Lampor i förtältet. / av Anonym 604007026

• 30 svar
Lampor i förtältet.
2006-03-18 kl 14:40

Ja eftersom man är nybörjare med det här med husvagn,så kan man ju inte allt.Hur löser man det här med lampor i förtältet? Drar man bara sladdar till nån kontakt,eller finns det nån annan lösning?Ha det gott.

2006-03-18 kl 17:22

Jag har väl inte direkt nån erfarenhet heller... men jag personligen skulle nog satsa på nåt slags 12 volt system. Bara nåt som ser ut som en julgransbelysning (alltså kablar och lampor som man bara helt enkelt hänger upp i tältstänger) och sen pluggar in på antingen husvagnens batteri eller nån transformator som sitter kopplad till 230V.
Eftersom ett förtält förmodligen räknas som utomhus och kanske fuktigt så skulle nog 230V kräva gummikablar och IP klassningar.
Jaa, det var väl min idé...
kanske nån snygg träpanel man hänger upp i tältet med brytare/dimmer och liknande för att styra belysningen. :)

2006-03-18 kl 22:54

Man bör inte ha 220volt i förtältet 12volt kann man koppla på olika vis fins
inte 12volts uttag kann man få monterat ett sådant enlämplig plats kan vara på ytterväggen ovan dörren sen kan man dra kablar lägs tältstängerna till en lampa över bordet förgrena den till enbordslampa eller dyligt dett går bra med vanliga innomhuskablar nyare vagnar har som regel förtältssevice i samma lucka som ingående strömkabel där sitter i regel både 12volt ock tv uttagdå går dett att koppla inn dett där.

2006-03-18 kl 23:14

Lampor i förtältet????Varför skall man ha sånt?

2006-03-19 kl 14:33

Lampor tycker jag kan vara bra.Ibland vill man kanske sitta och läsa eller spela ett spel!!!! Vet inte hur det är med dig,Zubac.Du kanske går och lägger dig innan det är mörkt ? : )

2006-03-19 kl 14:42

Håller med dig Viggen! Jag kommer definitivt att ha lampa i förtältet. Det är ju så mysigt att kunna sitta där och läsa eller annat pyssel efter mörkrets inbrott.. Mitt mörkerseende är inte SÅ bra att jag kan läsa när det är mörkt!
Troligen införskaffar jag en 220-voltlampa, godkänd för utomhusbruk! Kanske en dimmer som någon föreslog!

2006-03-19 kl 16:56

Mörkt i den här landet????Viserligen är nu den mörka årstiden,men av svarena att döma så är det ingen som camperar nu.Och inte behöver man ha nån lampa under sommar halvåret,då räcker med den lampa som lyser på himlen.Och för att svara till viggen,nej jag går inte och lägger mig innan det är mörkt men kanske Du???

2006-03-19 kl 17:29

Ja du Zubac...det e faktiskt mörkt på sommarkvällarna i detta land oxå...förvånadsvärt att det kunnat undgå dig!!! Vi som tycker om att umgås med folk sent på kvällarna ibland, har verkligen stor nytta av belysning i yttertältet. Själv köpte jag 220 voltslampor jordade...på Ikea som var avsedda för utomhusbruk. Fungerar kanon och de har integrerade krokar och ser t om riktigt fina ut!!!

2006-03-19 kl 17:44

Vad var det för lampor du hade köpt,Nettan?Vad heter dom?

2006-03-19 kl 17:47

Kommer inte ihåg på rak arm...ska ju snart hämta hem vagnen,då tar jag reda på det till dig!!!

2006-03-19 kl 17:50

Måste vara i mörkaste småland....fast å andra sidan skulle inte hoppa in i deh här tråden...äger ingen tält nämligen..

2006-03-19 kl 17:58

Nä just det...skulle kanske inte ha gjort det då!!!! Fast alla har vi rätt att ha en åsikt..visst

2006-03-19 kl 18:45

Å andra sidan där jag campar så mörknar det tidigare en här,fast då sitter man i restorangen lysnar på music och har trevligt...

