Husvagn på bilfärja!? / av MrM

• 15 svar
Husvagn på bilfärja!?
2020-08-18 kl 12:15

Funderar på att campa i helgen där man måste ta en bilfärja över till en ö. Känns lite nervöst då jag antar att det är trångt. Man lär ju ta upp lite plats.

Är nervositeten obefogad? Tips mottages

2020-08-18 kl 12:26

Är det en camping dit du ska så är nog färjekarlen van vid husvagnsekipage. Ska du fricampa så kanske det blir nytt både för dig och den som kör färjan.

2020-08-18 kl 12:37

perin skrev:
Är det en camping dit du ska så är nog färjekarlen van vid husvagns ekipage. Ska du fricampa så kanske det blir nytt både för dig och den som kör färjan.

Det är en camping, relativt stor ändå. Tänker att man måste ta upp mer plats än vad de målade linjerna visar, och att man ev måste ta bort backspeglar? Det är en sån där gul bilfärja

2020-08-18 kl 14:03

Det lilla extra backspeglarna sticker ut har jag svårt att det ska göra nån skillnad, tänker att det bör vara 2,5 meter iaf mellan de målade linjerna? Hur som, så löser färjekarlen det garanterat när ni kommer, bara följa deras anvisningar så går det nog super.

2020-08-18 kl 14:10

PJ skrev:
Det lilla extra backspeglarna sticker ut har jag svårt att det ska göra nån skillnad, tänker att det bör vara 2,5 meter iaf mellan de målade linjerna? Hur som, så löser färjekarlen det garanterat när ni kommer, bara följa deras anvisningar så går det nog super.

Tack för lugnande besked :)

2020-08-18 kl 14:54

Brukar oftast vara så för mig lite med, trots att man campat en hel del.. NÄr jag närmar mig en ny campingplats (eller iofs även en vi besökt innan) så blir jag alltid lite nervös inför uppställandet och att komma på plats. Men väl på plats så är det aldrig så stora problem som de man målar upp inför. :)

2020-08-18 kl 15:59

PJ skrev:
Brukar oftast vara så för mig lite med, trots att man campat en hel del.. NÄr jag närmar mig en ny campingplats (eller iofs även en vi besökt innan) så blir jag alltid lite nervös inför uppställandet och att komma på plats. Men väl på plats så är det aldrig så stora problem som de man målar upp inför. :)

Det är en sund inställning tycker jag. Man ska vara ödmjuk. :)

2020-08-19 kl 06:22

Det brukar inte vara problem på färjör. Men ta det försiktigt när du kör på även om andra stressar på. Har man hyffsat långt vagn är det lätt att slå i baken om det är nivåskillnader. Speglarna behöver man inte ta av. Men räkna kallt med att något idiot kommer gå på dem.

PJ jag brukar ofta gå och kolla in platsen innan jnnan jag kör in. Det värsta jag vet är när man kommer in och det inte finns plats att backa in vagnen för att man kom från fel håll eller liknande.

2020-08-20 kl 11:04

Skönt att veta att man inte är helt ensam om att vara lite extra spänd när man rullar in på en camping. Jag anser mig ändå vara ganska bra på att både köra och backa med vagn, lik förbenat kommer där några fjärilar i magen. Jag brukar inte vara så ambitiös (eller ha så lugn och tålmodig familj) att jag hinner gå in och kolla platsen innan vi åker in, däremot brukar jag kika på kartan samt ibland (ganska sällan iofs) kolla google maps lite innan för att få en känsla. Dock är det ju svårt, eller omöjligt, att på så sätt se hur andra parkerat runt om platsen, vilket ju oftast är det stora problemet.

