Nivåklossar och handbroms / av Trasker

• 8 svar
Nivåklossar och handbroms
2018-05-28 kl 22:46

Förra sommaren var den första med egen vagn och det blev 5 veckor och 550 mil.

Vi var mycket i Norge och där är ju naturen inte alltid skapt så att det är platt överallt med de problem som detta kan medföra när man ska ställa upp vagnen.

Vi hade Biltemas blå nivåklossar och det funkade sådär. Jag upplevde ofta att vagnen ville rulla ner även om handbromsen var dragen.

Jag pratade med en husvagnstekniker om detta. Vi drog ju vagnen framåt upp på klotsen och den ville då ibland rulla ner igen, bakåt. Han sa att husvagnens bromsar är betydligt mer effektiva på att bromsa husvagnens rörelse framåt och sa att jag därför ska backa upp vagnen på klotsarna. Det är ju lättare sagt än gjort när man ska backa upp på en klots på en genomblöt gräsmatta i kraftig uppförsbacke. Påskjuten slår till och så börjar det gå tungt trots fyrhjulsdrift.

Ligger det något i detta påstående och har ni några tips på nivåklossar med stoppkloss eller motsvarande funktionalitet på?

2018-05-28 kl 23:18

Det är backautomatikens konstruktion som gör att har man dragit vagnen framåt och drar till handbromsen så kan hjulet rulla lite bakåt innan handbromsen övervinner backautomatiken, det är inte mycket, 10-15 cm tror jag. Med rätt justerade bromsar skall det inte vara mycket extra motstånd när man backar.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2018-05-29 kl 06:18

Det där hade jag också problem med förra sommaren. Kom helt plötsligt. Inga problem på en camping, sen på nästa rullade vagnen ner från klossen. Problemen kom alltid om man hade backat i uppförsbacke eller mjuk mark så det blev lite motstånd. Lösningen brukade vara att backa lite för långt och sedan kör fram och bromsa till. DÅ släppte backautomatiken och bromsarna gick till. Det gick sedan att dra handbromsen ordentligt.
Jag skaffade även nivåkloss med stoppkil. Kilen sparkades in under hjulet och låste fast i nivåklossen.

2018-05-29 kl 12:01

Parkeringsbromsen går att dra längre än påskjutsbromsen. Det är därför man får bromsning bakåt med parkeringsbromsen, men inte med påskjutsbromsen. När allt är rätt injusterat, alltså.
Men för att parkeringsbromsen ska ta bra även bakåt behöver hjulet rulla en bit till.

Jag använder en eller flera brädor att köra upp på, vid behov. Då blir det en plan ovansida, så jag kan stå på den tills jag fått ner stödbenen.

2018-05-30 kl 06:27

Jag använder också brädor under hjulen om det behövs, annars har jag 2 st nivåklossar med samma princip som i denna länken(mina är lite större bara).
http://www.campingvaruhuset.se/chassie/nivaklossar/nivakloss-milenco-med-stoppkloss

2018-05-30 kl 13:49

Jag har både nivåkil och brädor. Är ju inte alltid som nivåklossen räcker till.
Jag använder också någon av brädorna som stopp på motsatt hjul för att undvika rullning.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2018-05-31 kl 08:59

Är det så snett att inte några brädor och klossar hjälper, då brukar jag gräva lite vid andra sidan också. Så blir det inte så fantasihögt vid ena sidan.

2018-06-17 kl 10:36

Använder ibland en uppblåsbar nivåkloss, "Flat Jack Camper."
Finns t ex hos Nordisk Campingutrustning. Har också en plåtbit att lägga under nivåklossen, för att minska punkteringsrisken. :)

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206