gasol under färd..... / av Anonym 1106457103

• 7 svar
gasol under färd.....
2013-08-30 kl 12:00

hejsan! jag har precis köpt mig bürstner hs flipper -83a och jag undrar om man kan ha gasolen på under färd? för gasolen går till kylskåpet nämligen, hur länge kan man ha 1 gasolflask?

johan

2013-08-30 kl 13:00

Hej, Jo du kan ha gasol på under färd, men stäng gasolfaskan när du kör in på en bensinstation för tankning. Vårt kylskåp Elektrolux drar 270gram på 24 tim. Hur länge en gasoltub räcker det beror ju lite på hur man använder gasen. För vår del räcker den hela sommaren, vi är ju inte ute varje helg/vecka.

2013-08-30 kl 19:43

Nu ska vi se här... Gasolen på under färd... Ja självklart eftersom kylen dras med den... Har glömt att stänga av den på alla öppna bensintappar hittills, och det har gått bra, med det inte sagt att det går bra nästa ggn, men oftast så glömmer vi den...
Gasolen är helt individuell... 10 Composit räcker normalt med en helt vanlig standardvagn utan grillning typ 1 säsong.. + lite grillande hemma på altanen också... använder du den till värme så drar det ju såklart en del extra.... och då inte säkert att det klarar sässongenb ut... Som tidigare sagt, ijden räcker så långt man använder den... Har du gammal utrustning som kanske inte är sotat så drar den såklart mera....

2013-08-31 kl 08:55

Lika glömsk jag när det gäller bensinstatioerna. Försöker dock normalt då ha vagnen "utanför" pumparna, men det är ju inte mer tillåtet det.
Vi klarar oss dåligt på en p11 en säsong. Däremot klarade vi oss i år på tre veckors resa, med en st, eftersom vi hade en extra p6 till grillen. Minimum vid säsongstart för oss är åtminstone två fulla p11 (p10 funkar med) om vi inte vill fylla på vägen (där vi inte har nöbbelöv eller Åhus :-). )
Funderar däremot på att försöka koppla o köra med 12v under färd. Skulle ju spara en del gasol när man kör långt och ta bort problemet med mackarna.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2013-08-31 kl 17:16

Jag upplever det som att 12volt inte håller kylan så bra... Därför kör vi på gasol, samt att jag har ingen laddning från bilen.
Jag tror att vi campar lite mindre än vad flertalet här inne gör..
Därför mindre åtgång med gasol.

2013-08-31 kl 18:27

Knutaugust skrev:
Jag upplever det som att 12volt inte håller kylan så bra... Därför kör vi på gasol, samt att jag har ingen laddning från bilen.

Det är klart om du kör kylen på vagnens batteri utan laddning så drar du snart ner spänningen i batteriet och då går ju kylen sämre och sämre ju längre tid det går.

2021-08-31 kl 19:24

12 V under färd fungerar bra. Under förutsättning att man har kylt ner kylskåpet i förväg med 230 V eller gasol.

12 V under färd är smidigt, för det går bra på bensinstationer och det finns inget som kan blåsas ut eller ta slut. Jag har det kopplat så att 12 V går till kylen direkt från bilen, och enbart när motorn är igång. Då kan inget glömmas och inget batteri tömmas.

• 7 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206