Köpa förtält, hur veta att det passar vår vagn? / av MariaSpringare

• 5 svar
Köpa förtält, hur veta att det passar vår vagn?
2018-05-28 kl 08:22

Hej

Vi har haft husvagn ett par år, en cabby 550 från -91. Vi har dock inte haft något förtält då vi främst fricampat i fjällen. Nu har det dock blivit aktuellt med en vecka på camping så ett förtält vore ju bra att ha. Frågan blir ju då hur man hittar ett tält som passar just vår vagn? Vill köpa ett begagnat tält då vi inte kommer använda det jättemycket. Har räknat ut via någon husvagnssida att A-måttet är 950. På vår husvagn finns fästen för krokar, som då tältets stativ ska fästas i. Det finns tre sådana krokfästen i takhöjd längs med ovansidan på husvagnen och så ett på vardera sida av husvagnen, i ca 150 cm höjd.
Min undran är ju om alla förtältsstativ passar i just den infästningen vi har? Hur vet man det? Har sett att det finns någon form av FixOn-beslag men jag förstår inte hur de fungerar och om det är så att de blir en lösning ifall förtältet inte passar i just våra krokfästen på husvagnen? Det finns säkert 10-frågor till angående detta, känner mig som en fågelholk just nu :-)
Jag vore väldigt tacksam om någon kunnig person kunde förklara detta för mig.

2018-05-28 kl 09:11

Krokarna som sitter på husvagnsväggen passar nog med största sannolikhet. Köper ni begagnat tält och förra ägarna använt "fixon" så kanske du får med de fästena (annars köper du såna själv bara), de fäster man sen i en extra list som sitter under kederlisten på förtältet, ser ut som en mindre kederlist. Men eftersom du redan har fästena på husvagnen är såna "FixOn" inte nödvändiga att använda, du kan använda de som är monterade på vagnen. "FixOn" används just för att man ska slippa skruva i vagnen, men det är ju redan gjort på er. :) Så bara köp ett tält med rätt A-mått så kommer det funka, kan inte tänka mig annat.

2018-05-28 kl 12:18

Om du är osäker på A-måttet kan dubbelkolla här, https://www.isabella.net/se/support/sok-a-maatt.

2018-05-30 kl 12:58

A-måttet är väl bara intressant om du ska ha ett heltält. Köper ett tält som bara tåcker del av vagnen är du friare att välja.

2018-05-31 kl 16:24

Det är ingen garanti för att ett visst förtält passar till öglorna/krokarna på vagnen. Ett förtält av ett annat fabrikat kan ha rören olika placerade, eller med olika upphängningar. I värsta fall får du montera nya upphängningar som passar.
Jag har haft både tält som kräver krokar skruvade i vagnen och sådana som är "självbärande", där rören fästs i plattor som hålls på plats i den vanliga kederlisten.

• 5 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1689 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 639 fristående campingplatser och 749 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206