Plats med vatten? / av MrM

• 15 svar
Plats med vatten?
2021-05-27 kl 21:12

Har en plats i sommar med El/VA/TV

Innebär VA att man kan koppla in vatten direkt i husvagnen på något sätt? Hur gör man det inså fall?

A=avlopp? Vad innebär det?

2021-05-27 kl 21:27

Ja, har man s.k City-vatten i sin husvagn så kan man koppla en vattenslang direkt till husvagnen.
Avlopp är enbart gråvatten. Egen slang för det behövs.

2021-05-27 kl 22:23

perin skrev:
Ja, har man s.k City-vatten i sin husvagn så kan man koppla en vattenslang direkt till husvagnen.

Var för slang behövs till gråvattnet? Har en kabe classic 2012

2021-05-28 kl 00:28

MrM skrev:
perin skrev:

Svårt att säga men vi har cityvatten och vi brukar välja plats med VA, vi har även slang för gråvatten, den kan man köpa på bland annat campingvaruhuset, där har dom olika storlekar, den vi använder är 19mm invändigt och den passar perfekt till vårat gråvattenutlopp. Vi har en Knaus 590 UK.

2021-05-28 kl 09:26

MrM skrev:
perin skrev:

I mitt inlägg ovan finns det klickabara länkar till en slangtyp.

2021-05-28 kl 15:30

perin skrev:
MrM skrev:
perin skrev:

I mitt inlägg ovan finns det klickabara länkar till en slangtyp.

Ja och det tackar jag för. Men hur vet jag vilken koppling till min gråvatten tank jag behöver? Samt längd på slangen, fått svar att jag har VA på platsen. Täcker 3-4 m eller behöver man 10m?

Ska stå in10 dagar så det är inget problem om jag inte kan koppla in mig. Men det skulle vara skönt att slippa bekymra sig för gråvattnet under vistelsen

2021-05-28 kl 20:50

Du får helt enkelt mäta vad det är för diameter på utloppet, den brukar vara lite konisk för att en lungas slang ska kunna träs på. Använder du lunga och det funkar så har du diametern som passar där.

Omöjligt att svara på vilken längd du behöver, det kan vara olika t.o.m. på samma camping.

2021-05-29 kl 15:24

Just längden på slang kan ju som sagt variera, vi har en 10m slang och det har räckt till alla platser vi har stått på, det är ju lite dumt att köpa för kort eftersom det är svårt att skarva.

2021-05-30 kl 08:34

AndreasDotNet skrev:
Just längden på slang kan ju som sagt variera, vi har en 10m slang och det har räckt till alla platser vi har stått på, det är ju lite dumt att köpa för kort eftersom det är svårt att skarva.

Samtidigt är det ytterligare än grej man ska släpa med sig. Börjar bli fullt ;)

2021-05-30 kl 10:53

MrM skrev:
AndreasDotNet skrev:

Samtidigt är det ytterligare än grej man ska släpa med sig. Börjar bli fullt ;)

Jo det är sant, det är mycket man släpar med sig, men just den här slangen tar ju inte mycket av totalvikten i alla fall :). Det är alltid ett överslag när man skall packa grejer i husvagnen, det gäller ju att satsa på så lätta grejer som möjligt.

2021-05-31 kl 21:33

När jag kör med husvagnen är vi oftast bara två personer. Det gör att jag har en hel del lastvikt kvar i bilen, så jag packar det som passar och är tungt där.

2021-06-01 kl 13:57

apersson850 skrev:
När jag kör med husvagnen är vi oftast bara två personer. Det gör att jag har en hel del lastvikt kvar i bilen, så jag packar det som passar och är tungt där.

En annan diskussion, men det där med lastvikt är ju ett skämt. Undra hur många som åker runt med övervikt 90%? 99%? :)

2021-06-01 kl 14:06

MrM skrev:
apersson850 skrev:

En annan diskussion, men det där med lastvikt är ju ett skämt. Undra hur många som åker runt med övervikt 90%? 99%? :)

Det är nog väldigt många som gör det, men som skrevs här tidigare så bör man packa så mycket som möjligt i bilen då den oftast har högre lastvikt än husvagnen, vi lägger förtält och ett bord och en del annat som får plats i vår bil istället för vagnen.

2021-06-01 kl 15:02

AndreasDotNet skrev:
MrM skrev:
apersson850 skrev:

Det är nog väldigt många som gör det, men som skrevs här tidigare så bör man packa så mycket som möjligt i bilen då den oftast har högre lastvikt än husvagnen, vi lägger förtält och ett bord och en del annat som får plats i vår bil istället för vagnen.

Ja visst, vi försöker också packa tungt i bilen. Men vi har cykelställ bak, tre cyklar väger en del. För att kompensera vikten och samtidigt få bättre kultryck blir det en del grejer framme i vagnen. Vips så har man passerat totalvikten med råge :(

2021-07-01 kl 20:03

AndreasDotNet skrev:

Silvertejp funkar fint att skarva med, funkar det inte med silver tejp köp det inte :).

• 15 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206