Stor vagn. Otympligt? / av thomiva

Dölj första
Stor vagn. Otympligt?
2020-09-21 kl 20:48

Hej! Helt ny här men har läst i mängder då vi är på väg att köpa vår första husvagn. Vi är två vuxna och har tre barn i åldrarna 4 år, 2,5 år och 6 månader. Tre små barn kräver ju en del utrymme och från och med nästa vinter har vi planerat för att ställa vagnen på vintersäsong. Därför har jag nu några funderingar som jag hoppas kunna få hjälp med.

Vi har kollat på att köpa oss en Hobby 720 UKFE då vi gillar planlösningen och dom ligger rätt hyfsat i pris. Vi ska givetvis ha Alde-värme för att klara vintern. Vi tycker det verkar behändigt med en del utrymme när vi ska vintercampa. Vad jag läst mig till så är det vissa på forumet som säger att det absolut ska vara en svensk vagn för vintercamping medan andra säger att det funkar prima att vintercampa med en Hobby. Det är också en fråga vi funderat mycket på som ni gärna får tycka till om men det vi egentligen funderar på är om en 720 vagn blir för stor och otymplig att dra runt på?

Vi har en Tiguan Allspace diesel som får dra 2500 kg och jag är van att både köra och backa med släp sen uppväxten på bondgården, så det ska inte vara något problem. Men vad säger ni, kommer det kännas otympligt att dra runt på en vagn som mäter 9 meter?

^^ Första inlägget ^^
2020-09-21 kl 20:48

Hej! Helt ny här men har läst i mängder då vi är på väg att köpa vår första husvagn. Vi är två vuxna och har tre barn i åldrarna 4 år, 2,5 år och 6 månader. Tre små barn kräver ju en del utrymme och från och med nästa vinter har vi planerat för att ställa vagnen på vintersäsong. Därför har jag nu några funderingar som jag hoppas kunna få hjälp med.

Vi har kollat på att köpa oss en Hobby 720 UKFE då vi gillar planlösningen och dom ligger rätt hyfsat i pris. Vi ska givetvis ha Alde-värme för att klara vintern. Vi tycker det verkar behändigt med en del utrymme när vi ska vintercampa. Vad jag läst mig till så är det vissa på forumet som säger att det absolut ska vara en svensk vagn för vintercamping medan andra säger att det funkar prima att vintercampa med en Hobby. Det är också en fråga vi funderat mycket på som ni gärna får tycka till om men det vi egentligen funderar på är om en 720 vagn blir för stor och otymplig att dra runt på?

Vi har en Tiguan Allspace diesel som får dra 2500 kg och jag är van att både köra och backa med släp sen uppväxten på bondgården, så det ska inte vara något problem. Men vad säger ni, kommer det kännas otympligt att dra runt på en vagn som mäter 9 meter?

2020-12-30 kl 12:57

Hej!
Vi har haft en Sävsjö 610 sedan en Kabe 780 och har nu köpt en Solifer 600. Vi använder vagnen året runt, dock inte på säsongsplats. En stor husvagn är bra när man väl är framme men lite mer otymplig på vägen dit. Vi har dagit runt med Kaben i norden utan problem men tänkte oss längre söder ut. På de campingar vi besökt i Tyskland och Österrike så är mindre husvagn att föredra.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1660 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206