Golv/Altan till Husvagn / av Anonym 15537262

• 29 svar
Golv/Altan till Husvagn
2015-09-18 kl 13:36

Hej
Vi har skaffat oss vår första husvagn. Planen är att ställa upp den på säsongsplats nästa vår. Då det ser ut som om vi får en riktigt stor plats, har jag planer på att bygga en rejäl altan utanför förtältet. Totalt ca 45-50 kvm inkl. förtält. Har ni några tips vad man bör tänka på? Bör man bygga altanen i ett enda stycke, så att förtältet står på densamma, eller ska vi först resa förtältet och sedan lägga in golv och bygga altan? Bör vagnen "pallas" upp? Någon som har bilder på hur andra gjort?
Frågorna är många, men eftersom vi planerar utnyttja vagnen riktigt mycket, så vill man ju få det gjort på bästa sätt. Jag är tacksam för alla svar. Ha det gott!

2015-09-19 kl 12:17

Jag hade pallat upp husvagnen för att ta vikten av däcken, om den ska stå still så länge.
Sen hade jag nog byggt golvet och rest förtältet på trägolvet.
Om man bygger i ett stycke eller i modulbitar är nog beroende på om man vill kunna ta med golvet.
Vissa campingar tillåter ju att säsongare får ha golvet kvar över vintern. Tillåter inte campingen det, så kan det var ide att bygga i moduler

2015-09-20 kl 16:27

Tack Holetaker för svar.
Hur gör man enklast för att palla upp vagnen? Det jag har sett tidigare, är att en del "rullar upp" vagnen på några brädor, men vikten är ju fortfarande på hjulen.
Jag kommer nog bygga reglarna i moduler och sedan skruva ihop dessa. Modulerna tänker jag mig något storleksordningen 2x2 meter med reglarna cc 60. Färdigställer man dessa hemma, så är de lätta att transportera och skruva ihop på plats. Därefter är det bara att skruva trallen. Förmodligen kommer den att kunna ligga permanent på plats.

2015-09-20 kl 16:51

Du måste höja vagnen lika högt som trallen blir hög. Annars funkar det ju inte med förtältet. Enklast är att köra upp den på en typ av ramp, annars är alternativet att använda domkraft. Tänk bara på var du lyfter och var försiktig. Det finns de som fått upp en domkraft genom husvagnsgolvet.....
Sedan kan man om man vill sätta ett par domkrafter under de bärande balkarna på husvagnen. Dels lite avlastning och så blir den lite stadigare när man rör sig i husvagnen.

2015-09-21 kl 07:45

Hej Perin
Ja att höja vagnen lika högt som trallen det har jag läst, däremot inte tipset om domkrafter. Sen är ju "knäckfrågan", måste man "palla upp" vagnen? Jag har inte sett det tidigare. De säsongare jag sett, har nästan alla stått på bräder eller betongplattor. Hur mycket sliter det på däcken om den står på ett jämt underlag ( på en ramp t.ex. )under en säsong i 4 månader?

2015-09-21 kl 12:36

Hello,
Jag har endast kört upp vagnen på en ramp för att få den i samma höjd som trallen, har inget annat stöd, typ domkraft, under vagnen. Risken är väl att man kan få en s.k. ståplatta på däcket när man står still, vet inte hur stor risken är faktiskt. Lite kan du kanske påverka genom att pumpa däcket mot max. Vi står från år till år så att säga och den dagen jag skall flytta vagnen så kanske det är dags att byta däck oavsett då det är "färskvara".
Men har du en lång vagn så tror jag det ur stabilitets aspekt kan vara en god idé att stödja vagnen med domkrafter så den blir lite stadigare.

2015-09-22 kl 10:36

Jag har min vagn stående på avvägda trädgårdsplattor. Dessa har jag höjdjusterat så att fälgkanten är i höjd med trallgolvet.
Stämmer höjdmässigt bra mot det a-mått vi har på tältet.
Innan vi skaffade vinterkuren och använde vintertält så höjde jag vagnen till att ha däcket i höjd med golvet för att få lite bättre fall på taket.
Men det här med om fälgen eller däcket ska vara kant i kant är avhängt med a-måttet på tältet.
Här får du nog prova dig fram.

