2013-10-10 kl 19:04
|
|
Hej på er campare. Jag vill inte avsluta mitt husvagnsliv så jag har skaffat dubbdäck till husvagnen och har tänkt att fortsätta campandet. Funderar på en tur till Grövelsjön i vinter också. Själva campandet finns det många trådar om att ta del av men hur är det att transportera en husvagn vintertid? Några tips om körning i fjällvärlden? Bör man ha kedjor m.m... |
2013-10-10 kl 19:13
|
|
K |
2013-10-10 kl 19:17
|
|
Hmmmm... Jo det blir det vid nästa bilbyte men den här får nog gå ett eller två år till... Så i år blir det bara framhjulsdrift. Fyrhjulsdrift har jag allt saknat i branta backar på grus också. |
|
2013-10-10 kl 20:38
|
|
Sedan -84 har det blivit en vintervecka i fjällen (Dalarna /Härjedalen/Trysil) nästan varje år, sortlovsveckan 8 till -95 och därefter en solig vecka i Mars. Just Grövelfjäll är favoriten, sommar som vinter eftersom campingen ligger högt, just på trädgränsen 750 möh. |
2013-10-10 kl 20:45
|
|
D |
2013-10-10 kl 21:12
|
|
Låter bra det NGN... Då behöver jag inte känna mig som en idiot då när jag släpar upp vagnen i fjällen även vintertid. Snökedjor kommer jag nog att skaffa. Diffspärr vet jag inte om jag har...Vad härligt det låter med den där veckan i mars...Men först lite grå novembercamping och förhoppningsvis någon riktigt grym vintercamping för att testa husvagnen. Sir-n... Om man måste åka skidor? Absolut inte men på vintern blir det lätt att man tar till dom som fortskaffningsmedel. På andra årstider vandrar vi eller cyklar omkring. Cyklarna har vi på bilens tak. Men bara att ligga och trycka i husvagnens sköna värme med en bok som NGN föreslår är ju väldigt skönt... |
|
2013-10-10 kl 21:58
|
|
Nu kommer jag från skåne så jag har inte såstor erfarenhet av riktig vinter jag har inte varit längre än mora om vintern . det är faktiskt inte så dramatiskt som mann kan tro jag klarade 40 års husvagns åkande på den tiden det begav sig med en Saab och en Kabe safir så man behöver överdriva det där med dragbil det funkar ändå. |
2013-10-10 kl 22:12
|
|
D |
2013-10-11 kl 07:57
|
|
Hur gör man med skorstenen förresten? Om det snöar ymnigt... Både när man kör och framförallt när man står på campingen. Finns väl risk att avgaserna inte tar sig ut? |
2013-10-11 kl 08:44
|
|
Se bara till att du har tillräckligt lång skorsten så snön på taket inte täcker skorstenen. |
2013-10-11 kl 08:54
|
|
Åh... Det är alltså en förlägnare man köper på husvagnstillbehörsfirmor...( häftigt ord väl) ? Det låter klokt då risken bör minska... Har man den på när man kör då jag vill ha värmen på även då... |
2013-10-11 kl 09:02
|
|
Klart du KAN ha den på men jag skulle nog plockat av den vid transport och sedan satt upp den igen när man kommer fram. |
2013-10-11 kl 13:05
|
|
Men det är inte så att den skall sitta på vid transport om man kör pannan? Nånstans får jag för mig att det är bättre att den sitter på för annars kan man få problem med att pannan slocknar under färd...eller nåt. Säkert andra här som sitter inne med svaret. |
2013-10-11 kl 14:43
|
|
Men det är ju så att skorstensförlängningen är till för att snön inte skall täppa till utloppet, och pannan funkar ju alla andra tider på året utan förlängare. |
2013-10-11 kl 16:12
|
|
N |
2013-10-11 kl 16:41
|
|
Inte alls. Då har du ju inga problem med snö som kan täppa till utloppet. Detta med skorstensförlängare gäller de vagnar där skorstenen går rakt upp genom taket. Inte så kul med en rejäl snödriva där som kväver pannan. |
2013-10-11 kl 16:51
|
|
S |
2013-10-11 kl 18:32
|
|
Fast nånting säger mig att en del har haft bekymmer med slocknad panna under färd och då har rådet blivit att sätta på förlängningen. Det förändrar väl undertrycket i pannan när man kör med en längre skorsten till fördel för driftsäkerheten. |
2013-10-11 kl 18:50
|
|
Säkert rätt hakano och jag tar det som ett bra tips och förbättringsförslag om pannan släckts under färd. |
2013-10-11 kl 19:00
|
|
Köp en trådlös termometer på jula (149 kr )lägg sändaren i vagnen och huvuddelen i bilen så kan du se om temperaturen sjunker i vagnen när du kör. Någon grad sjunker det när du kör men stannar pannan så går det fort ner i temperatur och då får man kolla eller starta om pannan. Jag har en Kabe med sidoutsläpp men har aldrig fått stopp på pannan pga drag. |
2013-10-11 kl 20:17
|
|
Adria 542UT, vi ägnar oss tydligen åt samma aktiviteter sommar som vinter, kul. |
2021-06-21 kl 17:25
|
|
Det här är en jättegammal tråd, men om någon skulle få syn på den och börja leta efter differentialspärren på en Volvo V70, så finns det ingen sådan. Det som finns är något Volvo kallar Traction Control. TRACS kom först på Volvos 850. Det är ett system som använder färdbromsen för att hejda ett spinnande hjul, så att det andra börjar snurra igen. |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.