Stödben med skruvdragare? / av MrM

• 9 svar
Stödben med skruvdragare?
2019-08-06 kl 09:25

Har sett att många vevar ned stödben med skruvdragare. Finns en del fördelar med det som jag ser det. Tex om det är trångt så veven inte får plats.

Vad behöver man för tillbehör för detta? Antar att det är en 19 mm hylsa. Men hur får jag på den på skruvdragaren?

Räcker det med vilken skruvdragare som helst eller bör det vara rejält med kräm i den?

2019-08-06 kl 11:51

Har dina stödben bultskalle så är det enklaste att kapa en stödbensvev med hylsa och den fästs i chucken. Mina stödben har ögla så jag kör med en metalltältpinne i chucken. Det viktigaste med maskinen är att den är 2-växlad så att man kan använda den lägre växeln.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2019-08-06 kl 11:54

stigk skrev:
Har dina stödben bultskalle så är det enklaste att kapa en stödbensvev med hylsa och den fästs i chucken. Mina stödben har ögla så jag kör med en metalltältpinne i chucken. Det viktigaste med maskinen är att den är 2-växlad så att man kan använda den lägre växeln.

Jag har en bultskalle. Smart idé att köpa en stödbensvev och kapa den. Då kan man få den längd man vill. Men sitter den bra i skruvdragaren?

Borde finnas adaptrar och sen bara köpa en 19" hylsa. Eller? Typ en sån här https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitstillbehor/fyrkantstappar-3-st-2000016665

2019-08-06 kl 12:21

Eller den här från Biltema. Alternativt den här från Jula.

2019-08-06 kl 12:31

perin skrev:
Eller den här från Biltema. Alternativt den här från Jula.

24 vs 34 cm längd. Jag föredrar den korta om det är trångt.

2019-08-06 kl 14:03

Det beror också på hur långt in under vagnen som benen sitter. På min vagn är skruvskallen nära kanten där bak, men rätt långt in under vagnen framtill.

Jag har kört med skruvdragare, men på senare år har jag gått tillbaka till veven igen. Tycker jag får lite bättre känsla för om jag vevat lagom hårt med veven, än när maskinen drar åt. Batteriet är sällan slut i veven heller.

2019-08-06 kl 14:42

MrM skrev:
stigk skrev:

Jag har en bultskalle. Smart idé att köpa en stödbensvev och kapa den. Då kan man få den längd man vill. Men sitter den bra i skruvdragaren?

Borde finnas adaptrar och sen bara köpa en 19" hylsa. Eller? Typ en sån här https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitstillbehor/fyrkantstappar-3-st-2000016665

Det var en bra grej du hittat, borde fungera ypperligt. Jag hittade också den här på Biltema: https://tinyurl.com/y3jgj7z7

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2019-08-06 kl 15:15

stigk skrev:
MrM skrev:
stigk skrev:

Det var en bra grej du hittat, borde fungera ypperligt. Jag hittade också den här på Biltema: https://tinyurl.com/y3jgj7z7

Såg också den. Det får bli en hylsa och adaptersatsen till att börja med

2019-08-06 kl 16:04

När jag körde med skruvdragaren använde jag en vanlig hylsa och förlängare.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206