När det gäller byggnationen i övrigt skulle jag nog bygga tältgolv och övrigt var för sig.
Jag skulle nog också bygga det i sektioner. För skulle du ångra dig och vilja flytta grejerna är det bra mycket enklare att skruva isär allt och ta med sig.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2015-09-22 kl 12:30

Att bygga det i sektioner underlättar ju avsevärt om du behöver flytta på trallen efter varje säsong.
Jag som står året runt byggde det som en enda enhet. Jag tänkte dock till lite iaf :-) , mellan varannan regel (120cm) satte jag dubbla reglar med ca 10cm mellanrum. Skulle jag vilja plocka isär det så kan jag sätta cirkelsågen mellan dessa dubbla reglar och ta bort dem som sektioner.

2015-09-22 kl 19:37

Hittade det här.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Sakerhet/Dackplatta-2000034786/?artId=37375

2015-09-22 kl 20:08

perin skrev:
Hittade det här.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Sakerhet/Dackplatta-2000034786/?artId=37375

Lite tveksam till dessa Biltemagrejer, har Biltemas nivåklossar som ska klara 5 ton, den sprack för vikten av en husvagn (ca 1600 kg) tredje gången den användes.
Instämmer att det bästa är att bygga trallen i sektioner, och brukar köra upp på klossar så att hjulen står några centimeter lägre än höjden på trallen

2015-09-25 kl 10:35

Hej
Tack för era svar.
Jag tror jag fått en ganska klar bild över hur vi skall göra. Det blir nog så att vi bygger färdiga regelsektioner hemma, som vi sedan skruvar ihop på plats. Golv och altan kommer bli i ett enda stycke som bygger ca 10 cm ovanför marknivå. Trallvirket kommer jag t.o.m. få utkört på plats av Campingägaren ( det kallar jag service ). Vagnen kommer ställas på cementplattor med nivåklossar ( dock inte Biltema ) upphöjt motsvarande golvnivå. När förtältet sedan är på plats, tänkte jag fästa en regel med "knoppar" i ytterkant av tältet. i dessa "knoppar" fäster jag förtältets markstroppar.
Vad tror ni, kan detta vara en bra lösning?
Ha det gott!

2015-09-25 kl 10:56

Haddok skrev:
Hej
När förtältet sedan är på plats, tänkte jag fästa en regel med "knoppar" i ytterkant av tältet. i dessa "knoppar" fäster jag förtältets markstroppar.
Vad tror ni, kan detta vara en bra lösning?
Ha det gott!

Det blir säkert bra om trallgolvet bara är precis lite större än förtältet. Man brukar använda s.k. knoppisolatorer till elstängsel. http://www.lantbutiken.se/butik/730-knoppisolator-for-elstangseltrad
Mitt golv bra mycket större än tältet så jag har använt typ dessa http://www.streetpower.se/gummibekladd-klammer/1938-klammer-32mm-1-14.html fast inte gummibeklädda som dessa.

2015-09-25 kl 18:39

Tänk dock på vattnets kapilärkraft. Jag skulle nog vilja ha en kant att dra tältet emot.
Risken finns annars att vattnet kryper in under tältkappan. Har du sen, som vi en nålfiltsmatta i tältet är det inte kul med vatten under den.
Du kan lösa det med att första brädraden i altandelen är enkelt löstagbar och att du fäster tältet i stropparna i en regel under den.
På samma sätt man gör med Isabellas Forumtält.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
2015-09-25 kl 21:41

Jag limmade 2 rader med fönsterlist på undersidan av regeln med knopparna
för att inte vatten kommer in i tältet
och det har alltid varit torrt golv

2015-09-28 kl 11:02

Bra tänkt!
Knoppar på regel under golvet att fästa i, alt. fönsterlist. Då har jag två bra förslag att tänka på till nästa års montering. Blir bra det här:)

2016-01-31 kl 16:44

Kan man bygga golv av EU-pallar, golvplattor o sen förtältsmatta??

