• 18 svar
laptop
2006-11-10 kl 01:03

Vi har precis köpt en laptop och nu börjar man och fundera på det här med att ha med sig "burken" inte för surfandets skull utan mest för att tömma kameran men utifall att man vill använda sig av sin laptop på camping är det då enbart på camping med trådlösnätverk(eller vad det heter) man kan använda sin "burk" på eller kan man ha/köpa trådlös uppkoppling av sin leverantör? Tänker mest på som tex min bror som jobbar åt ett företag, dom använder sig av telia(tex) medans han hemma har bredbandsbolaget och ändå så har han sin "jobbtop" hemma med något konstigt kort i. Hur i sjutton gör man för att ha något sånt som fungerar var som helst? Han har burken med sig även till oss, även på camping utan "dator uppkoppling"

2006-11-10 kl 02:04

Att få en fungerande internet-uppkoppling överallt är nog lite svårt om du inte vill koppla datorn till mobiltelefonen och med via den koppla upp. Själv tycker jag att det är överambitiöst. En del campingplatser erbjuder trådlös uppkoppling, har ju sett lite priser här på forumet och tycker det verkar vara ett utmärkt sätt att skinna folk på pengar. Och då kan man ju fråga sig hur jag gör då? När jag är ledig använder jag datorn mest till mail, sköter ekonomin osv. Befinner jag mig på min vanliga campingplats så har jag där hittat ett öppet nätverk som jag "snyltar" lite på. Åker jag runt ( ja, jag har dator i bilen också) så brukar man rätt lätt hitta en "hot spot". Kolla gärna mailen vid McDonalds dom har vanligtvis ett öppet nätverk som du får använda. Ska kanske förklara vad en "hot spot" är för något. Det är ett ställe där du får koppla in din dator med hjälp av ditt trådlösa nätverkskort (de flesta nyare lap-topparna har numera sitt kort inbyggt så du inte ens ser det). För att det ska få kallas hot spot så får det inte vara lösenordsskyddat och den ska vara öppen för vem som helst.

2006-11-11 kl 17:48

Han har säkert ett 3G-kort i burken DEt är okay att surfa på ett sådant i Sverige Telia har ett bra erbjudande för privat personer, 895:- + 250:- i startavgift och 89:- i månadsavgift.
? Datatrafik inom Sverige: kvällar kl 19-07 och helger 0 kr/MB
? Datatrafik inom Sverige: övrig tid 15 kr/MB

Själv har jag ett sådant kort betalt från jobbet för att kunna vara uppkopplad när jag är ute o campar mot jobbet i nödfall.

Tyvärr är 3G täckningen över ett flertal campingar ex Stocken, Ugglarp inte speciellt bra eller helt avsaknad.

Min erfarenhet när det gäller 3G är att du måste vara i närheten av ett större stad eller samhälle eller Europaväg för att få bra täckning.

ANNARS är friheten enorm med ett 3G-kort i datorn.

Med Telias connect kort kan du även vara uppkopplad mot andra hotspots eftersom det också är ett wlankort.Då behöver du inte skaff dig ett extra wlankort om du skall koppla upp dig mot campingens wlan om datorn saknar wlankort.

SJälv har jag testat 3 olika campingars wlan på kronocampingen i Tylösand fungerade det utmärkt med wlan och 3G och priserna var helt ok. Testade också i Ugglarp där var priset hutlöst och fungerade inte bra (dåligt uppsatt nät så man kunde inte roama mellan Acsess punkterna) 3G fungerade inte heller eftersom Campingen ligger i en svacka mellan två berg.

I varberg funkade det bra men var där för liten tid för att kunna utala mig om kvalite´n.

På Stockens camping på Orust där vi låg med våran husvagn saknades täckning för de tre olika abbonemang vi har Vodafone, telia och Tele2 MEn om man gick upp på berget så var det helt ok täckning men det är ju lite jobbigt att ta datorn och gå upp i berget för att surfa/maila etc.

// ULF IT-tekniker

2006-11-26 kl 04:59

Hej,en Tip fra mig till din Laptop,hvis ni vill har Digital TV kjöper et USB 2 DVB-T stift.det gäller för Tyskland.Här har du i hele Landet DVB-T TVn.Koster här i Tykland ca.5 Hundralapp.
mvh Sportfun(Erik)

2006-11-26 kl 10:34

Tack för tipset om McDonalds! Det ska jag komma ihåg om mailen behöver kollas av!!

2006-11-26 kl 12:12

Jag brukar använda datorer på den stora kedja Euronics,funkar bra och utan problem,fast inte här i landet.

2006-11-27 kl 16:18

Prøv at se her om dette kan hjælpe dig.

