Hur förvarar man husvagnen över vintern? / av Anonym 1479155121

• 30 svar
Hur förvarar man husvagnen över vintern?
2013-11-07 kl 21:54

Hej.

Nu har vi änsålänge varit förskonade från snön ( bor i Södra Sverige)

Vi har valt att ha husvagnen på infarten, då vi inte fått tag på en inomhusförvaring.

Har funderat om man ska bygga ett litet vindskydd för husvagnen? ( eller ja litet o litet)
Hur gör man med sakerna inne i vagnen? Ska vagnen tömmas helt? (dynor inventarier mm) Ska elen vara inkopplad så man kan ha lite värme på?

Tips på hur ni som förvarar husvagnen utomhus, tack :)

2013-11-07 kl 22:57

Nu har jag min vagn i en lada iofs, men dom ggr jag tidigare förvarat vagnen utomhus har jag haft den i lutning, ett teg testade jag med en presenning över, men tyckte det blev för tätt, dvs fukten stannade kvar.. Ett år så la jag några reglar på taket och sen presenning ... Men då flyttade sig en regel och tryckte därmed av snölasten sönder spoliera som satt i överkant bak på vagnen..
Jag skulle ha vagnen i lutning och ta in in textilier från vagnen (man kan ju tvätta upp allt under vintern tex) jag skulle ha den utan värme för fukt och värme utan bra ventilation blir det fuktskador av.. Sätt in en avfuktare eller torrbollar i vår istället.

2013-11-09 kl 16:13

Vi har husbilen i en carport, så den är rätt väl skyddad från snö och regn.
Ca 1-2 dagar i veckan (helst när det är varmt ute) kopplar jag in laddkabeln och då går den elektriska avfuktaren också igång.
Var ute senast idag och tömde behållaren på 10 liter vatten, det är vad den har avfuktat på mindre än en månad!
Så jag tror inte torrbollar kan göra så mycket nytta.

2013-11-09 kl 16:47

Jag har min står hemma, alla dynor på plats, elen inkopplad men ingen värme utan för att underhållsladda batteriet. Som synes i min signatur bor jag också i södra Sverige.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2013-11-09 kl 18:38

Vi har våran hemma på gården, elen inkopplad o värme på. Då kan man ju go ut o sätta sig o njuta en stund.

2013-11-09 kl 19:14

I kallgarage1

2013-11-09 kl 20:09

Lutande för snabb avrinning, dynor på högkant och se till att ventilationen inte är stängd.
Absolut ingen mat i vagnen och se till att alla vattentankar är tömda.
Jag brukar spola igenom avloppssystemet med färdigblandad spolarvätska och tanken på toan med.

2013-11-09 kl 20:12

geva skrev:
Så jag tror inte torrbollar kan göra så mycket nytta.

Har husvagnen vinterförvarad i lada mellan oktober och april. I januari efter 3 månader åkte jag ut för att kolla till vagnen och byta ut påsarna i torrbollarna jag ställt i vagnen, döm om min förvåning men det var i princip inte något vatten alls i behållaren. Bytte ut påsarna iaf och det såg likadant ut i april när vi hämtade ut den.

Jag tycker själv det är lite märkligt och har använt samma märke i lämpliga utrymmen hemma och då har påsen gjort sitt och det finns vatten i behållaren efter ca 1 månad (full).

2013-11-09 kl 21:37

Nallis skrev:
Har funderat om man ska bygga ett litet vindskydd för husvagnen? ( eller ja litet o litet)

Hellre ett regnskydd ovanifrån än ett vindskydd.

2013-11-11 kl 10:33

Samma här torrbollar 2st fram o bak.
Förvarad i lada okt-aprill.
Alla dyner kvar ställd på högkant o batterit utplockat o underhålls laddas i garaget med c-tec.

2013-11-12 kl 16:04

Har vagnen i en "maskinhall" där det likväl som i en lada är krut-torrt på backen och då blir det inte mycket i torrbollarna. Ett torrt underlag är inte att förringa.

2013-11-12 kl 16:46

Har vår husvagn i ett gammalt militärt förråd, cementgolv krut-torrt har inte märkt någon fukt eller kondens. Har inte satt in några torrbollar. Satte in torrbollar de första åren, men det var så lite vätska i så det saknar betydelse.