2016-01-31 kl 17:03

fiiiia skrev:
Kan man bygga golv av EU-pallar, golvplattor o sen förtältsmatta??

Funkar helt OK men ett problem blir att väga av det. Du får väga av pall för pall.
Sen kan tjälen ställa till det på sikt om den börjar trycka upp någon enstaka pall.
Är man osäker på hur länge man ska stå säsong är det ett alternativ. Annars skulle jag nog satsa på ett riktigt golv.

2016-01-31 kl 17:21

Vi står uppställda året runt och har prövat både att bygga sektioner och helt golv.
Jag säger att det bästa vi gjort är att bygga ett helt golv, sedan är det ju upp till var och en.
Det är lättare att väga av ett helt golv, än flera "småbitar"
Ett tips är att fästa tältet, misstänker att det inte är ett stand by tält, är att åka till en butik som säljer tillbehör för jordbruket. Köp knopp isalatorer och fäst sedan gummistropparna runt dessa.
Vad det gäller att palla upp vagnen har jag sett saker som man får rysningar av. Vår står på sina däck, stödbenen och sedan pallbockar som avlastar via vagnens reglar. Sätt aldrig något direkt på golvet, underifrån, som någon skrev.

Jens

2016-01-31 kl 17:22

...nej, dom avlastar via chassit vagnen är byggd på...inte vagnens reglar självklart :)

2016-01-31 kl 20:20

Ok, så man behöver ha ngt som avlastar vagnen??? Då får det bli pallbockar ;-) Vi ska stå på säsong i 4 månader? (Adria 743)

2016-01-31 kl 20:27

Vi har stått uppställda flera år och aldrig haft problem med det.
När vi byte plats fick vi med pallbockar, därav användandet nu.
Jag läste i denna underbara tidning att de som vinterförvarar sina husbilar fyller upp däcken med 1 kg mer i däcken. Men husvagnar som står vinterförvarade klarar sig på sina fyra stödben.
743:an är ju en stor vagn, så det är väl aldrig fel att komplettera med ett par justerbara pallbockar på chassits balkar...

2016-02-01 kl 10:39

Jag använder Biltemas saxdomkrafter som extra stabilisering.

2016-02-01 kl 10:40

Tack för alla svar! Ni är fantastiska!!

2016-02-01 kl 13:02

chriper skrev:
Jag använder Biltemas saxdomkrafter som extra stabilisering.

Saxdomkraftar måste vara enklare än pallbockar att använda. Pallbockar har ju sina fasta lägen och då måste man väl på nåt sätt justera underlaget (betongplatta) för att få det bra.
Då är det antar jag lättare med en domkraft.

2016-02-01 kl 13:08

Vi har justerbara "pallbockar".
Man justerar dom i det högsta mäjliga läget, sedan skruvar man upp dom tills det tar stopp.

Jens

2016-04-27 kl 08:44

Är det lämpligt att använda tryckimpregnerat virke som golv i ett förtält? Tänker på om impregneringen luktar eller ger giftig gas.

2016-04-27 kl 12:47

Leifm skrev:
Är det lämpligt att använda tryckimpregnerat virke som golv i ett förtält? Tänker på om impregneringen luktar eller ger giftig gas.

Vi och förmodligen det stora flertalet använder tryckt mtrl. Jag lever och har hälsan (tror jag). :-)

2016-04-27 kl 13:51

På min profilbild kan ni se hur det blev. Nu ska det bara till ett räcke med stolphållare. Därtill sidor av Canvastyg och tryckknappar så det går att ta av och tvätta efter säsongen.

2016-04-27 kl 13:55

Leifm skrev:

Jag skulle googla på tryckimpregnering för att då kunna läsa och bilda sig en egen uppfattning om hur tryckt virke kan uppföra sig inne i ditt förtält.

• 29 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206