Truma s3004/s5004 / av MrM

• 20 svar
Truma s3004/s5004
2019-07-15 kl 15:20

Hej,

Är väldigt novis på i princip allt då jag införskaffade en knaus qs från 2013 för tre dagar sen. Man är lite nojig när det gäller gasol :)

Jag har en trumapanna och undrar över om inte den kan köras på el när man har 230v inkopplat? Hur regleras det i så fall, om man väljer att köra den på gasol vs el?

Mvh

2019-07-15 kl 15:30

Behöver nog inte vara så nojig över gasolen, även om man ska ha respekt för det.
Se till att systemet är provtryckt.

Men, det är ju ändå onödigt att köra på gasol när man inte behöver.
Om det ser likadant ut som på den Knaus från 2014 vi hade tidigare med Truma-panna så har du ett effekt-vred vid termostaten på väggen, där kunde man styra med vilken effekt elpatronen skulle gå - av, 1000W eller 2000W.

2019-07-15 kl 15:43

e120guru skrev:
Behöver nog inte vara så nojig över gasolen, även om man ska ha respekt för det.
Se till att systemet är provtryckt.

Men, det är ju ändå onödigt att köra på gasol när man inte behöver.
Om det ser likadant ut som på den Knaus från 2014 vi hade tidigare med Truma-panna så har du ett effekt-vred vid termostaten på väggen, där kunde man styra med vilken effekt elpatronen skulle gå - av, 1000W eller 2000W.

Stämmer bra, det sitter ett vred "Truma ultraheat" på väggen vid soffan. Jag kan välja mellan 500, 1000 och 2000w. Längst ner till vänster står. 230 V.

Jag har även två reglage på trumapannan. Ett uppe till vänster och ett uppe till höger. Räcker det med att sätta på termostaten på väggen? Eller måste man göra något på pannan också? Och är det bara möjligt att köra via el när man har 230V inkopplat?

2019-07-15 kl 15:50

El kan du förstås bara använda när den är ansluten. Annars har du ju ingen el att använda.

2019-07-15 kl 15:56

apersson850 skrev:
El kan du förstås bara använda när den är ansluten. Annars har du ju ingen el att använda.

Jo det förstår jag. Men frågan är då, räcker det med att reglera termostat på väggen till önskad W och temperatur (1-9)? Eller måste jag också reglera ett av reglagen på trumapannan?

Fick inte med någon instruktionsbok tyvärr

2019-07-15 kl 16:34

Om jag inte minns helt galet så är vreden på pannan bara fläkthastighet (det vänstra) (jag brukade ha på auto), och gasolens effekt (det högra).

Så sätt fläkten på vad du vill ha och vrid på önskad effekt på termostaten och önskad temperatur (i den användarvänliga skalan 1-9).
Gasolen vrider du av och stänger kranen till pannan (brukar sitta tre kranar under diskbänken (till spis, kylskåp och panna)

2019-07-15 kl 16:54

e120guru skrev:
Om jag inte minns helt galet så är vreden på pannan bara fläkthastighet (det vänstra) (jag brukade ha på auto), och gasolens effekt (det högra).

Så sätt fläkten på vad du vill ha och vrid på önskad effekt på termostaten och önskad temperatur (i den användarvänliga skalan 1-9).
Gasolen vrider du av och stänger kranen till pannan (brukar sitta tre kranar under diskbänken (till spis, kylskåp och panna)

Toppen, tack! En följdfråga då angående gasol. Om man står på campingplats med el, vad använder man gasolen till egentligen? Mer än att ev laga mat på spisen? Allt går väl på ström?

2019-07-15 kl 22:04

MrM skrev:

Toppen, tack! En följdfråga då angående gasol. Om man står på campingplats med el, vad använder man gasolen till egentligen? Mer än att ev laga mat på spisen? Allt går väl på ström?

Står du på elstolpe så behöver du endast använda gasol till matlagning. Men det kan ju vara som så att ni kommer till en camping där alla elplatser är uthyrda eller att ni väljer att fricampa, då behöver ni gasol till värmen.

2019-07-16 kl 00:52

Och till kylskåpet.

2019-07-16 kl 00:54

apersson850 skrev:
Och till kylskåpet.

Precis, så vad ska man tänka på? Är det bara öppna kranarna och leva livet som vanligt eller kan något gå fel så vagnen fylls med gasol. Inte kyl kanske men om man glömmer en platta på med kranen öppen?

2019-07-16 kl 07:19

De förbrukarna av gasol i vagnen har ju lågvakt så att gasolen stängs av om lågan slocknar. (Det är därför du behöver forcera fram gasolen när du ska tända spisen t.ex genom att hålla vredet intryckt, om du släpper innan det blivit varmt så stängs gasolen av).

Ett tips kan ju vara att skaffa ett gasollarm och sätta i vagnen (nära golvet) om det inte redan finns.

Kag brukar ha som vana att bara slå på kranarna till det jag behöver gasol till, och bara under tiden jag behöver det. Dvs stänga av gasolen till kylen när den körs på el, stänga av gasolen till spisen när maten är färdiglagad, osv.

