Gå på taket? / av Leifson

• 8 svar
Gå på taket?
2015-11-08 kl 22:20

Jag såg nån gammal Cabby-reklam där de skröt med att taket på deras husvagnar håller att gå på.
Jag hade tidigare inte alls reflekterat över att detta kanske inte är en självklarhet.
Så hur är det, kan jag gå på taket även på min Hobby 560 från 2005?
Inte för att jag tänkt utnyttja det särskilt ofta, men det vore ju praktiskt när man ska tvätta av taket, speciellt runt takluckan som är svår att komma åt annars.

2015-11-09 kl 11:42

Cabby och deras sandwichkonstruktion i all ära, men att kliva runt på ett vanligt husvagnstak är att utmana ödet.

Säkert HÅLLER det att gå på, men man får betänka den ultralätta konstruktionen i en husvagn, inte minst i taket. Tunn och mjuk aluminiumplåt, fäst på i bästa fall 40 mm liggande träregel, kombinerat med tio år gammal tätning i skarvarna. Det är att be om läckage i förtid.

Själv använder jag trappstege och en vanlig skurmopp med 1,5 m skaft och microtrasa till taket, fungerar utmärkt.

Att komma intill vid en lastbrygga är suveränt, det ger bekväm och bra arbetshöjd.

2015-11-10 kl 21:17

Vi som vintercampar i våra vagnar får vackert klättra upp på taket när snön ska skottas av. Har gjort detta på samma vagn i 8 säsonger och än är det inga läckage.

2015-11-11 kl 13:01

Det är nog inga problem att gå på taket. Vad man kan tänka på är att när man kryper på det kan det vara bra att använda knäskydd (eller något löst som man flyttar omkring) då knäskålarna har en ganska liten yta som har kontakt mot taket.
Om man räknar på den ytan som ett par fötter eller skor har kontakt mot taket så är det nog inte så många kilo/cm2. Räknade lite för mig själv på det men behåller även svaret för mig själv..... :-)

2015-11-12 kl 14:37

OK, tack för alla svar.
Jag drar slutsatsen att jag bör undvika att springa runt på taket i onödan, men inte vara rädd för att jag åker igenom om jag måste gå upp nån gång...

2015-11-14 kl 18:20

När jag monterade solcellen la jag liggunderlag för att inte repa. Därefter några bitar "klickgolv" som bilvit över för att fördela trycket.
Bild

2015-11-17 kl 18:20

Som representant (?) för de som står nedanför vill jag å det bestämdaste avråda från att utan absolut tvingande skäl gå upp på taket. Tvätt medför t.ex att det blir halt. Du har redan fått tips på hur taktvätt ordnas från stege, som ska stå stadigt! Men visst - jag har sett ganska många som är uppe och skottar av snön - för att få bort den är ibland av nöden. Men fler och fler försöker lösa även det arbetet från stege.

2015-11-17 kl 20:45

Det gånger jag polerar och vaxar taket på vagnen,vilket är ett måste om man är rädd om sakerna,gör jag följande. Har en fem centimeter tjock frigolitskiva,denna använder jag och står på knä på.skivan är 120x80 cm ungefär. Då fördelar jag ut vikten dessutom. Nu har jag iof glasfibertakt på min adria,men skivan är nog ett måste för att fördela ut vikten

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206