Stillastående vatten hållbarhet / av Anonym 1804595765

• 17 svar
Stillastående vatten hållbarhet
2014-08-01 kl 12:20

Hej!
Har nu varit runt lite med min första husvagn. Funderar lite av och till på hur länge vattnet håller i tanken. Har sett att det finns lite pulver och tabletter att köpa, men undrar när det är dags att börja använda dylika kemikalier.

2014-08-01 kl 12:51

Använder bara den fasta tankens vatten till toalettspolning och att till att tvätta sig med. Aldrig till dryck så jag använder sålunda inga kemikalier.
Till kaffe, saft och annan dryck har vi en 5 liters termos som vi fyller i ett par tre liter i varje morgon när man går iväg för att göra första besöket i servicehuset.

Hur länge vattnet är fräscht i den fasta tanken vet jag inte men det är nog inte speciellt länge när det kryper upp mot 30° strecket.

2014-08-01 kl 17:24

Vi har i alla fall varit ute en vecka och bara fylt på tanken när det behövs utan problem när det varit varmt här i sommar. Tömmer alltid tanken och torkar tort med papper varje gång jag kommer hem så den inte står blöt mellan turerna.

Man dricker ju inte så mycket jummet vatten när det är varmt ute. Det blir mest köpevatten som kyls i kylskåpet.

2014-08-01 kl 19:39

Nu har vi inte fast tank utan fyller på i dunken vid behov.. 2 dagar är Max som vi håller vattnet, men självklart använder vi det till kaffe och potatis om det skulle behövas, ljummet vatten är det bästa för att släcka törsten, samtidigt som näringsämnena i vattnet, lättare kan tas upp i kroppen..

2014-08-01 kl 19:41

Vi använder vattnet till allt, dricka, laga mat och duscha. Vi fyller på vid behov, ca var tredje dag. Vi använder inga kemikalier, tömmer bara tanken när vi står hemma. Inga problem med hållbarhet eller smak trots "tropikvärmen" som varit de sista veckorna.

LAEN
2014-08-02 kl 10:17

Vi gör precis som LAEN.
Senaste veckorna har vi varit ute i 4veckor i sträck och fyllt på varannan dag.
När vi kommer hem så tömmer vi tanken och torkar av den invändigt så den står torr.
Inga kemikalier.
Så här har vi gjort i 9 år nu och inga problem.

2014-08-02 kl 21:09

Vi har två 10l tankar i våran Solifer, dom går åt på ett dygn eller mindre.
Och vi använder det till allt, det står ju aldrig nån längre tid...

//TH

2014-08-03 kl 14:46

Gör som LAEN. Har alltid tömt tanken när vagnen inte används. Är vi på rull eller när vi står säsong fyller vi tanken när kontrollampan säger att vattnet börjar ta slut. Har aldrig haft problem med vattenkvaliteten, använder ej heller kemikalier. Gjort så sedan 1987 då vi började med husvagnslivet.

2014-08-03 kl 21:12

Intressant!
Har ställt frågan lite varstans och det verkar vara ungefär lika många som dricker vattnet och som bara använder det för hygienändamål.
Köpte en burk tabletter och väljer annat vatten när det finns, men kör med dunken (45 liter) vid behov.
Tror det behövs en genomrensning när säsongen är slut.

2014-09-10 kl 14:22

Kör aldrig runt med en massa vatten i tanken i onödan. Har bara så det räcker för resan och fyller ett par kannor,varje dag, då blir det aldrig gammalt. Tömmer och gör ren tanken när vi kommer hem och sköljer ur innan vi fyller på nytt.Sist jag gjorde ren tanken var det brunrött fint,fint, pulver på trasan jag torkade rent med, vet inte om det kom ifrån järnhaltigt vatten eller förorening utifrån, hursom helst mår vi bra!!

2014-09-10 kl 15:09

Vi gör som många andra här använder vattnet i tanken fyller på vid behov en till två kannor dag. Tömmer tanken vid hemkomst, rengör när vagnen ställs in med citronsyra en påse och sköljer spola igenom slangarna. Och hur länge har vattnet varit i kommunens ledningar innan det kommer i husvagns/husbilen tank. Man känner på smak och lukt om det är dåligt. Jag förstår inte som någon skriver här varför kaffevattnet ska vara ur en särskild tank det kokas ju det är ju bakteriefritt.

2014-09-10 kl 21:30

Campare sen -92 har alltid druckit vatten från tanken det hela handlar om att tvätta ur den imällan åt svenskt vatten är alltid drickbart om det inte står något annat ( även fd vattenverks anställd )

2014-09-14 kl 21:30

En viktig sak att ha i åtanke. Fråga alltid om campingen har eget eller komunalt vatten. En egen brunn innebär med 95% säkerhet att klor/fluor inte är tillsatt i vattnet. Det innebär också att efter 3-4 dagar börjar vattnet bli otjänligt. Har stoppat många husbilar från att fylla upp sina "stora" tankar på vår camping just med vetskapen om att i varmt väder är det lite riskfullt med obehandlat vatten. Fråga först är viktigt.

2014-09-17 kl 20:35

Kjello,
Intressant aspekt. Vi fyller tanken med kommunalt vatten när vi åker hemifrån sedan fyller vi på efter behov. Frågan är om blandningen innehåller tillräckligt med klor/fluor för att vattnet ska hålla sig. Vi har hittills aldrig haft några problem med vattenkvaliteten.
Kanske vi bara har haft tur, har aldrig funderat på om vattnet är kommunalt eller kommer från egen brunn.

LAEN
2014-09-18 kl 11:20

Bild

Beskrivning:
Desinficerar dricksvattnet på 3 h, verkar i 6 veckor.10 tabletter /100 Liter vatten Burken innehåller 100 tabletter.

Rekommenderad av Astma & Allergiförbundet.

//Varma sommar dagar brukar jag använda dessa som även båtfolket brukar.

2015-12-11 kl 21:31

Jag har haft sommar stuga, utan rinnande vatten, jar tagit med mig vatten i 20-liters dunkar, ibland har vattnet stått i både 3 och 4 månader dt har aldrig varit något problem att dricka vattnet. Men jag har ALLTID varit noga med att spola länge jnnan jag fyllde dunkarna,kallt fräsht vatten klorerat av kommunen, då är det inga problem att dricka vattnet ur husvagnens tank. Har även haft segelbåt, fyllt på vatten 1-2 ggr/ sesång alltid druckit vatten ur tanken aldrig haft problem med dåligt vatten. Har inte heller tillfört kemekalier till dricksvattnet.

2015-12-12 kl 22:39

Rode skrev:
Jag har haft sommar stuga, utan rinnande vatten, jar tagit med mig vatten i 20-liters dunkar, ibland har vattnet stått i både 3 och 4 månader dt har aldrig varit något problem att dricka vattnet. Men jag har ALLTID varit noga med att spola länge jnnan jag fyllde dunkarna,kallt fräsht vatten klorerat av kommunen, då är det inga problem att dricka vattnet ur husvagnens tank. Har även haft segelbåt, fyllt på vatten 1-2 ggr/ sesång alltid druckit vatten ur tanken aldrig haft problem med dåligt vatten. Har inte heller tillfört kemekalier till dricksvattnet.

Välkommen till forumet.
Vi kör med dricksvatten på petflaska.Då kan vi ha en flaska i kylen och slipper plastsmaken.
Jag tänker prova tipset med bakpulver/bikarbonat för att se om det hjälper mot plastsmaken.
Fyller oftast bara 1/3 när vi kör hemifrån, varför släpa på onödig vikt?

• 17 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206