Nybörjarfrågor som inte tagits upp på forumet / av Anonym 568764707

• 24 svar
Nybörjarfrågor som inte tagits upp på forumet
2015-08-30 kl 19:05

Hej! Jag har p.g.a. mina föräldrars utrikestjänst bott utomlands nästan hela mitt liv. Jag är nyss hemkommen från mitt första återbesök till Sverige på 13 år och har blivit djupt fascinerad av hur pass välanpassat landet är till husvagnsliv och hur utbrett detta är; jag funderar nu allvarligt på att skaffa en vagn själv för att kunna resa tillbaks oftare och lättare i framtiden. Eftersom jag är en absolut nybörjare så håller jag nu på och läser allting jag hittar på nätet men det är en rad saker som jag inte funnit någon info om; här kommer alltså en lång radda frågor som jag hoppas någon vänlig expert kan ta sig tid att svara... då kör vi:

1)Jag var faktiskt inne i en vagn i somras och tittade lite och ägarinnan sade att toaletten var O.K. till "nummer ett" men inte "nummer två"... har aldrig stött på en enda kommentar om den, ganskas allvarliga, begränsningen. Vad kan ni säja om det?

2)Fått intrycket att kassett-toaletter är att föredra framför porta-potti pga större tank och möjlighet att använda extra utbytestank. Jag antar att en äldre, enklare vagn sannolikt har en basisk porta-potti; är den inbyggd i vagnens grundstruktur s.a.s. eller är den lätt att plocka ur och byta mot en modernare kasett-toa (om det nu är en bra idé över huvud taget...)

3) Vidare om toa. I annonser om kassett-toaletter nämns vanligtvist kapacietet som 15 l spoltank och 19 l avfallstank. Fungerar en sådan toa som en vanlig toa hemma, alltså den bränner dom 15 l på en enda spolning, eller mer som flygplanstoaletter, alltså mycket vattensnåla och med ett vaacumsystem för spolningen?

4) Detta leder mig till frågan om vattentankar. Vilken kapacitet har vanligtvist dessa? Är det vanligt att man har med sig extra, lösa dunkar i bilen t.ex. eller blir det problem med vikten? Saken är den att hela vårt fokus kommer sannolikt att ligga mer på vildcamping än campingplatser förutom att tömma/fylla tankarna och använda tvättmaskinerna någon gång i veckan. Vi är 2 vuxna och 1 barn så det blir naturligtvist en del vattenförbrukning.

5) Legala aspekter... är det bara besiktning som gäller eller skatt, försäkring eller andra utgifter också? Sker besiktning som med bilar, alltså ju äldre desto oftare? Kan bli ett problem eftersom jag inte bor i landet.

6) Om årsmodeller... det är ju extrema skillnader i pris mellan vagnar av olika årsmodell. När jag tittat på bilder på interiörer får jag intrycket att nyare vagnar strävar efter att vara så ultra-hyper-lyxiga som möjligt med mahognymöbler, inbyggda mässingslampor, svängbara fåtöljer i vitt skinn osv, ugnefär som på en yacht. En stil som inte tilltalar mig alls, jag föredrar den enkla stilen på tidiga 80-talsvagnar och gardiner och dynöverdrag kan man ju alltid byta för att fräscha upp vagnen lite. Min fråga är, är det något speciellt som förändras i nyare vagnar UTOM inredningsstilen, något som gör det värt att satsa lite mer på en nyare vagn? Eller borde en vagn från sent 70-tal/tidigt 80-tal fungera precis lika bra?

7) skiljedörr mellan de två boutrymmerna... vanligt? Inte vanligt? Standard? Finns bara på specifika modeller? Inte absolut nödvändigt men nog kan det vara skönt att ha lite intimitet.

Ja, det var väl allt för den här gången. Tack på förhand till ni som orkar bemöda er för att svara på detta...

2015-08-30 kl 20:19

Jag kan ta 1,2,3 så kan andra löpa i med resten.
Sammanfattning av 1,2 och 3.
Kasetttoa är som du säger en kassett som man lätt kan plocka ur vid tömning, oftast från utsidan av vagnen, jag rekommenderar inte flera en den kassetten som finns då det inte är särskilt hälsosamt att byta ut och ha den fulla ståendes tills tömning kan ske.. Utan man får anpassa behoven utefter resan.. Det är således inte engångskasetter utan man tömmer och rengör vid behov.nej det går inte åt 15 liter vid en spolning, utan det är hur länge du trycker ned spolknappen som avgör..
Bättre för nummer 1 ja, men om man spolar lite vatten först och även öppnar luckan till kassetten inne i holken så brukar det underlätta.
Mitt förslag är att när ni har möjlighet är att hyra en vagn en vecka, ut och åk lite, prova vad som passar just er.
Porta porti är väldigt sällsynt numera på nyare vagnar, utan var mest en lösning på äldre vagnar som inte var så påkostade.. Numera sitter det således kasettoa i princip alla nyare vagnar ( 2000 och framåt) .
Personligen föredrar jag kasettoa framför porta porti då det känns lite fräschare att hantera kassetten.
Nackdelen med äldre vagnar är att det oftast bara var dom påkostade vagnarna som hade varmvatten i kranarna, så i ditt letande efter en lämplig vagn så ska du kolla efter vad som finns..

