Taklucka och regn? / av MrM

• 6 svar
Taklucka och regn?
2020-07-12 kl 09:39

Kan man har fönster och taklucka öppna om det regnar? Jag tänker inte på vid gavel med utan bara lite så
Det kommer in kyla och frisk luft

2020-07-12 kl 10:01

Inte i skåne där det alltid regnar från sidan !!

Svart är att det beror på hur det blåser och regnar. Jag brukar ha tackluckan på toaletten öppen. Den är av popup typ, den går altså rakt upp. Skulle det ändå regna in så droppar det på golvet i duschen så det är ingen fara. Räcker inte det så brukar jag ha köksfönstret öppet också, ibland med en fläkt som blåser ut.
Ligger vi på camping och det är varmt och regn, då startar jag ac:en istället. Jag lämnar dock aldrig vagnen med något öppet.

2020-07-12 kl 10:24

Det enkla svaret är nej, även takluckan av popup typ stänker det in vid regn, men som David skriver så är det inte något större problem i toaletten om man har ett golv av kar modell.

2020-07-13 kl 08:05

Det är rätt många nätter man har fått gå upp och stänga luckorna för att det stänker in.
Vår vagn blir riktigt varm om man har allt stängt.
Är det 10-15 grader på natten så blir det för varmt för att sova med allt stängt. Lite jobbigt när det regnar och blåser.
På våra förra vagen (en Hobby) med Truma så hade vi Truma-vent också. Man kunde använda fläkten i Trumapannan för att suga i luft från undersidan på vagnen och blåsa ut genom ventilerna. Det var effektivt att ventilera på det sättet om det var kyligt på natten.

2020-07-13 kl 10:29

Solifer har vädringsluckor som går ha öppna även i regn och som är något jag uppskattar mycket med vår husvagn. Brukar även ha takluckan på toa öppen eftersom där gör det inget om lite vatten kommer in. Har man förtält eller markis så vågar man ju även öppna ett fönster på den sidan på glänt.

2020-07-13 kl 13:11

Jag hade sådana luckor både på min Solifer och på två Kabevagnar. De är verkligen bra.
Jag gjorde en lucka med datorfläktar i när jag hade Kaben. Blev riktigt bra tvångsventilation när man hade de igång. Det bästa var att man kunde vädra när man var bortrest utan att oroa sig för regn eller inbrott.

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206