Mover problem / av MrM

Dölj första
Mover problem
2020-07-02 kl 07:55

Nu har jag köpt en vagn med en mover på som har manuell anläggning. Man använder stödbensvev för att lägga trissan mot hjul.

Men första gången när jag skulle använda den så slirar den bara mot däcket. Har vevat med stödbensveven till jag inte orkar med, med full kraft. Men trissan trycker knappt mot däcket

Vad gör jag för fel?

^^ Första inlägget ^^
2020-07-02 kl 07:55

Nu har jag köpt en vagn med en mover på som har manuell anläggning. Man använder stödbensvev för att lägga trissan mot hjul.

Men första gången när jag skulle använda den så slirar den bara mot däcket. Har vevat med stödbensveven till jag inte orkar med, med full kraft. Men trissan trycker knappt mot däcket

Vad gör jag för fel?

2020-08-10 kl 21:35

R-line skrev:
Enkelt justera, lossa bara dom dom sex bultarna på klämfätena som finns på varje sida vid rambalkarna (två mindre o. fyra kraftigare) lite bara, så du kan knacka fyrkantsbalkenfram eller tillbaka som moverna är monterade på,sätt sedan dit 20mm bitarna på däcket knacka till rätt mått mellan däck och moverrullen.

Måttbiten kan du sätta fast med dubbelhäftande tejp på däcket.

OBS! Justeringen skall alltid göras med att axel o. däck är BELASTADE, ej hjulen i luften.

Dom små bultarna dras 20nm och dom grövre med 40nm.

Sedanmåste du titta så movern går fritt på insidan av däcket på när den ligger an och även när den tillbakavevad, minsta mått är 10mm från däcket.
Justering i sidled så lossar du dom fyra skruvarna på fyrkantbalken som sitter längre in så kan du justera movern i sidled.

Obs!Jag gjorde en tankevurpa när jag skrev första inlägget angående över o. under axelcentrum änndrat i mitt förra inlägg.

Svårt att beskriva i ord, enklare att göra det praktist.

Gäller det där alla märken? Jag har en mover från kronings. Saknar också momentnyckel, men det går nig att låna från ngn granne. Att köra på känsla är väl ingen bra ide antar jag

2020-08-11 kl 00:18

Det var det här jag menade när jag i mitt första inlägg undrade om den är felinstallerad. Men jag har ingen själv, så jag visste inte vilka avstånd man ska ha.

Nm, förresten.

2020-08-12 kl 16:38

apersson850 skrev:
Det var det här jag menade när jag i mitt första inlägg undrade om den är felinstallerad. Men jag har ingen själv, så jag visste inte vilka avstånd man ska ha.

Nm, förresten.

Nu har jag efter bästa förmåga lyckats justera avståndet så det är +- 20 mm till däck. Testade att lägga an trissan mot däck och känner att det tar bättre mot däcket, trissan kan pressad mot däck betydligt enklare med mindre kraft. Hoppas det kommer lösa problemet. Det blir till att testa i helgen då vi ska iväg på en camping en kort sväng

2020-08-12 kl 23:49

Provköra movern kan du väl göra var som helst, när som helst?

2020-08-14 kl 09:42

apersson850 skrev:
Provköra movern kan du väl göra var som helst, när som helst?

Nja. På asfalt har den fungerat bra tidigare.den står på
Asfalt nu Jag har inget gräs tillgängligt där vagnen står parkerad. Därför får det riktiga provet vänta till ikväll då vi landar på campingen

2020-08-14 kl 23:15

Jag menade att det är ju bara att koppla, köra till närmaste gräsbacke, koppla loss och provköra.

Men nu har du väl redan provat, antar jag, skarpt.

2020-08-15 kl 09:34

apersson850 skrev:
Jag menade att det är ju bara att koppla, köra till närmaste gräsbacke, koppla loss och provköra.

Jag förstår :) japp provade igår, ingen lång sträcka men den fungerar avsert mycket bättre än tidigare. Från att ha slirat mot däck till att smidigt kunna finjustera parkering, på
Ojämn gräsmatta. Hoppas den också håller på lite tuffare terräng :)

2020-08-15 kl 10:00

På mjuka underlag som gräs o. dyligt så är det bra om man monterar ett breddare hjul på stödhjulet fram, det underlättar för movern samt mindre belastning på batteriet.