2015-08-30 kl 22:02

Då tar jag 4 och 5.
Kapacitet på ingående vattentankar beror både på märke och hur gammal vagnen är. En del vagnar med några år på nacken har en lös dunk på oftast 20 liter. Med ett barn så räcker ju inte detta så längt. Fasta tankar i vagnar brukar ligga på ca. 40 liter. Att ta med eget vatten i extradunkar kan säkert funka men det är både tungt och skrymmande, men funkar säkert några enstaka dagar.

Besiktning.
Ny vagn besiktigas efter 4 år. Sedan är det besiktning vart annat år som gäller.
Att äga husvagn är som att äga bil. Skatt försäkring och underhåll av däck och bromsar. Sedan beror det på var du kan förvara den över vintern. Hyra av vinterförvaring kan ligga på allt från några hundralappar till ett par tusen beroende på var du bor och tillgången på platser.

2015-09-10 kl 15:31

Ja du. En husvagnshandlare kan väl hjälpa dig en del med dina funderingar. En del har du ju också fått här. Vad gäller tjusiga vagnar måste du råkat på det exklusivare segmentet. En 30 år gammal vagn kan ha lite fuktproblem. Vid fricamping får man använda sig av sjövatten,om vattentanken är liten,för disk och tvätt,av såväl sig själv som kläder, om nu det blir nödvändigt. I tidningen nr 9/2015 kan du se hur en familj fixat en gammal vagn. Ha så kul!

2015-09-11 kl 00:04

Toan funkar utmärkt till både 1 och 2. Tanken kan man tömma i en vanlig toalett vare sig det är kassett eller portaPorti, skillnaden är att porta pottin står löst och man bär in och ut den vid tö ning/påfyllning medan kasett sitter fast i vagnen och man fyller på och tömmer den utifrån. Kassett tycker jag är ett lyft. När jag och minna två barn använder toaletten räcker den ca 3-4 dagar om man gör alla behov där, när jag är själv och bor i skogen används den bara för nr2 och då räcker den länge. Jag använder grön såpa i stället för kemikaler och det funkar utmärkt och man kan då gräva en grop och tömma toaletten i i nödfall. Med kemikalier bör man inte göra det. Annars är batteriet en begränsande faktor för fricamping man behöver ladda det med jämna mellanrum antingen via bilen när man kör, ha solceller på taket eller släpa med sig ett elaggregat.
Själv har jag en Cabby 440dl -89 en bra och rejäl vagn men ändå smidig. Köper man äldre gäller det att hitta en utan fuktskador som är husvagnarnas värsta fiende. Det jag saknar i min vagn är dusch och varmvatten men på sommaren finns det ju sjöar att bada i... och våtservetter funkar i nödfall att hålla sig ren med.

Husvagnar ska vara skattade och besiktigade. Finns inget krav på försäkring då bilens trafikförsäkring träder in om du kör på någon annans egendom med den, men bilens försäkring täcker inte skadorna som blir på husvagnen, däremot kostar min försäkring ca 1000kronor per år och då är husvagnen i sig själv försäkrad.

2015-09-11 kl 00:09

Nyare enklare vagnar finns det gott om tex fritidsvagnen eller kanske en Adria 390PS.

2015-09-17 kl 12:10

Jättebra! Tusen tack för alla svar!

Ågren, läste jag rätt? 1000 kr för försäkringen? Etta och tre nollor? Det låter alldeles orimligt lågt för mej men kanske staten tar in pengar på mycket högre skatter i stället?

2015-09-17 kl 12:17

1000:- /år betalar jag på min gamla vagn, det varierar givetvis beroende på vagn osv men jag tror inte jag hört någon som betalat över 2500:-/år.

2015-09-17 kl 19:35

Hej!
Du har fått så uttömmande svar från flera kloka håll att jag bara kommenterar lite allmänt kring att starta ett "husvagnsliv".