Däremot brukar jag göra en grej, som kanske kan vara till hjälp för andra med. När jag ska backa in på plats så går jag ut och bedömer vart husvagnshjulet jag har i "innerkurva" bör hamna för att vagnen skall bli bra i sidled och längsled, sen lägger jag dit nån färgglad leksak som ungarna har i bilen. Då har man nåt tydligt att sikta på i gräset, som enkelt syns i backspegeln. För ofta tycker jag det är svårt att de den där fläcken i gräset som man tänker sig stanna på, när man väl sitter i bilen och backar. Guld att ha nåt tydligt att sikta på.

Gjorde så för nåt år sedan, la ut dotterns rosa dockkläder eller liknande och grannarna tittade förundrat på vad jag gjorde när jag nonchalant (som det antagligen såg ut, inbillar jag mig) släppte nåt tygigt på marken. Men när husvagnens hjul stannade en dm bredvid tygbiten så gick det upp ett ljus för åskådarna. :)

2020-08-20 kl 15:38

Brukar också lägga ut ett riktmärke som referens att backa mot, ofta en leksak, sko eller nåt annat som är tillgängligt. Oftast försöker jag dessutom backa in från samma håll då jag tycker det är enklast att ha koll i höger backspegel, så brukar försöka hamna i ett läge så att det är möjligt. Funkade bra alla gånger utom en i somras, då min ena grabb sparkade bak skon jag lagt ut med ca en meter utan att jag märkte det... som tur var var det bara ett nätt staket som bromsade backningen, ingen skada skedd :-) Bilfärjor brukar funka bra, det finns oftast en lastbilsfil som är mer rakt fram, och då vagnen är fyrkantig är den lätt att positionera. Överhänget bak får man dock ha koll på som nån skrev ovan, lite läskigt tycker jag då det ser så klent ut under vagnen med då min har korta balkar...

2020-08-20 kl 17:33

Mina senaste vagnar har haft "släpskor" i bakkanten. De sitter längst bak, under rambalkarna, vid sidan om stödbenen. Tar det i är det släpskorna som får ta smällen.
Något som har hänt. Har fått rikta en av dem på den förra vagnen en gång...

På färjorna får lastbilar plats, så en husvagn går det att få dit, bara man kan köra den.

Jag brukar ställa kära damen som riktmärke. Numera är det bara vi två, men det innebär i alla fall att:
1 Jag har ett riktmärke.
2 Jag vet var hon är, så jag inte kör på henne.
3 Hon ränner inte omkring och stör på annat sätt.

Rekognoscerar gör jag alltid. Ofta står jag ju på tillfälliga campingar vid orienteringstävlingar. Det har hänt att det funnits djupa hål i marken, dolda under gräset.
Folk får helt enkelt vänta tills jag är klar.

2020-08-21 kl 09:16

Jag är tvärtom mot dig JvA, jag vill hellre backa åt vänster då jag tycker det är lättare att ha koll i vänsterspegeln samt ut genom det öppna fönstret i dörren. :)

Bra anledningar till att använda köra damen apersson, gillar särskilt punkt 3. Punkt 2 upplever jag som ett så pass stort problem när jag ber henne om backhjälp (min kära dam då, inte din, såklart.. ;) ) så jag har numer börjat lära upp 6-åriga sonen till detta. Kära damen har en förmåga att från den sekund hon slår igen passagerardörren när vi ska backa, så är hon som bortflugen och står, hur hon är försöker flytta sig, på nåt ställe där jag inte kan se henne i vare sig backspeglar, fönster eller få respons via glada tillrop. Så till den milda grad att vi nu mer, båda två, bara kan gapskratta åt det när vi väl är på plats.

2020-08-21 kl 18:16

Uppvuxen i ett lastbilsåkeri fick jag tidigt lära mig att om jag inte kunde se far min i spegeln, då kunde han inte se mig heller. Jag för den kunskapen vidare.

2020-08-24 kl 09:01

Tro mig, det försöker jag med. Den infon verkar dock vara som vatten på en gås.

2020-08-24 kl 10:30

Damen jag umgås med nuförtiden har kört lastbil själv också. Kanske lättare att få förståelse då?

• 15 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206