Mvh

Per

http://www.pcworld.dk/art/8180?a=rss&i=0

2006-11-27 kl 19:02

Egentligen så är väl det smartaste jag hört en annan tjej göra...Hon gifte sig med en pryltokig kille och fick allt med på köpet...

2006-12-04 kl 17:37

Såg att du ville ha tips på surfningen med laptopen. Tele2 har också bredband med 3g där får man surfa upp till en Gb för 169:- i månaden det kommer man långt på om man inte sitter och tankar musik eller nåt förståss. Jag såg det på deras hemsida www.tele2.se.
Lycka till med surfningen.

Mvh Anneli

2006-12-04 kl 22:04

Har oxå Telias trådlösa i Laptopen o det funkar rätt bra. Intressanta priser på nätter o helger som beskrivits ovan.

Men priserna är inte kul om du surfar med Telia i tex Tyskland = svindyrt.

Hoppas Telenor kommer med liknande produkt för då kan man köra med deras passport (samma priser som Sverige - nästan) Eftersom gamla Vodafone finns i de flesta länder - utom Österrike fn.
DS

2007-02-17 kl 18:29

jag köpte en 3g/wlan router som jag byggde in i min husvagn.

http://www.infoferenda.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=&product_id=133&category_id=5&option=com_virtuemart&Itemid=2

funkar hur bra som helst. funderar på att bygga in en i bilen med ;)

/Bengt

2007-02-18 kl 08:43

Jag har köpt ett kort från Telia för 595kr 89kr i mån bindningstid 12mån.Pris per mån 89kr,då får man surfa från 19 kvällar vet ej hur länge på mornarna hela helgerna fria.Dom bjuder på startavgifen ett tag till,jag har testat det hemma en vecka nu tycker det funkar ok.

2007-02-18 kl 09:53

Hur dyrt är det om man surfar via mobilen?
Jag har kontantkort på min mobil då den inte används så mycket under vinterhalvåret.
Måste man ha fast abonnemang för att kunna surfa via mobilen?

2007-02-18 kl 10:07

Det här är intressant att följa! Har själv funderingar på hur jag skall lösa det här! Använder Bredbandsbolaget stationärt (numer telenor/vodafone) hemma och såg att dom har Datakort som stödjer både 3G och GPRS samt kontantkort man kan ladda med 200, 400 eller 1000 MB, kostar 50kr/100MB. Fördelen som jag ser det är att det inte är någon fast månadskostnad jag måste dras med när jag inte är ute i vagnen,endast kostnaden för att fylla på kontantkortet. Är det nån som har testat bredbandsbolaget/telenor/vodafone-lösningen?
har även funderingar på att köpa programvara å sånt så jag kan använda datorn som GPS. Har nån av er erfarenhet av vad som fungerar bäst? Tacksam för råd och tips!

2007-02-18 kl 10:31

I utlandet blir det väldigt dyrt att koppla upp sig via 3G eller vanlig mobil.

Skaffa istället en trådlös anslutning till laptopen och använd sk. Hotspots, det finns mängder av platser både i Sverige och i utlandet där man kan koppla upp sig gratis.

För navigering via laptopen finns flera lösningar. Min lösning kan du se på min hemsida http://www.gosoft.se/

2007-02-18 kl 11:40

Det jag köpte är alltså trådlöst till den bärbara datorn.

2007-02-18 kl 23:51

Svar till Lingan: Du kan använda programet Autoroute 2006/2007 från Microsoft och en gps mottagare med bluetooth från Claes Ohlsson. Programmet har kartor som täcker större delen av europa.

Pris för Autoroute är ca 600:-
GPS mottagaren kostar ca 1000:-

Fungerar mkt bra. Enda nackdelen är att datorn är lite otymplig att ha i bilen.

2007-02-22 kl 22:46

Gunnar, det är möjligt du har rätt om 3G i utlandet, har inte koll på det. Jag har redan trådlös anslutning i datorn men det ena utesluter ju inte det andra. Intressant hemsida, du tycks fixa och dona med både det ena och det andra, kul! Tack för infon!

Olof, det du köpt uppfattar jag som mobilt. Jag är ingen expert, men jag tror man skiljer mellan trådlöst, som man använder till uppkoppling på trådlöst nätverk, sk hotspots, och mobilt som går over 3G och gprs nätet. Visserligen är båda trådlösa men det är en viss skillnad....

Frank, Tack för tipset! Har varit ute på nätet och tittat lite på det du tipsar om, kanske kan va nåt?!
Jo jag har tänkt på det också, blir nog lite stor att ha i bilen. Blir väl så frugan får ha den i knät och det blir nog inte populärt i längden...

• 18 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1685 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 639 fristående campingplatser och 745 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206