2006-03-19 kl 18:51

Nettan! Nu vet jag vilken lampa det gäller på IKEA.Den var ju jättefin.Den kommer att bli jättefin i förtältet.
Nu kan man sitta där och umgås med nyfunna vänner och mysa.

2006-03-19 kl 18:59

Om ni nu ska ha 230 volts lampor i era förtält, se då till att koppla dom via jordfelsbrytare.
Nyare vagnar brukar väl ha jordfelsbrytare som standard, saknas det kan man sätta en på anslutningskabeln som går till husvagn.
Ville bara säga detta utan att verka petig... Jag är bara rädd om er :)
(fuktiga tältstänger, skadat kabelhölje, bara fötter och fuktig mark... ajajaj)

2006-03-19 kl 20:19

Highlander...du är inte petig.Det är gott att höra att du bryr dig.
Kram på dig

2006-03-19 kl 20:44

Betänk också att ALL utrustning ska vara jordad eller kapslad för utomhusbruk!

2006-03-20 kl 08:14

man får inte ha 220volt i förtältet satsa på 12volt.

2006-03-20 kl 08:31

Om man har jordat och utomhusgodkända produkter måste man väl få ha 230 volt i förtältet dom är ju godkända för utomhusbruk?
Men sen tycks jag ha läst att på CC campingar får man inte värma förtältet med el?

2006-03-20 kl 20:37

Vad är det för lampor ni har hittat på IKEA? Upptäckte förrförra säsongen att det blir rätt mörkt på kvällarna större delen av säsongen. Lite trist när man måste sluta läsa för att man inte ser nåt längre...
Tänkte vara lite förberedd och skaffa nån form av belysning. Det får inte vara för starkt bara, det ska ju vara mysigt i tältet!

2006-03-20 kl 20:43

Tippy: Lampan heter Utäng och kostar bara 89:-! Påminner lite om en ljuslykta!
Lång kabel (runt 4m) med jordad kontakt följer, samt en krok! Så den är bara att hänga upp! Välj en glödlampa som passar er!
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15579&catalogId=10103&storeId=2&productId=52224&langId=-11&parentCats=15579*16080

2006-03-20 kl 20:58

Tippy...den ekvation fattar inte jag läsa och mysigt??

2006-03-20 kl 21:14

Det förstår jag zubac att det är svårt att läsa och mysa i ett tält som inte finns.

2006-03-20 kl 21:25

Lalle..lall..vad skall jag göra med en tält....har sätt alldeles för många skräck exemplar inte på tältar men på folket som sitter inne i sinna tältar...nej mys du,jag myser på annat sätt!

2006-03-21 kl 08:14

varför 230volt när där fins enuppsjö av fina lampor som drivs med 12volt.

2006-03-21 kl 16:10

Tack Mange - tyvärr verkar inte lampan finnas här i Uppsala, synd, för den såg ut precis som nåt som skulle passa i tältet...:-((

Zubac: Tycker inte du det är mysigt att sitta och läsa??
Vad är det som är så skräckinjagande med folk som sitter i sina förtält? *fniss*

2006-03-22 kl 19:29

Undrar vad det är för skräckexempel du har sett,Zubac???
Om du inte tycker det är mysigt att campa,varför gör du det då?

2006-03-22 kl 20:24

Hade inte jag tyckt om att campa så skulle jag inte göra det.Men det har jag tyckt i över 30 år...är det nåt mera???

2006-03-22 kl 22:35

Börjar höras lite tråkiga inlägg här nu!!
Om man inte vill vara med och diskutera, eller tycker att ämnet är fel, så behöver man inte kritisera heller. Tycker nog man kan låta bli att skriva något i så fall, och låta de andra fortsätta diskussionen!

Bättre att lämna det ämnet och gå vidare.!

2006-03-23 kl 17:05

Vill tacka alla er som har kommit med tips och goda idéer.
Eftersom det har blivit en höna av en fjäder,så tycker jag att vi gör som Mange och går vidare.
Jag ska iaf ha lampor i mitt förtält.
Sen får övriga göra som dom vill.
Ha det gott alla förtältsmysare.
Kram

• 30 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206