• 9 svar
Ta BE-körkort?
2019-04-30 kl 03:02

På sista tiden har jag gått och fått husvagnsdrömmar... Men vår bil är stor och tung och tyvärr behöver vi ha det så just nu.

Undrar därför om förslag på lätt husvagn men som samtidigt har rymligt sängutrymme (vi är två vuxna och två barn under 3 år)?

Har sett att en del äldre husvagnar är lättare, men är det för att de är mindre, eller är det materialet?

Alternativt - borde man uppdatera körkortet till BE? Är det någon här som gjort det? Var det svårt?

2019-04-30 kl 08:05

Söker du lätt husvagn, kolla då på Solifer före 2008. Fram t.o.m. 2007 byggdes dom i Finland och var väldigt lätta i förhållande till sin storlek. Vi har en 520 från 2002 som har en tjänstevikt på 1020kg. Inte ens mindre vagnar är så lätta idag.

Hur tung vagn tillåter din bil med B-kort? Är det alldeles för låg vikt så återstår inget annat än att skaffa bättre körkort, B96 eller BE. Jag har inte gjort det, än, men så svårt kan det ju inte vara. Och B96 är enklare ta än BE, om nu det skulle räcka.

2019-04-30 kl 15:21

Mitt tips är att skaffa en vagn som passar ert behov och med en så hög lastvikt som möjligt. Vissa vagnar kör du nästan med överlast när du ställt in tandborsten i vagnen och även om risken är liten är det aldrig kul att bli av med körkortet för man kör med överlast.
Behöver du sedan utöka din behörighet så satsa på BE. Det som skiljer från B96 är teoriprovet och BE är så mycket mer värt.
Jag har tagit både B96 och sedan BE och hade jag gjort om det hade jag tagit BE direkt.

2019-04-30 kl 15:39

BE innebär också ett separat backningsprov.

Särbon har B96, jag BE. Hennes kostade 1030 kronor, mitt ca 3300 kronor. Ingen körskola inblandad i något, utan självstudier och eget övande.
Våra resp. körkort uppdaterades 2013 och 2011. Priserna kan förstås förändras.

En rejäl bil är bättre att dra med, så BE kort är bättre än att vara begränsad till en liten, klent byggd husvagn, bara för att klara någon totalviktsgräns.

Som så klokt påpekades ovan vill man ha en hög lastvikt också, vilket skickar iväg totalvikten ännu högre upp.

2019-05-01 kl 19:45

Jag tog mitt BE 6/12-18 Betalade runt 6000kr. Två körlektioner samt lån av körskolans bil & släp vid uppkörning 3520:-
Bok Personbil + BE boken 700:-.
Körprov 1650:-
Teoriprov 325:-
Synundersökning 160:-
Foto 80:-
Min körskollärare tyckte det var smart att ta BE på en gång. Många av dom som hade tagit B96 hade fått komma tillbaka senare för att dom bytt bil eller vagn...

2019-05-01 kl 20:49

När jag tog BE fanns inte B96, men det är ju inte så mycket mer ansträngning, så visst kan det vara idé.

2019-08-04 kl 04:26

Oj, det var väldigt billigt du kom undan med körkortet. Jag vet att jag var tvungen att hosta upp en hel del när ag tog mc-kort och det visade sig att min talang var allt annat än imponerande. =)

2019-08-04 kl 10:29

Jag tog B 96 i våras. Hur enkelt som helst till minimal kostnad. Det enda svåra är backningsmomentet. Men har man kärra att öva med är inte det några konstigheter heller

2019-08-05 kl 09:53

Jag brukar rekommendera folk att sätta upp några koner på en öppen plan, och prova där. Plastspannar fungerar bra som rundningsmärken.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206