Trots familj (som kanske växer...), fundera på en lätt och inte alltför stor, bred och tung vagn. Lätta och smala vagnar är mycket enklare att hantera på och av dragkroken, speciellt om man inte är så van vid körning, vare sig det handlar om framåt eller bakåt.
Är uppvuxen med husvagn som barn och tonåring i skiftet 50- och 60-tal. I familjen fanns då en SMV (som ibland brukar kallas "ägg") som under många år var familjens semesterbostad både i Sverige och på kontinenten.
Hade på 80-talet som 40+ :are själv en moderniserad SMV 12 som var vårt semesterhem vinter som sommar, t.ex. i Lapplandsfjällen och som längst ner till Portugal när barnen var mindre. Alltid glad att inte släpa på onödiga kilon och lätt ta sig igenom små kontinentala städer och byar likaväl som att hitta egna smultronställen för fricamping i NordNorge dit man sällan inte kan nå med en alltför bred och tung husvagn.
Det finns ju en uppsjö av vagnar, just nu 2627 begagnade husvagnar i prisläge upp till 100000 kr på Blocket. Välj ett känt märke som det finns service och delar till fortfarande.
Många diskuterar flitigt vilket värmesystem som är bäst, luft-eller vattenburen värme. Har provat dem båda (+ fotogenkamin i barndomens SMV) och har man inte alltför vidlyftiga planer på vintercamping fungerar Truma luftvärme alldeles utmärkt (snabbt varmt) men givetvis är den vattenburna att föredra för längre boenden vintertid. Planlösning med en bädd som alltid är sovklar samt en separat sittgrupp underlättar mycket både för att snabbt kunna lägga trötta barn i samt att en chaufför kan få en liten sovstund utan att behöva "bädda upp".
Roligt se att det tillkommer nya generationer huvagnsägare som ser fördelen i att i trevlig takt ta sig runt både inom och utom Sverige och dessutom ha möjligheten lämna bostaden/husvagnen och använda bilen för utflykter utan att på husbilsätt behöva riva sin tillvaro varje gång man ska se något bortom nattplatsen.
Önskar dig och din familj all trevnad med kommande husvagnsliv!

2015-09-17 kl 19:37

För min Cabby 61 -99 betalar jag 600:-/år genom Motormännens försäkringar.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2015-09-17 kl 21:25

Vill bara kommentera begreppet "husbilssätt".
Vi åker husbil, vi bygger aldrig upp någon "tillvaro" utanför bilen. Det ända som vi behöver packa ihop när vi vill åka vidare är eventuella möbler ute och fälla in trappan.
Fördelen med husbilen är att man kan dra iväg på morgonen, göra det man vill under dagen. Man har hela hemmet med sig och kan laga mat, vila sig på soffan en stund, använda toa mm. När kvällen kommer letar man upp en trevlig camping eller ställplats där man kan övernatta.

Egentligen två sätt att resa med lite olika fördelar och nackdelar, välj själv.

LAEN
2015-09-17 kl 22:51

Inte är det två sätt att resa LAEN. Sättet kan vara detsamma, det är bara fordonen som är olika.
I år först har jag dock noterat den markanta skillnaden på oss och ett vanligt husbilsekipage under natten. Det är i regel blåst - tomt helt och hållet runt husbilarna på natten - Inget står framme. Emedan vi kan ha både ett bord, ett par hopvikta stolar, kanske grillen och nåt mer framme. Nu saknar vi i och för sig de praktiska lastluckor som även finns på en del nyare husvagnar. Då är det lättare att stuva undan eftersom prylarna inte behöver ligga i soffan. Men trots allt, vi måste ta oss tid att både stuva in prylarna igen och veva upp stödbenen å koppla på bilen. Där ligger vi säkert en halvtimme efter husbilarna på morgonen. I övrigt gör vi precis likadant - bara i ett annat fordon.
Ps. Jag tycker alltså det ser trevligare ut när det är lite mindre prylar framme ;-) ds.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2015-09-28 kl 15:32

Tusen tack för alla era svar! Jag håller på att gå igenom allt jag ser på blocket inom min (begränsade) budget för att se lite vad som finns tillgängligt. Det kommer att bli en något mindre vagn, högst troligtvist svenskbyggd. Jag gillar vad jag läst om Cabby för deras stabilitet, både vad gäller vagnen och möblerna. Solifer-vagnarna tycker jag ser fantastiskt eleganta ut, och så känns det som ett stort plus att dom flesta jag sett har en liten överbädd. Och så gillar jag stilen på Polar, av vad jag läst hittills verkar särskilt 470 vara den verkliga folk-vagnen framför alla. Antar att när det blir dags för köp kommer det att falla på vad som råkar finnas tillgängligt inom ett rimligt avstånd av var jag nu kan råka befinna mig vid tillfället.