2013-11-18 kl 20:12

Tack för alla tips.
Iår fick vi tag på en innomhusplats dock ingen värme i lokalen. Men skyddad mot allt annat. 1500kr för säsongen, överkomligt då vi inte har en aning om vad det kostar, men inte så dyrt. Ska lämna vagnen i morgon :)

2013-11-18 kl 21:01

Nallis skrev:
Tack för alla tips.
Iår fick vi tag på en innomhusplats dock ingen värme i lokalen. Men skyddad mot allt annat. 1500kr för säsongen, överkomligt då vi inte har en aning om vad det kostar, men inte så dyrt. Ska lämna vagnen i morgon :)

Värmen kan man klara sig utan tycker jag, men å andra sidan så för 1500:- skulle du nog ha det iaf...
Själv ger jag 500:- i en lada... Vagnen är snustorr när jag hämtar den i april...

2013-11-19 kl 10:56

En del har det visst bra. Förvara husvagn för 500 eller 1500 i lada oavsett värme eller ej!
Själva betalar vi ca 3.900 om året utomhus för en inhägnad plats. Visst så skulle ägaren av uppställningsplatserna ordna med ström och vatten, men detta har inte blivit av. Visst är det dyrt!

2013-11-19 kl 12:30

Vi betalar 900 kr för förvaring i ett gammalt militärförråd 100 kr metern. För vagnar på 2,5 m bred är det 100 kr ytterligare. vår vagn är 7,35 m, med drag och 2,50 bred. Från okt - april.

2013-11-21 kl 22:33

Kenny skrev:
En del har det visst bra. Förvara husvagn för 500 eller 1500 i lada oavsett värme eller ej!
Själva betalar vi ca 3.900 om året utomhus för en inhägnad plats. Visst så skulle ägaren av uppställningsplatserna ordna med ström och vatten, men detta har inte blivit av. Visst är det dyrt!

Det geografiska läget styr väldigt mycket, tillgång och efterfrågan du vet. Gissar på att du har din vagn i ett befolkningstätt område utan så många andra liknande möjligheter.

2013-11-24 kl 10:11

Satsar på att förvara min utomhus med torrboll. Tänker använda den lite då och då. Räknar med att det ska räcka för att hålla den torr.

2013-12-04 kl 20:05

Har du inte förseglat alla ventilationsöppningar och håligheter i karossen så försöker din torrboll avfukta hela världen som är utanför vagnen också.

2013-12-05 kl 11:33

hakano skrev:
Har du inte förseglat alla ventilationsöppningar och håligheter i karossen så försöker din torrboll avfukta hela världen som är utanför vagnen också.

Visst är det så.
Undrar om någon har använt torrbollen just så, alltså isolerat utrymmet i fråga. I mina tankar borde det funka, men skulle nog inte våga prova...

2013-12-09 kl 12:59

Torrbollen gör nytta när det är väderomslag och temperaturen gör att fukten slår ut i husvagnen men inte utanför innan det stabiliserat sig. Egentligen skulle man ha ett svagt element så det alltid var typ 2 grader varmare i vagnen än utanför då blir det inte fukt i husvagnen om det inte regnar in förstås.
Nu har jag fått tag i ett kallförråd i en torr lada 4x8m med egen dörr och plogat utanför. Priset per år är 2.400:- så jag kan förvara lite annat där med då min husvagn bara är 6x2,25. Det känns bra.

2013-12-14 kl 17:47

Maskinhall med gjuten platta. Värme på i vagnen. +10 grader.
Och en avfuktare ständigt igång. Dock på ganska "låg" effekt.
Är detta overkill kanske...?
Slipper ju all lukt m.m till våren på detta viset.

2013-12-15 kl 10:18

Ågren skrev:
Torrbollen gör nytta när det är väderomslag och temperaturen gör att fukten slår ut i husvagnen men inte utanför innan det stabiliserat sig.

Gör den verkligen det om all ventilation är öppen?
En husvagn är ju självventilerande som inte går att stänga. Tackluckorna är konstruerade så att dom släpper ut luft hela tiden trots att dom är stängda, det finns tilluft i golvet som inte går att stänga.
Jag är fortfarande övertygad om att det vattnet som torrbollen fångar upp skulle ha följt med i den vanliga ventilationen om torrbollen inte funnits där.
Googla lite å läs om ventilation & relativ luftfuktighet. Om man nu ska ha värme på så ha ordentligt med värme!! Att ha bara 5-10 plusgrader är värre ur luftfuktighetssynpunkt än att ha helt kallt!!

2013-12-15 kl 10:22

Med avfuktare & prylar så finns ju risken att ni torkar ur för mycket så vissa material börjar uppvisa torrsprickor & inte längre kan hålla ihop..
Mitt råd är att låta vagnen vara som den är!! Den mår bäst av det.. Har man tillgång till nåt tak så visst kan man köra in den under det för att slippa snö & is..

