Dölj första
Tv i husvagn
2018-08-08 kl 07:56

Som ny husvagnsägare antar jag att man iaf ibland vill ju kunna se lite på tv. Men vilken tv är lämpligast?

Min tanke är att ta en tv och helt enkelt bara köra med antennen på vagnen för att få det matkfria utbudet, behöver nog inget mer i tv-väg. Ska man se på något speciellt kan man ju alltid streama från tex netflix. Kanske inte hela tiden för man har ju inte obegränsat med surf. Visst kan man ju alltid ladda ner och det drar ju inga gb :)

Men behöver man ha en tv som klarar 12v? Jag ska bara använda tvn när jag kör 220v. Det är väl bara att ta vilken tv som helst, bara den har inbyggd digitalbox så jag kommer åt det fria utbudet? Vill helst slippa ta med extern box, måste ju tänka lite på lastvikten :)

Hemma kör jag 120" projektor och 65" tv, men det kommer ju inte fungera i en liten vagn, haha. Är det 22" de flesta använder? Köpte en hobby 540 och "tv-platsen" är inte speciellt stor.

^^ Första inlägget ^^
2018-08-08 kl 07:56

Som ny husvagnsägare antar jag att man iaf ibland vill ju kunna se lite på tv. Men vilken tv är lämpligast?

Min tanke är att ta en tv och helt enkelt bara köra med antennen på vagnen för att få det matkfria utbudet, behöver nog inget mer i tv-väg. Ska man se på något speciellt kan man ju alltid streama från tex netflix. Kanske inte hela tiden för man har ju inte obegränsat med surf. Visst kan man ju alltid ladda ner och det drar ju inga gb :)

Men behöver man ha en tv som klarar 12v? Jag ska bara använda tvn när jag kör 220v. Det är väl bara att ta vilken tv som helst, bara den har inbyggd digitalbox så jag kommer åt det fria utbudet? Vill helst slippa ta med extern box, måste ju tänka lite på lastvikten :)

Hemma kör jag 120" projektor och 65" tv, men det kommer ju inte fungera i en liten vagn, haha. Är det 22" de flesta använder? Köpte en hobby 540 och "tv-platsen" är inte speciellt stor.

2018-09-04 kl 19:45

Vi har en 10 år gammal TV som vi främst använder den mörka årstiden, på sommaren sitter vi sällan inne i husbilen och tittar på TV. Den går att köra både på 12 och 230 volt men vi har inte fixat någon 12 volts anslutning. Vill vi titta på TV när vi inte är anslutna till 230 volt så kör vi TV:n via invertern, fungerar utan problem.

LAEN
2018-09-07 kl 12:34

LAEN skrev:
Vi har en 10 år gammal TV som vi främst använder den mörka årstiden, på sommaren sitter vi sällan inne i husbilen och tittar på TV. Den går att köra både på 12 och 230 volt men vi har inte fixat någon 12 volts anslutning. Vill vi titta på TV när vi inte är anslutna till 230 volt så kör vi TV:n via invertern, fungerar utan problem.

Vad är det för inverter du har?

2018-09-07 kl 17:39

Vi köpte den här idag.
Återkommer när jag monterat den i vagnen och testat vad den går för. :)
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/20-27tum/andersson-led24525hds/1002732.9113/

2018-09-07 kl 18:09

N.Blomqvist skrev:
Vi köpte den här idag.
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/20-27tum/andersson-led24525hds/1002732.9113/

Spännande. Samma tv som jag spanat in :)

Återkom med vad du tycker. Är förutom bildkvalitén intresserad av om smarttv:n som är inbyggd är ok.

2018-09-07 kl 19:18

mange76 skrev:
N.Blomqvist skrev:
Vi köpte den här idag.

Spännande. Samma tv som jag spanat in :)

Återkom med vad du tycker. Är förutom bildkvalitén intresserad av om smarttv:n som är inbyggd är ok.

Ska testa den i veckan.
-Återkommer. :)

2018-09-10 kl 09:28

Nu har jag provat tvn.
Helt ok bild, ljudet är väl vad man kan räkna med på en så liten enhet med inbyggda högtalare men ändå rätt ok.

Netflix-funktionen är klockren!
-Bara att trycka på Netflix-knappen på fjärrkontrollen så kommer du rakt in i Netflix direkt.

För övriga streamimgtjänster är det däremot värre. -Mycket värre.
Tvn stödjer inte att ladda ner HBO, Cmore, Viasat m.fl. appar, så dom apparna måste man ha i telefonen eller surfplattan och spegla skärmen från den till tvn.
Detta kan dock endast göras med appen Miracast, vilken inte fungerar på Apple´s produkter.
Själva appen Miracast är däremot klockren och lättjobbad.

Det var inga som helst problem att para ihop tvn med telefonen och använda telefonen som router för Netflix.
Och har man en Android- eller Windows-telefon så är det inga problem alls.

