Köra husvagn till fjällen på vintern. / av Anonym 1213628705

• 22 svar
Köra husvagn till fjällen på vintern.
2013-10-10 kl 19:04

Hej på er campare. Jag vill inte avsluta mitt husvagnsliv så jag har skaffat dubbdäck till husvagnen och har tänkt att fortsätta campandet. Funderar på en tur till Grövelsjön i vinter också. Själva campandet finns det många trådar om att ta del av men hur är det att transportera en husvagn vintertid? Några tips om körning i fjällvärlden? Bör man ha kedjor m.m...

2013-10-10 kl 19:13

K

2013-10-10 kl 19:17

Hmmmm... Jo det blir det vid nästa bilbyte men den här får nog gå ett eller två år till... Så i år blir det bara framhjulsdrift. Fyrhjulsdrift har jag allt saknat i branta backar på grus också.

2013-10-10 kl 20:38

Sedan -84 har det blivit en vintervecka i fjällen (Dalarna /Härjedalen/Trysil) nästan varje år, sortlovsveckan 8 till -95 och därefter en solig vecka i Mars. Just Grövelfjäll är favoriten, sommar som vinter eftersom campingen ligger högt, just på trädgränsen 750 möh.
Kör framhjulsdrivet med diffspärr, använt kedjor en gång i Bruksvallarna från campingen upp till vägen. F.ö har det aldrig varit några problem.
Och sen kan jag lova dig att husvagnslivet är jättemysigt speciellt på vintern! Men en bra bok är ett måste ifall det blr snöstorm.

2013-10-10 kl 20:45

D

2013-10-10 kl 21:12

Låter bra det NGN... Då behöver jag inte känna mig som en idiot då när jag släpar upp vagnen i fjällen även vintertid. Snökedjor kommer jag nog att skaffa. Diffspärr vet jag inte om jag har...Vad härligt det låter med den där veckan i mars...Men först lite grå novembercamping och förhoppningsvis någon riktigt grym vintercamping för att testa husvagnen. Sir-n... Om man måste åka skidor? Absolut inte men på vintern blir det lätt att man tar till dom som fortskaffningsmedel. På andra årstider vandrar vi eller cyklar omkring. Cyklarna har vi på bilens tak. Men bara att ligga och trycka i husvagnens sköna värme med en bok som NGN föreslår är ju väldigt skönt...

2013-10-10 kl 21:58

Nu kommer jag från skåne så jag har inte såstor erfarenhet av riktig vinter jag har inte varit längre än mora om vintern . det är faktiskt inte så dramatiskt som mann kan tro jag klarade 40 års husvagns åkande på den tiden det begav sig med en Saab och en Kabe safir så man behöver överdriva det där med dragbil det funkar ändå.

2013-10-10 kl 22:12

D

2013-10-11 kl 07:57

Hur gör man med skorstenen förresten? Om det snöar ymnigt... Både när man kör och framförallt när man står på campingen. Finns väl risk att avgaserna inte tar sig ut?

2013-10-11 kl 08:44

Se bara till att du har tillräckligt lång skorsten så snön på taket inte täcker skorstenen.
Det finns en förlängare att sätta på den lilla biten som är "sommarläge". Minst 20-30 cm bör förlängaren vara och den har också en liten hatt för att det inte skall snöa rakt ner i röret.

2013-10-11 kl 08:54

Åh... Det är alltså en förlägnare man köper på husvagnstillbehörsfirmor...( häftigt ord väl) ? Det låter klokt då risken bör minska... Har man den på när man kör då jag vill ha värmen på även då...

2013-10-11 kl 09:02

Klart du KAN ha den på men jag skulle nog plockat av den vid transport och sedan satt upp den igen när man kommer fram.
Det är lätt att rensa bort lite snö på taket innan man kör iväg och då får ju skorstenen kontakt med livet utanför då du kör.

