beror förstås på att de inte är fackmän. Uttagen som avses följer IEC 60309. Tidigare hette standarden för de uttagen CEE 17, men något "EU-uttag" har det aldrig hetat.

2020-04-23 kl 12:34

Tack för svaren. Hur lång kabel behövs normalt till elen, klarar man sig med 15 meter?

2020-04-24 kl 06:26

Jag har 25 meter, men jag har intaget på förtältssidan. Den är oftast ganska lagom lång blir ofta några meter över som jag kastar in under vagnen. Men den extra längden behövs oftast på mindre campingar eller naturcampingar där miljön sätter gränsen på hur man kan stå i förhållande till elstolpar osv.

2020-04-24 kl 07:55

Inte tänkt på det David, men du har ju en poäng där, har man intaget på förtältssidan kan det gå åt nån meter extra kabel. Det ahr vi nu och vi kör med en 25 meters kabel. Det är diock för det mesta onödigt lång, men jag orkar itne ta med både vår 10-meters och 25 meters, så det får ligga kabel utspritt lite runt oss när vi står på campingen. :) Förra vagnen hade intaget på andra sidan, där klarade vi oss i 90% av fallen med vår 10-meterskabel. Så jag skulle säga att du kommer ganska långt på 15 meterskabeln, men det är ju surt när man väl står på plats och kabeln inte räcker. Det var på så sätt vi köpte vår 25-metare, det blev ett spontanbesök på Biltema. :)

2020-04-24 kl 18:00

Haha samma här, fick åka från Öland till Kalmar för att få tag i en kabel. Det var fullbokat också, så att byta plats för kabelns skull var inget alternativ.

2020-04-24 kl 19:45

Hmm, intaget är på förtältsidan på vår nya vagn. Får kanske byta upp mig till en 25 meters istället när vi hämtar den för att vara på den säkra sidan.
Tack för svaren.

2020-04-25 kl 09:53

Köp den som har en vinklad kontakt med ett schukouttag i ryggen. Så får du ett uttag i tältet.

2020-04-26 kl 06:39

David skrev:
Köp den som har en vinklad kontakt med ett schukouttag i ryggen. Så får du ett uttag i tältet.

Nu är jag inte riktigt med på vad du menar?

2020-04-26 kl 09:01

En sådan här adapter är guld värd:
https://www.kamafritid.se/sv/product/eldetaljer/anslutningskabel-15-m-schukvinklat-skarv-inut--E21-39B

Och en sådan här anslutningskabel
https://www.kamafritid.se/sv/product/eldetaljer/anslutningskabel-25m-ceevinklat-skarv-inut--E21-31A

Går att köpa billigare på andra sidor.
Verkar stå fel på Kamas sida också. Väljer man 25m så står det 10m sedan. Läge att se upp.

Med den kabeln intryckt i vagnen så får du ett vanligt uttag i nacken på den som du kan använda till prylar i tältet.
Dessa kablar passar dock inte alla vagnar.
Så kolla ditt intag innan du beställer.

2020-04-27 kl 15:04

Jag som har en vagn med dubbla 230 V elsystem får använda en sådan, med ett uttag "på ryggen", för att koppla in båda systemen när jag bara har ett uttag att ansluta till.
Har jag tillgång till 400 V 16 A har jag en adapter som möjliggör inkoppling av vagnen på trefasmatning. Då kan jag köra full effekt på allting samtidigt.

2020-04-27 kl 21:42

David skrev:

Så tillvida TS inte har en samma typ av box som vi, se denna länk.

2020-04-30 kl 20:27

perin skrev:
David skrev:

Jo den fick vi med och det blir kanon till infravärmaren :).

Så tillvida TS inte har en samma typ av box som vi, se denna länk.

:( tyvärr inte.

• 15 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206