Köra med lång vagn för 1.a gången / av azazyren@hotmail.com

• 14 svar
Köra med lång vagn för 1.a gången
2020-04-09 kl 19:09

Jag är supernervös, ska snart hämta vår hobby 650, kör en peugeot 508, inte så orolig så länge de går rakt, men när det kommer till rondeller och korsningar, hur ska jag bete mig då för att inte dra i nån annan bil eller nåt, har b96 så får dra, vagnen är 8.45 o bilen nästan 5 så blir ju långt, tacksam för alla tips

2020-04-09 kl 19:34

Låtsas att du är en lastbil och ta ut svängarna ordentligt.

2020-04-09 kl 22:20

Kommer det inte sticka ut jättemycket baktill, ta ut kurvorna e ok men e de som e baktill jag e orolig över

2020-04-09 kl 23:24

Har man någonting nära på en sida så får man tänka sig för så man inte svänger för tvärt åt andra hållet, det kan lätt kosta en baklykta, jag vet.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2020-04-10 kl 06:42

Det som är bakom hjulen på husvagnen har jag sällan upplevt problem med i trafiken, det är när man svänger tvärt i trånga utrymmen eller ska backa som det kan vara knivigt att "känna" var vagnen slutar.

2020-04-10 kl 08:41

Tack för svar

2020-04-10 kl 10:04

Det är inte längden som är problemet om man bara tänker sig för och inser att vissa platser och vägar ska man undvika. Det största problemet är att hitta parkering om man måste stanna för att proviantera eller liknande. Min fru gillar inte när jag stannar på en parkering med två parkeringsrutor efter varandra. De är ca 5 meter långa så det blir 10 meter totalt. Då sticker vi ut ca 2 meter både framför och bakom. Vi försöker hitta plats lite längre bort och ställa oss tvärs över rutorna men då ta vi upp 8 rutor. Ett annat problem är de som alltid ska ställa sig för nära framför så man inte kommer ut. Har råkat ut för en som parkerade en halvmeter framför bilen. Då är mover guld värd.
Lycka till.

2020-04-10 kl 13:11

azazyren@hotmail.com skrev:
Jag är supernervös, ska snart hämta vår hobby 650, kör en peugeot 508, inte så orolig så länge de går rakt, men när det kommer till rondeller och korsningar, hur ska jag bete mig då för att inte dra i nån annan bil eller nåt, har b96 så får dra, vagnen är 8.45 o bilen nästan 5 så blir ju långt, tacksam för alla tips

Hej du.Får du dra en Hobby 650 efter den bilen?

2020-04-10 kl 15:01

Ja med B96 får jag det, peugeot 508 sw 2012 automat 204 hk

2020-04-10 kl 18:47

Försök att hitta en lämpligt stor yta, ställ ut lite koner och träna, träna, träna tills Du känner Dig säker. Efter det kan Du nog ge Dig ut på vägarna...

2020-04-10 kl 23:57

När jag behöver parkera över ett antal rutor, ställer jag alltid nosen på bilen "färdigsvängd", så jag kan köra ut även om någon parkerar i rutan framför.
Mitt ekipage är 13 meter.

2020-04-11 kl 12:21

Att tänka på med lång vagn är överhänget som lätt kan ta i vid nivåskillnader.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2020-04-12 kl 13:42

Vår Knaus är mycket högre än vad vår Hobby var, tyckte det var bra i början. Man slår inte i. Men då blev problemet att tältet inte riktigt når ner till marken intill vagnen istället.

Att köra med lång vagn är oftast inga problem. För att vagnens bakända skall slå ut så krävs att du svänger väldigt skarpt.
Problemet med att stanna för att handla har blivit lite värre på senare år tycker jag.
Skum planering av parkeringar kan ibland göra det svårt att ta sig fram med större fordon.
Förra året parkerade jag i utkanten av en parkering längs med gräset. Fick givetvis böter. Där fanns givetvis platser för husbilar, men där fick endast husbilar stå. Detta var på en Maxi parkering i Kalmar.
Jag har förresten en backkamera på min vagn, den är riktad så att jag ser vagnens båda bakre hörn och några meter bakåt. Den har räddat en elstolpe redan :)

2020-04-14 kl 09:28

David,

Vad är det för backkamera du har? Jag skulle tycka att det var skönt att kunna verifiera att ingen smyger sig upp bakom om man exempelvis behöver vända genom att backa runt ett "blint" gathörn.

• 14 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206