Hur mycket kan jag lasta? / av Anonym 745131804

• 7 svar
Hur mycket kan jag lasta?
2015-10-21 kl 20:01

Hej! Har nu ägt min husvagn i 24 timmar.. Är helt grön på detta!
Det finns många funderingar mån tro. Det jag klurar på just nu är hur mycket vi kan ha i vagnen då vi ska dra iväg till helgen. Har försökt läsa mig till vad som gäller men är fortfarande osäker.
Jag har en Saab 9-5 från 05 och ska dra en Weinsberg 550 Bilen får med B-körkort dra 1420 kg vagnen väger 1350.
Blir det bara tandborsten eller kan jag ta med tandkrämen också? Hur ska jag räkna?

2015-10-21 kl 21:53

Det bör stå i registreringsbeviset på husvagnen vad lastvikten är.
Har du det inte till hands kan du med reg.nr se det här https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.asp

2015-10-21 kl 22:14

Här kan du också få hjälp.
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Mata in reg nummer och titta under "Utökad info"
Då får du det som gäller för ditt körkort och det aktuella ekipaget.

Opel Insignia Country Tourer 4x4 210hk 2018
Cabby 650+ F3 1700kg 2008
Billeberga / Skåne
http://manssonslatadagar.blogspot.se/
2015-10-21 kl 23:31

Två regler finns för släpvagnsvikt (husvagn).

1. Körkortets begränsning:
Totalvikten på bil + släpvagn får vara max 3500kg med b kort, 4250kg med b96 (utökad) och 3500kg totalvikt på släpet med BE (om det är taget efter 19/1-2013).

2. Bilens begränsning:
Släpet får aldrig väga mer än bilen får dra (max dragvikt) om du blir stoppad efter vägen och släpet vägs (bruttovikt som det heter).

Båda vikterna enligt ovan begränsar vad släpet får väga. Sen finns det en del undantag:
En del bilar har en tågvikt som är lägre än fullastad bil + max dragvikt.
Om släpets totalvikt är under 750kg får man dra det även om Totalvikten går över 3500kg.
I bland är det monterat en dragkrok som inte tål bilens max dragvikt av av snålhet.

2015-10-21 kl 23:40

Förtydligande:

Körkortets begränsning är totalvikt på bil + totalvikt på släpet och det är vad som står i pappren och har inget med hur mycket du lastar att göra. Så frågan är vad du menar med att husvagnen väger 1350kg, är det totalvikt eller tjänstevikt? Totalvikten får inte vara över 1420kg, då räcker inte körkortet till.

Är det bilen som har en max dragvikt som är lägre än totalvikten på husvagnen får man lasta upp till vad bilen får dra.

Tips: Lasta inte för tungt bak, du ska nog ha ca 70-80kg vikt på dragkroken om ekipaget ska gå stabilt.

2015-10-23 kl 22:22

Närmare 100 kg på kroken brukar vara bra för stabiliteten, även om kroken inte får bära så mycket på de flesta personbilar.

2015-10-28 kl 07:35

Är det om du får dra vagnen med bilen du undrar eller undrar du vad du har för lastvikt i vagnen? Om det är det första så har du ju fått lite svar ovan. Gäller det hur mycket du får lasta i vagnen så är det bästa att kolla totalvikten (inte tjänstevikt) på vagnen i reg beviset (om det är det som är 1350 kg?).

Åk sen och väg vagnen om det finns nån våg i närheten så ser du vad den väger, och förhoppningsvis väger den mindre än totalvikten och då är det den vikten som fattas för att komma upp i vagnens totalvikt du har att använda till tandborsten. ;)

• 7 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206