Inför stundande minusgrader / av mange76

• 10 svar
Inför stundande minusgrader
2018-08-21 kl 08:15

Kommer att ha min husvagn på uppfarten hemma under vintern. Vill försäkra mig om att inget kommer att frysa sönder.

Tömmer kranvatten, varmvattenberedaren och spolvattnet. Är det något jag missat? Hur tömmer jag vatten som kanske finns kvar i rör etc? Måste jag blåsa för att verkligen få ut allt?

Tex så finns det två "tappvreden" intill varmvattenberedaren. Öppnar jag dessa två så rinner vatten ur, men räcker det?

Vill inte som nybliven husvagnsägare behöva laga sönderfrusna prylar inför nästa säsong. Då vill man ju bara kasta sig ut och inte behöva laga saker :)

2018-08-21 kl 08:30

Öppna alla tappkranar (du har nog fler än de som är vid varmvattenberedaren - kolla under sängar, sittgrupp, i nederskåp, osv...

Öppna kranarna i kök och toalett. Kör spolningen på toaletter typ 10-15 sekunder.

Om du kan blåsa i kranarna är det bra, men brukar sällan behövas... Kan även funka bra att blåsa upp EM ballong och sätta över kranen.

Ställ dynor upp så att luft kommer åt, öppna skåp, sängar, sittgruppsskåp (allt för luftcirkulationens skull).

Se till att du städar ur vagnen så det inte är brödsmulor osv liggande nånstans. (Minska risken för möss)

Batteriet kan vara bra att koppla ur också.

2018-08-21 kl 08:37

Hmm ja det kanske finns fler tappkranar. Får leta.

Du menar att jag ska köra toaspolningen tomt i 10-15s? Hade faktiskt tänkt att ta in dynorna/madrasser till huset. Tänker att de mår bättre utan kyla/fukt.

Batteriet tänkte jag ta in och köra lite underhållsladdning då och då.

Det är inget kring kylskåpet att beakta? Inga kranar eller liknande bakom tex?

2018-08-21 kl 09:30

Låt dörren till kyl o frys och garderober vara öppna. Det blir lätt surt i kylen annars.

2018-08-21 kl 09:39

Priebe skrev:
Låt dörren till kyl o frys och garderober vara öppna. Det blir lätt surt i kylen annars.

Det låter sunt.

Man bör väl även täppa för alla utlopp tex gråvatten, vatten etc? Tänker möss.

2018-08-21 kl 12:19

Det har jag aldrig gjort men det beror kanske på hur mösspopulationen ser ut där man bor. Jag har haft ett element stående i vagnen så det håller några plusgrader och en torrboll. Därom råder det dock lika många åsikter som det finns husvagnsägare om man läser lite i andra trådar i ämnet.

2018-08-21 kl 12:30

Om du inte vill ha möss i vagnen så stoppa upp lite enris i rören och ventilationen.Aldrig varit några möss i vår vagn och då står den i en lada.

2018-08-21 kl 16:11

Priebe skrev:
Det har jag aldrig gjort men det beror kanske på hur mösspopulationen ser ut där man bor. Jag har haft ett element stående i vagnen så det håller några plusgrader och en torrboll. Därom råder det dock lika många åsikter som det finns husvagnsägare om man läser lite i andra trådar i ämnet.

Fick rådet av husvagnsfirman att inte köra med värme om den skulle stå ute. Deras vagnar står alltid ute o "fryser". Luften är torrare när det är kallt än några plusgrader. Men vad vet jag.

2018-08-21 kl 16:12

JOCKE.F skrev:
Om du inte vill ha möss i vagnen så stoppa upp lite enris i rören och ventilationen.Aldrig varit några möss i vår vagn och då står den i en lada.

Bra idé.

Tänkte annars bara tejpa rören med lite silvertejp för att täppa igen.

2018-08-21 kl 16:34

mange76 skrev:
Priebe skrev:

Fick rådet av husvagnsfirman att inte köra med värme om den skulle stå ute. Deras vagnar står alltid ute o "fryser". Luften är torrare när det är kallt än några plusgrader. Men vad vet jag.

Rätt, ha inte på någon värme alls i vagnen så i detta fall ska du lyssna på tipset du fick av firman. Sen när det gäller torrboll så kan du även hoppa över, en torrboll i ett ventilerat utrymme är helt onödigt eftersom det inte ger dig någon effekt över huvud taget.

Kör en VW Golf Alltrack TDI -2021
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
  • 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206