2015-09-28 kl 20:44

Hittar du en vagn i gott skick kommer du ha mycket trevligt. Alla de vagnar du skriver ovan är bra om du hittar ett fint exemplar. Jag letade efter wn vagn med totalvikt på max1000kg då det var vad min bil fick dra. Tittade åå några vagnar i 25.000:- men hittade ingen fräch, det blev en för 45.000:- efter att ha prutat ner den rejält hos en handlare. Urvalet är mycket större om man har bil och kan gå upp lite i storlek. Fanns många fler typ 470-530vagnar till salu. Men jag ångrar mig inte att jag la till dom där kronorna extra. Min vagn funkerar fint även efter 3e året. Lycka till!

2015-09-28 kl 23:53

Jag kan dra 1100 kg, och enligt vad jag förstått är det OK med lite tyngre vagnar om jag bara ser till att inte gå över den gränsen. Jag har i princip inte tänkt att bo så mycket på campingplatser så förtältet kan få ligga i min kusins lada och dom väger ju tydligen en del. I princip har jag tänkt mig någonting i storlek 440-500 eller så.

2015-09-29 kl 12:53

Anton Hosinsky skrev:
Jag kan dra 1100 kg, och enligt vad jag förstått är det OK med lite tyngre vagnar om jag bara ser till att inte gå över den gränsen.

Här talar det om vad du får och inte får dra. https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

Har du endast "B" får du inte dra en vagn även om den inte är lastad till vad den får lasta. Finns många trådar om detta.

2015-09-29 kl 17:45

perin skrev:
Anton Hosinsky skrev:
Jag kan dra 1100 kg, och enligt vad jag förstått är det OK med lite tyngre vagnar om jag bara ser till att inte gå över den gränsen.

Här talar det om vad du får och inte får dra. https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

Har du endast "B" får du inte dra en vagn även om den inte är lastad till vad den får lasta. Finns många trådar om detta.

Lura honom inte nu, så länge sammanlagda totalvikterna ligger under 3500 kg vid B-kort så gör det inget om släpvagnens totalvikt är högre än vad bilen får dra så länge han anpassar lasten till det.

Cabby C61 -99
2015-10-03 kl 00:25

Om jag har en bil som max får dra 1100kg, får jag ju inte överskrida denna max vikt för släpfordonet (1100kg) med mitt B-körkort, om jag har kompletterat mitt kort till E-kort får jag dra mer. Eller har jag fullständigt missuppfattat det hela?????. Ps Som resevagn fungerar en mindre o lättare vagn alldeles utmärkt. DS Lycka till o vi ses ute på vägarna.

2015-10-03 kl 10:49

Om bilen får dra max 1100 så får den ju inte dra mera för att du skaffar E-kort, däremot får totalvikten vara ända upp till 3500 kg på släpet men får inte lastas till mer än 1100 kg, ett sådant släp finns knappast i verkligheten men teoretiskt är det så. Vad som är viktigt är att hålla isär körkortsbestämmelser och dragbilars tekniska begränsningar.

Cabby C61 -99
2015-10-03 kl 21:38

Två enkla regler nu mer.

körkortets begränsning
Totalvikten på bil + släpvagn får aldrig vara högre än 3500kg med B kort, 4250kg med B96.

Bilens begränsning
Släpet får inte vid en vägning väga mer än bilen får dra (oavsett körkort och vad som står i regbeviset).

Båda reglerna gäller samtidigt.

Det som perin säger är bortaget sedan 2013.

2015-10-03 kl 22:12

Ågren skrev:
Två enkla regler nu mer.

körkortets begränsning
Totalvikten på bil + släpvagn får aldrig vara högre än 3500kg med B kort, 4250kg med B96.

Bilens begränsning
Släpet får inte vid en vägning väga mer än bilen får dra (oavsett körkort och vad som står i regbeviset).

Båda reglerna gäller samtidigt.

Jag tar på mig dumstruten.

2015-10-03 kl 23:08

perin skrev:

Ågren skrev:

Det är faktiskt så att det har aldrig gällt även om många har trott det.

Cabby C61 -99
2015-10-05 kl 08:00

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Skriv in vad du har för reg. nr samt behörighet på körkortet så är detta en bra hjälp :-)

2015-10-10 kl 22:09

Tack för upplysningarna. Jag är med min lätta vagn, definitivt på rätt sida om gränsen för vad jag får dra. Men jag hade funderingar om de snåriga reglerna som ibland kan vara svårt att komma till klarhet med. Jag är själv nybörjare med husvagn.

• 24 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206