2013-10-11 kl 13:05

ostbergr skrev:
Klart du KAN ha den på men jag skulle nog plockat av den vid transport och sedan satt upp den igen när man kommer fram.

Men det är inte så att den skall sitta på vid transport om man kör pannan?

Nånstans får jag för mig att det är bättre att den sitter på för annars kan man få problem med att pannan slocknar under färd...eller nåt.
Säkert andra här som sitter inne med svaret.

2013-10-11 kl 14:43

Men det är ju så att skorstensförlängningen är till för att snön inte skall täppa till utloppet, och pannan funkar ju alla andra tider på året utan förlängare.
Därför känner jag inte att pannans funktion förändras om man under transporter kör med eller utan förlängare.
Att jag skulle plocka bort den var av anledningen att vindfånget kanske skulle göra så att den ramlade av.

2013-10-11 kl 16:12

N

2013-10-11 kl 16:41

Inte alls. Då har du ju inga problem med snö som kan täppa till utloppet. Detta med skorstensförlängare gäller de vagnar där skorstenen går rakt upp genom taket. Inte så kul med en rejäl snödriva där som kväver pannan.

2013-10-11 kl 16:51

S

2013-10-11 kl 18:32

ostbergr skrev:
Men det är ju så att skorstensförlängningen är till för att snön inte skall täppa till utloppet, och pannan funkar ju alla andra tider på året utan förlängare.
Därför känner jag inte att pannans funktion förändras om man under transporter kör med eller utan förlängare.
Att jag skulle plocka bort den var av anledningen att vindfånget kanske skulle göra så att den ramlade av.

Fast nånting säger mig att en del har haft bekymmer med slocknad panna under färd och då har rådet blivit att sätta på förlängningen. Det förändrar väl undertrycket i pannan när man kör med en längre skorsten till fördel för driftsäkerheten.

2013-10-11 kl 18:50

Säkert rätt hakano och jag tar det som ett bra tips och förbättringsförslag om pannan släckts under färd.

2013-10-11 kl 19:00

Köp en trådlös termometer på jula (149 kr )lägg sändaren i vagnen och huvuddelen i bilen så kan du se om temperaturen sjunker i vagnen när du kör. Någon grad sjunker det när du kör men stannar pannan så går det fort ner i temperatur och då får man kolla eller starta om pannan. Jag har en Kabe med sidoutsläpp men har aldrig fått stopp på pannan pga drag.

2013-10-11 kl 20:17

Adria 542UT, vi ägnar oss tydligen åt samma aktiviteter sommar som vinter, kul.
Diffspärren på V70 gör stor nytta, blir nästan jämnförbart med bakhjulsdrivet.
Bero, jag är också skåning men bor i Eskilstuna. Hatade längd skidåkning o saknade intresse för vandring men då man kom upp på kalfjället, -tack vare barnens utförsåkning, ändrades inställningen helt.
Har aldrig upplevt att skorstenen blivit översnöad trots ymnigt snöfall, värmen runt dess utlopp gör väl att snön smälter även då man använder elpatronen. Har alltid full värme på under färd. Aldepannan har aldrig slocknat bara kylskåpet någon enstaka gång, innan jag monterade en perforerad plåt vid brännaren.

2021-06-21 kl 17:25

Det här är en jättegammal tråd, men om någon skulle få syn på den och börja leta efter differentialspärren på en Volvo V70, så finns det ingen sådan. Det som finns är något Volvo kallar Traction Control. TRACS kom först på Volvos 850. Det är ett system som använder färdbromsen för att hejda ett spinnande hjul, så att det andra börjar snurra igen.
En slags fattigmans diffbroms, kan man säga, men ingen spärr. En spärr låser axeln helt mellan hjulen.

Funktionen har överlevt flera modellversioner. Den sitter även på våra XC70, fast där fungerar den förstås både fram och bak.
Många andra märken har samma sak idag.

• 22 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206