2020-08-16 kl 20:55

R-line skrev:
På mjuka underlag som gräs o. dyligt så är det bra om man monterar ett breddare hjul på stödhjulet fram, det underlättar för movern samt mindre belastning på batteriet.

Stor tack för tips! Men vad innebär "ett bredare hjul? Länka gärna vart jag kan köpa det

2020-08-16 kl 21:17

Exempelvis det här från Jula.

2020-08-16 kl 21:58

apersson850 skrev:
Exempelvis det här från Jula.

Det såg rejält ut. Antar att det inte är jättesvårt att byta stödhjulet själv?

2020-08-17 kl 06:48

Hehe, har du tittat på hur det sitter fast?

2020-08-17 kl 07:30

apersson850 skrev:
Hehe, har du tittat på hur det sitter fast?

Nej :) men det sitter i ett klämfäste iaf. Är det inte så enkelt som att ta bort hjul, igenom klämfäste och skruva dit hjul?

2020-08-17 kl 10:33

Byta stödhjul är lätt, då de flesta stödhjul har 48 mm på röret, så öppna klämfästet och ditt med ett nytt.

Bredden på hjulen på släp/husvagn varierar oftast mellan 50-85mm.

Det bästa jag har provat med mover är Al-ko med 80mm hjul och fjädring men det är väldigt dyrt tyvärr, Kamas art.nr C05-05 (stöldrisk).

Det med dubbla hjul som apersson länkade till fungerar mycket bra, men väldigt jobbigt att ha fram på dragbalken, tar mycket plats och är inte benens bästa vän.

Vet inte vad du har för hjul idag, men en del vagnar har oftast bara 50mm bredd och bara byta upp till 70mm bredd gör stor skillnad på mjukt underlag.

2020-08-17 kl 12:51

R-line skrev:
Byta stödhjul är lätt, då de flesta stödhjul har 48 mm på röret, så öppna klämfästet och ditt med ett nytt.

Bredden på hjulen på släp/husvagn varierar oftast mellan 50-85mm.

Det bästa jag har provat med mover är Al-ko med 80mm hjul och fjädring men det är väldigt dyrt tyvärr, Kamas art.nr C05-05 (stöldrisk).

Det med dubbla hjul som apersson länkade till fungerar mycket bra, men väldigt jobbigt att ha fram på dragbalken, tar mycket plats och är inte benens bästa vän.

Vet inte vad du har för hjul idag, men en del vagnar har oftast bara 50mm bredd och bara byta upp till 70mm bredd gör stor skillnad på mjukt underlag.

Har du tips på något 70mm ? Jag vill ha ngt med lite kvalite iaf

2020-08-18 kl 14:59

apersson850 skrev:

Upptäckte en grej igår. Jag justerade genom att lägga en kloss på 20mm mellan trissa och hjul. Igår när jag använt movern och vevade tillbaka den tills det tog stopp var avståndet större igen, hur kan det komma sig tro!?

2020-08-19 kl 12:28

Finns bara två saker som kan påverka det problemet, det ena är att movern inte var tillbaka vevad ordentligt vid justeringen.

Andra möjligheten är att klämfästerna glider på husvagnbalkarna när movern trycks mot däcket.

Du får kanske öka momentet på åtdragningen på bultarna, dra åt utan momentnyckel och gör en märkning på balkarna för att se om det är det som är problemet om det händer igen.

Fråga , har avståndet ökat lika mycket på båda sidorna?
Lägger du an båda rullarna från ena sidan eller måste du gå runt vagnen och veva varje sida för sig?

2020-08-19 kl 21:42

R-line skrev:
Finns bara två saker som kan påverka det problemet, det ena är att movern inte var tillbaka vevad ordentligt vid justeringen.

Andra möjligheten är att klämfästerna glider på husvagnbalkarna när movern trycks mot däcket.

Du får kanske öka momentet på åtdragningen på bultarna, dra åt utan momentnyckel och gör en märkning på balkarna för att se om det är det som är problemet om det händer igen.

Fråga , har avståndet ökat lika mycket på båda sidorna?
Lägger du an båda rullarna från ena sidan eller måste du gå runt vagnen och veva varje sida för sig?

Jag lägger an på en sida bara, dvs trissan justeras mot motsatt sida också när jag vevar.. Jag tycker att avståndet bara ökat på ens sidan

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206