2013-12-15 kl 17:08

Intressant :-)
Jag har fått för mig att kylskåpssvalt ska vara om att ha som temperatur med anledning utav kondens, luftfuktighet m.m.
Men jag kan ha fel.
Jag är med på som du säger att "mellantemperatur" är sämst. Men under 10-12 grader ska det väl vara ok att ligga?
Har inte fått mer än ca 0,5 liter i avfuktaren under 2 månaders tid. Och det blev nu när det slog om och blev mildare så att snön smälte bort igen.
Kör den dessutom på ca 25% effekt så den startar väldigt sällan. Är oxå lite rädd för torrsprickor som du säger.
Största fördelen tycker jag är att det inte luktar det minsta instängt i vagnen när man sedan tar ut den igen.
Fast å andra sidan blir det lite vintercamping oxå så den står sällan still så många månader..

2013-12-15 kl 18:52

Jag är inte säker men öppen för diskussion. Alltid kan man lära sig nåt nytt.
Jag har lärt mig att det är bäst under kylskåpskallt. 8+ borde vara för varmt för då dras hela tiden ny luft in i ventilationen & ny luft innehåller ju ny fuktighet som bekant.Visserligen sätter ju den värmen fart på luften & borde få den varmare luften att stiga ut genom takventilationen. Just därför jag ställer mig frågande till torrbollar & avfuktare åxå. jag kan inte riktigt förstå vitsen med dom i ett väl ventilerat utrymme? Om man nu tex får en fuktskada i ett badrum så ska man ju tejpa igen all ventilation när man kör avfuktaren för att inte avfukta allt utanför åxå. Därav min fundering kring avfuktare i husvagn. avfuktaren borde ju suga in luft genom ventilationen & det är väl inte meningen?

2013-12-15 kl 19:21

Sant som du säger att det borde komma in ny fuktig luft.
Och även att värmen får fart på cirkulationen.
En fördel som jag ser det är just att all instängd lukt saknas när man kommer till vagnen. Även om det är välventilerat så upplever jag det som att det vill lukta lite instängt annars.
Sedan så brukar även jag vintercampa någon tur och det går betydligt mycke fortare att få god komfort i vagnen i nuläget.
Men det vore ju konstigt annars med tanke på att viss grundvärme redan finns där.

2013-12-15 kl 22:34

Ni har lite rätt bägge två men se det såhär: En krypgrund kan jämställas med en husvagn... Fukt som kommer in vintertid är inte farlig i sig, det farliga är att inte ventilera måttligt och värma utrymmet ordentligt på våren. När värmen uppgår till ca11-15 gr så börjar den bakteriella påväxten på organiskt material. Alltså man får inte ha tväröppet på våren och sommaren för då värms inte utrymmet upp tillräckligt. Men med en avfuktare på i några dagar på våren, eller med måttlig ventilation samt värme så fixar dom flesta vagnar en normal vinter.. Men glöm inte att den svåraste tiden är på sommaren då luftfuktigheten är riktigt hög... Lägg därtill värmen. Då är det extra viktigt att man har lagom ventilation eller en avfuktare på när man inte använder vagnen. Så vinterfukten är inte så farlig om man inte värmer vagnen för mycket.

2013-12-15 kl 22:57

Det kan vara mer fukt i varm än kall luft. När det är samma temperatur i vagnen som utanför brukar det nog inte vara några problem. Men en solig dag och den välisolerade vagnen håller kvar kylan då kommer varm fuktig luft in i vagnen och kyls av. När den kyls av fäller fukten ut och blir vatten som inte är bra. Då tror jag torrboll, luftavfuktare gör nytta.
Skulle man då har lite varmare i husvagnen hela tiden än utanför kan luften ta upp mer fukt i husvagnen än utanför och man slipper fukt (verktygslådor på en lastbil har man ofta en lampa som lyser hela tiden och det räcker för att slippa fukten). Enligt principen att man skulle behöva avfukta all luft i hela världen skulle man även behöva värma hela världen för att få varmt i husvagnen.
Detta om jag mins rätt från skolan för många år sedan.

2013-12-22 kl 10:03

Intressanta tankar kring luftflödet.
Jag är ju inte säker men har haft husvagn i 16år som jag alltid förvarat ute utan värme, torrboll eller avfuktare å aldrig märkt att skulle vara nån fukt på insidan!! Jag ser dock alltid till att det är fritt från snö runt takventiler & takluckor.
Vet inte om jag håller med om jämförelsen värme & torrbollar..
För att man ska kunna leva i ett stängt utrymme så måste det komma in nytt syre! Det är vi alla överens om! För att det nya syret ska kunna komma in så måste det gamla försvinna ut. Jag tycker inte man kan jämföra det med att man "drar" in onödig luft genom ventilationen med en torrboll. Som sagt så ska man stänga till utrymmen som avfuktas med avfuktare just för att man bara vill avfukta det rummet som är fuktskadat.

• 30 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1710 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206