2019-07-16 kl 08:28

Om du inte vill använda gasol och alltid står på el så kan du ju göra som oss. Vi köpte en tunn elkokplatta med 2 plattor och ställde den ovanpå gasolplattorna. Såna kostar inte mycket. Då är vi helt oberoende av gasol. Eftersom vi alltid står på el har vi inte ens gasoltub med oss, eller låter den följa med oansluten, ifall den skulle behövas, på vissa resor. Under färd lägger vi tillbaka kokplattan i originalkartongen och lägger den i ena soffan. Det är en lösning som vi trivs med. Vi är också lite nojiga när det gäller gasol. :)

2019-07-16 kl 10:07

apersson850 skrev:
Och till kylskåpet.

Sant.

2019-07-16 kl 10:12

Jan-E skrev:
Om du inte vill använda gasol och alltid står på el så kan du ju göra som oss. Vi köpte en tunn elkokplatta med 2 plattor och ställde den ovanpå gasolplattorna. Såna kostar inte mycket. Då är vi helt oberoende av gasol. Eftersom vi alltid står på el har vi inte ens gasoltub med oss, eller låter den följa med oansluten, ifall den skulle behövas, på vissa resor. Under färd lägger vi tillbaka kokplattan i originalkartongen och lägger den i ena soffan. Det är en lösning som vi trivs med. Vi är också lite nojiga när det gäller gasol. :)

Vi har lös kokplatta med gamla hederliga gjutjärns plattor och den tar lååååång tid att koka upp vatten på. Nästa investering får bli en eller två sådana här.

2019-07-16 kl 10:14

Jan-E skrev:

Jag har faktiskt tittat på en bänkspis, med ugn dessutom. Som man kan placera i förtältet. Jag ser bara fördelar med det. Ugn, det slipper bli varmt i vagnen, trevligt att laga tillsammans med andra i förtältet.

Finns det nackdelar med bänkspis? Förutom vikten

2019-07-16 kl 10:19

MrM skrev:
Jan-E skrev:

Jag har faktiskt tittat på en bänkspis, med ugn dessutom. Som man kan placera i förtältet. Jag ser bara fördelar med det. Ugn, det slipper bli varmt i vagnen, trevligt att laga tillsammans med andra i förtältet.

Finns det nackdelar med bänkspis? Förutom vikten

Vi har en sådan och visst är ugnen bra att ha till gratänger och andra potatisrätter. Men plattorna suger (se mitt svar ovan). Bättre då köpa en bänkugn och komplettera med induktionsplattan jag länkar till ovan.

Men ut och campa först och känn efter vilka behov ni kan tänkas ha.

2019-07-16 kl 10:47

Bra tips perin med induktionshäll. Tack för tipset! Ska vi bara koka vatten så använder vi en vattenkokare.

2019-07-17 kl 19:44

För att värma en kopp vatten kan man använda mikrovågsugnen.

För min egen del begriper jag inte denna avoghet mot gasolen. Den är ett förnämligt bränsle, som effektivt värmer både panna och spis. Läcktest kan man med fördel betala lite extra för vid varje besiktning. Håller man sen bara rimlig koll på att grejorna är i ordning är det inga problem.
Men det är kanske för att jag så ofta står utan el som jag tycker gasolen är självklar och "snäll".

2019-07-18 kl 06:21

apersson850 skrev:
För att värma en kopp vatten kan man använda mikrovågsugnen.

För min egen del begriper jag inte denna avoghet mot gasolen. Den är ett förnämligt bränsle, som effektivt värmer både panna och spis. Läcktest kan man med fördel betala lite extra för vid varje besiktning. Håller man sen bara rimlig koll på att grejorna är i ordning är det inga problem.
Men det är kanske för att jag så ofta står utan el som jag tycker gasolen är självklar och "snäll".

Säkert, jag tvivlar inte på att gasol är bra på alla sätt. Och sannolikheten att något skulle gå snett är nog väldigt liten. Hur många är det inte som campar varje år, lägg sen till alla båtar och hushåll som har gasol. Jag kommer inte ihåg senast jag läste om någon som råkat ut för en olycka där gasol var inblandat. Det är nog bara ovanan och därmed osäkerheten som spelar en ett spratt

2019-07-18 kl 12:58

Luktämnet i gasolen gör dessutom att man väldigt snabbt upptäcker om det faktiskt läcker någonstans. Det har hänt mig en enda gång, sedan vi började campa i tält (1975) och senare i husvagn (1980). Det var i den första vagnen, där en gummibälg i termostaten till kylskåpet fick en spricka. Men vi märkte raskt den svaga doften av gasol, och lite läcksökning med det mätinstrument alla har mitt i ansiktet (näsan) lokaliserade det hela till kylskåpets baksida. Ny ventil skaffades av lokal gasolservice (vi var på 5-dagarsorienteringen då, så servicen låg nära) och så var det fixat.
Annars aldrig några bekymmer.

• 20 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206