Jag har både iPhone och iPad, så för mig sket det sig kraftigt.
Som tur är har sambon Android, så det löste sig ändå.

Kan jag rekommendera tvn?
-Absolut. Men inte om man vill streama annat än Netflix och råkar ha en iPhone.
Tänk även på att köpa till 12V-kabeln, för den ingår inte.

2018-09-10 kl 10:44

Nu har jag kollat vilken inverter vi har:
- inköpt på Clas Ohlson
- artikelnummer 32-5124

LAEN
2018-09-10 kl 11:03

N.Blomqvist skrev:
Nu har jag provat tvn.
Helt ok bild, ljudet är väl vad man kan räkna med på en så liten enhet med inbyggda högtalare men ändå rätt ok.

-Bara att trycka på Netflix-knappen på fjärrkontrollen så kommer du rakt in i Netflix direkt.

Tvn stödjer inte att ladda ner HBO, Cmore, Viasat m.fl. appar, så dom apparna måste man ha i telefonen eller surfplattan och spegla skärmen från den till tvn.
Detta kan dock endast göras med appen Miracast, vilken inte fungerar på Apple´s produkter.

Det var inga som helst problem att para ihop tvn med telefonen och använda telefonen som router för Netflix.

Köpte samma tv i helgen. Men har inte hunnit djupdyka i egenskaperna. Har haft fullt upp med att dra ett 12v uttag till tv platsen. Har såklart provat tvn med nya uttaget och det fungerar perfekt :)

Är som du insnöad i iOS och inser att tvn och iOS inte är gjorda för varandra. Har iof en gammal androidlur som bara skräpar som jag skulle kunna använda. Trist bara att det inte fungerar med apple.

Har enbart provat tvn via antenn och det inbyggda netflix, fungerar bra. Men kan man ladda ner innehåll från netflix till tvn? Har haft funderingar på att köpa denna https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/kablar-och-adapters/APPLEMD826ZMA/apple-lightning-till-digital-av-adapter-md826zm-a?scid=4_EXT_PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB#

Med den adaptern får man ju med allt från telefonen, viaplay, HBO etc. Den är lite för dyr bara tycker jag.

2018-09-10 kl 15:06

mange76 skrev:
N.Blomqvist skrev:
Nu har jag provat tvn.

Köpte samma tv i helgen. Men har inte hunnit djupdyka i egenskaperna. Har haft fullt upp med att dra ett 12v uttag till tv platsen. Har såklart provat tvn med nya uttaget och det fungerar perfekt :)

Är som du insnöad i iOS och inser att tvn och iOS inte är gjorda för varandra. Har iof en gammal androidlur som bara skräpar som jag skulle kunna använda. Trist bara att det inte fungerar med apple.

Har enbart provat tvn via antenn och det inbyggda netflix, fungerar bra. Men kan man ladda ner innehåll från netflix till tvn? Har haft funderingar på att köpa denna https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/kablar-och-adapters/APPLEMD826ZMA/apple-lightning-till-digital-av-adapter-md826zm-a?scid=4_EXT_PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB#

Med den adaptern får man ju med allt från telefonen, viaplay, HBO etc. Den är lite för dyr bara tycker jag.

Nej. Man kan inte ladda ner innehåll från Netflix till tvn.
Man måste ha en router, telefonen i mitt fall, och streama via appen i tvn.

2018-09-13 kl 19:56

Varför inte helt och hållet strunta i tv när man är ute med husvagn?

2018-09-13 kl 20:23

nilsj skrev:
Varför inte helt och hållet strunta i tv när man är ute med husvagn?

Varför skulle man det? Blir såklart mindre tv än hemma, men förstår inte varför man inte ska kunna kolla tv/film?

2018-09-13 kl 20:50

Helmysigt att tända ljus och ligga i sittgruppen och slötitta lite på tv eller film innan man kryper ner och lägger sig ju. :)
För att inte tala om att det kan rädda humöret när man har med barn och vädret är skit.

2018-09-13 kl 21:42

Håller med dig till fullo n.blomqvist.

Konstig fråga, inte ha tv i husvagn.

2018-09-18 kl 19:24

Förslagsvis kan man ju njuta av naturen eller varför inte av varandra!

2018-09-18 kl 21:09

nilsj skrev:
Förslagsvis kan man ju njuta av naturen eller varför inte av varandra!

Du förutsätter att ovanstående inte är kompatibelt med innehav av en tv i husvagnen? Vi har tv och klarar av dina förslag oxå, inklusive tv-tittande.
Emellanåt kanske alla tre sysslor samtidigt..

Att tv finns, innebär ju inte att den nödvändigtvis måste vara påslagen hela tiden.

Vi har en 24tums LTC. Funkar fint för oss.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1710 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206