Öva backa med vagn - handledare? / av diefenbaker

• 8 svar
Öva backa med vagn - handledare?
2020-04-18 kl 15:08

Hej,

Nybliven husvagnsägare, har knappt ens kört släp. Inför sommarens camping tänkte jag öva regelbundet, både vanlig körning men främst att backa med vagnen.

Min fråga är tvådelad.

1) Bästa övningarna när det gäller att backa? Har tänkt ställa upp två koner och sedan prova mig fram... Men finns det andra sätt att öva?

2) Är någon här, som bor i 031 området, sugen på att vara min lärare och vara med när jag övar? Tänker att det är lättare få tips live än via ett forum. Ersättning utgår såklart! Du skall bara ha tålamod med en nybörjare. :)

2020-04-18 kl 20:43

Innan jag skulle ta E-kort satte jag upp några plastspannar och simulerade de backningsövningar som man ska göra när man tar ett sånt körkort.

Du får åka en bit om du ska komma till mig, men gör du det, så... :-)

2020-04-19 kl 10:20

Det kan verka lätt att backa rakt men det kräver också lite träning. Så börja med att backa rakt åtminstone 60-70 meter.
Hoppas du är van att använda backspeglarna. Vrider du nacken när du backar behöver träna på att backa med speglarna. Då är ett trick sedan att vinkla höger backspegel så att du har koll på husvagnshjulet.
När jag körde upp för utökat körkort fick jag först backa rakt ett kvarter i ett villaområde och sedan backa runt hörnet i nästa korsning. Sedan parkera i en parkeringsficka på en parkering vid en stormarknad. Grejar du de sakerna så kommer du klara dig galant ute i trafiken.
1. Lär dig använda speglarna.
2. Backa rakt.
3. Backa runt en hörna.
4. Backa in i en ficka.
5. Ta det lugnt - det är tillåtet att börja om.

Så kan man fuska också och skaffa en mover till husvagnen...

2020-04-29 kl 14:38

Tusen tack för dom praktiska tipsen! Skall ta till mig dom när jag är ute och övar

2020-04-29 kl 14:43

Man behöver förstås kunna backa även om man har mover. Det bär sig knappast att koppla från vagnen bara för att man ska baklänges runt ett gathörn.

2020-04-30 kl 12:57

Toppentips i tråden! Och vad gör du sedan? Jo du tar med dig dina träningskoner eller träningspinnar i husvagnen för dessa använder du varje gång du ska ställa dig på en campingplats där det är av någorlunda betydelse var vagnen hamnar.

När du kommer fram till campingplatsen gäller följande.

1. Gå ur bilen och bedöm var du vill ha vagnen och att det kommer gå att backa dit utan att skada något.

2. Ställ ut kon/pinne där du vill att hjulet ska vara när du är klar (om inte finns ett naturligt märke som du ser bra i backspegeln).

3. Om du har medhjälpare med dig (exempelvis din man eller fru) - tydliggör att du som förare ansvarar för att ställa vagnen på bestämd plats. Inget dirigerande! Du vill bara fokusera på konen/pinnen i förhållande till hjulet på husvagnen. Men be gärna medhjälparen att hålla koll så att inga barn springer bakom vagnen vid backningen. Och naturligtvis får medhjälparen gärna skrika till om du håller på att dra med dig grannens förtält - men inget dirigerande.

Tyvärr kommer du upptäcka att det ofta inte går till som ovan. På campingar kommer du se att väldigt många förare helt säger ifrån sig sitt ansvar och skickar istället ut en medhjälpare att dirigera in ekipaget. Tyvärr mer än sällan med sura miner som följd från alla håll.

2020-04-30 kl 14:47

Som uppvuxen i ett lastbilsåkeri fick jag redan från lågstadieåldern lära mig något som många vuxna inte insett än idag:

Ska du hjälpa föraren och står där du inte ser föraren i en av hans backspeglar, då ser han inte dig heller.

Men att sätta ut en markör är jättebra. Fast jag brukar ställa den där jag vill ha ena eller andra bakre hörnet när jag är klar. Platsen där hjulet ska stå kan jag ju behöva köra över på vägen dit.

I armén skulle man alltid backa med ledare. När vi backade med släp i skogen praktiserade vi metoden att ledaren visar vart släpet ska ta vägen. Sen är det upp till chauffören att reda ut hur han ska styra för att åstadkomma det. Det är ingen mening att försöka visa föraren hur han ska styra. Det blir för långsamt.

2020-04-30 kl 18:23

Återigen, tusen tack för alla tips, dom är ovärdeliga!

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206