Min Saab ormar sig fram / av tommyf

• 13 svar
Min Saab ormar sig fram
2005-04-27 kl 17:27

Adria 431. Årsmod -96. 70 kg på kulan. Ej maxlast. Nya C-däck som betydligt ökade sidostabiliteten.
Bilen en Saab 9;3:a. Nytt o välservat. Ökat kultryck ännu värre.

Möta en långtradare inga problem, men bli omkörd när jag håller 80 km/tim är en kuslig upplevelse. Bilen börjar kränga hit o dit tills tradaren är ett par 100; meter bort. Hur skall det bli på Tyska autobahn?

Har ni någon hjälp till en nybörjare? Körde förra året med en annan vagn utan problem.

Tack för alla tips

Tommy

2005-04-27 kl 17:49

Två saker man kan prova med;
1. Skaffa friktionsdrag (typ AL-KO AKS 3004)
Hör efter med försäljaren av vagnen om du kan få ett bra pris...
2. Lasta lågt i vagnen. Låg tyngdpunkt ger mycket stabilare gång!

2005-05-03 kl 21:25

Jag har haft en saab 900 med samma problem,Att bilen krängde vid möte. Fick ett råd av en person att man skulle byta fjädrarna bak till ett par hårdare fjädrar. Efter att jag gjorde det så upplevde jag att det blev mycket bättre.

2005-05-09 kl 08:30

'totte' har en bra poäng där!
Jag var i princip tvungen att byta till sk
'husvagnsdämpare' på vår gamla 900! Baken släpade som bara den med vanliga dämpare.
Passade på och bytte till bra dämpare samtidigt. Vilken lyft!

2005-07-25 kl 15:42

Märkte av detta fenomen i helgen med vår gamla Volvo att passerade man 75km/h började det åla ordentligt och man fick sitta och passa bilen hela tiden.
Vid första mack stannade jag och fyllde på med luft i bakhjulen samt vagnen, efter detta gick det betydligt stadigare.

Såklart påverkas detta även av hur du lastar vagnen och försök att hålla kultrycket under 100kg.

2005-07-26 kl 09:21

Men hallå,om ni lässer så har han dragit en annan vagn utan problem så jag kan instäma med Ceasar5,+ var läger du förtältet,i bak ände eller där fram.Mest optimala är över axel.

2005-07-27 kl 08:01

Tältet precis bakom axeln ger oss lugnast körning.
Jag måste samtidigt korrigera texten ovan;
Husvagnsfjädrar (extra styva) samt bra stötdämpare hjälpte oss den gången.

2005-12-09 kl 16:30

Mange gode forslag her, men i tilegg til det å laste riktig med lavt tyngdepunkt ER lufttryck!!!! ha i sy mye som mulig på vogn og bil som fullast pluss litt til, det vil alltid være bedre med litt for mye luft.

2006-02-06 kl 19:25

Lite gammalt men, någe nytta kan det kanske vara för någon annan.

Börjar du framifrån så kolla "Toe in" (framhjulsinställningen) och sedan inge glapp i framvagnen (Ackermanprincipen skall stämma till 100%) den skall vara positiv på en 900, går du sedan bakåt så är det både dämparna fram och sedan bak. Kultrycket är viktigt på en 900 (99 var bättre för felmarginaler då den hade kortare överhäng, men 9,3 (nästan som 900) är 15 cm längra bak)sedan kultrycket (står i instruktionsboken). Har du detta riktigt så bör det nästan vara löst för dig. Sen är det ju bara körstil eller körsätt som påverkar och det står du själv för. En vana som ovana förare har är att "svänga" till just vid möte/omkörning som kan få lite konstiga verkningar. Ett annat sätt som ovana förare har är att dra in "armbågarna" vid möte eller omkörning?
Konstigt tycker den som sitter och ser på men det är en normal självbevarelsedrift hos ovana förare och går bort med tiden.
Alla dessa "symtom" kan vara en faktor vid "slingrig" farmfart för att inte nämna "suget" vid både omkörning och förbikörning.
Lycka till.

2006-03-12 kl 10:59

Börja med det enklast och som redan nämnts.
- Kolla däcktrycket alla hjulen. Hög last, högre tryck.
- Sänk kultrycket. (Lastad bil lägre kultryck). Not: Varje omlastning ger ny väghållning och kurvtagningen ändras. Ta't lugnt!
- lasta vagnen omkring hjulaxeln (på mitten) eftersom det minskar tröghetsmomentet omkring "gir-axeln".
- Om baksätet i bilen är tomt så kan du lasta tunga saker på golvet i kupén (också pga tyngdpunkt)
- Sätt vänstra armbågen stadigt mot dörren när du kör så du känner att du håller ratten stilla. (håll med vänster, styr med höger).

Om vagnen ändå slingrar kan du ändra farten +5 eller -5 km/tim. Det ändrar luftvågorna omkring släpet.

Fråga på bilprovningen i fall någon av styrlederna är mer sliten än övriga. Byt till friska!

2006-03-12 kl 11:37

Snart har ett år gått,så TommyF har antigen byt bil eller vagn....

2006-03-12 kl 17:06

Han gorde nog som många andra kloka...
Köpte Volvo 945 kanske...
För vem vill ha en "kall" Saab.

2006-03-12 kl 17:13

Ja jag skulle presis nämna dett eftersom
dett har gått bra med en annan vagn så prova obyt vagn.

• 13 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206