Vilka kemikalier behövs? / av Jocke

• 25 svar
Vilka kemikalier behövs?
2020-04-20 kl 19:28

Hej.
Efter 30 års frånvaro har vi åter köpt en husvagn som vi ska hämta i slutet av denna månad :).
Numera finns det ju en uppsjö med olika typer av kemikalier till toaletten, avloppstanken och färskvattentanken. Vad behöver man egentligen ha för att det ska bli bra?

2020-04-20 kl 20:52

Till WC använder vi Thetford Aqua Kem bara kasta ner en påse och spola lite. Vad det gäller färskvattnet så har vi aldrig i något i det. Eftersom vi inte använder det som dricksvatten. Vi har alltid en kanna färskvatten i kylen som vi hämtar dagligen från servicehusen. Känns fräschast så samt att det alltid är kallt också :-)

2020-04-20 kl 21:38

Använder också Thetford Aqua Kem som överlägset tar bort lukten. Visst, det finns billigare produkter, typ Biltema, men de tar inte bort någon lukt över huvudtaget.
I avloppstanken och färskvattentanken använder jag inget utan dessa gör jag bara rent manuellt med diskborste ett par ggr per säsong.
Färskvatten för dryck har vi en 5 liters "termos" med pip för. Liknande den här, termos.

2020-04-21 kl 06:42

Till toan har har jag tabletter, likt de till en diskmanskin. Kommer dock inte på vad de heter. De färgar vattnet blått och det luktar fräscht istället för urk på toan.
I vattnet har jag ingenting. Har vagnen stått ett tag så brukar jag blanda i klorin, spola fram i alla kranar tills det luktar badhus. Sen låter jag det stå 20 minuter innan jag tömmer via kranarna. Sen fyller jag friskt vatten och upprepar 2-3 gånger tills klortdoften är borta.
Jag dricker vattnet från vagnen, det brukar hålla sig hyffsat kallt i tre dagar. Sen är det dags att fylla på. Jag har aldrig blivit dålig av att dricka vattnet.

2020-04-21 kl 08:12

Vad kan det finnas för anledning att tillsätta kemikalier till dricksvatten, som man sannolikt tappat upp från kran med kommunalt vatten, som väl sannolikt är renat och testat enligt alla bestämmelser????
Förefaller ungefär lika onödigt som att bära hem plastflaskor med dricksvattem från affären.

2020-04-21 kl 08:23

När det gäller färskvatten är det viktigaste att ha vatten av god kvalitet. Säkrast är man om man bara fyller från tappställen som har kommunalt vatten. Rent vatten håller väldigt länge och man behöver inte rengöra tanken. Tappa bara ut vattnet när du lämnar vagnen.

Men står man länge på camping med borrad brunn har man kanske inget val... men då hamnar också i behov av rengöring.

2020-04-21 kl 16:02

Man kan inte undvika att vatten blir stående i slangar osv. och på de flesta vagnar med vattenburen värme så ligger slangarna så att de värms av radiatorerna. Perfekt grogrund för bakterier. Men avänder man vagnen ser jag som sagt ingen nytta med kemikalier i vattnet.
Jag kör det en runda varje vår, det räcker.

2020-04-21 kl 19:01

Tack för svaren. Trodde väl ungefär som ni skrivit och att försäljaren försöker pracka på mig en massa onödiga kemikalier :).

2020-04-22 kl 08:23

Har provat många olika genom åren, men testade häromåret OxyG produkterna för toa o vatten. Tycker absolut det funkat jättebra. Till toan använder man en skopa i toatanken, inget i spolvattnet. Inga lukter, bra nerbrytning och i jämförelse , miljövänligt.
Råkade glömma bort en slatt i toan i vintras (vagnen stått utomhus). Luktfritt efter tre-fyra månader fast det var väl inte helt luktfritt vid tömningen

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2020-04-22 kl 08:34

Min vagn har inget separat spolvatten, utan det kommer från den gemensamma vattentanken.

2020-04-22 kl 08:39

apersson850 skrev:
Min vagn har inget separat spolvatten, utan det kommer från den gemensamma vattentanken.

Ja då går det under inga omständigheter att ha något där. Vi har separat så i början var det en flaska/burk till tanken, en till spolvattnet osv. Tar mycket mindre plats nu med en liten burk till avloppet och en till färskvattnet.

2020-04-22 kl 08:43

nilsj skrev:
Vad kan det finnas för anledning att tillsätta kemikalier till dricksvatten, som man sannolikt tappat upp från kran med kommunalt vatten, som väl sannolikt är renat och testat enligt alla bestämmelser????
Förefaller ungefär lika onödigt som att bära hem plastflaskor med dricksvattem från affären.

Vi använder OxyG även i färskvattentanken. Dels för att det ibland står kvar ett tag, dels fyller vi inte alltid i kommunalt vatten utan här hamnar också älvvatten (Norrland)

2020-04-22 kl 11:48

Till vår förra vagn hade vi de blå påsarna från Thetford i toatankenn, Thetfords rosa i spoltanken (ger en trevlig doft när man spolar tycker jag) och inget i färskvattentanken. Nu har vi ingen separat spoltank till toan utan den går på färskvattentanken, så nu kör vi bara de blå påsarna från Thetford. Funkar skitbra. Häller i en eller 2 liter vatten ner i toan, slänger ner en påse och sen är den redo att användas.

Färskvattnet låter jag vara orört när det kommer till att använda kemikalier. Fyller på ett par vattenkannor var eller varannan dag när man r ute (typ när det är slut i tanken) och tömmer tanken när man kommer hem. Nu dricker vi inte vattnet superofta då vi föredrar kolsyrat och/eller väl kylt vatten, men jag har inga problem med att våga dricka direkt ur kranen heller.

2020-04-23 kl 06:42

På vår förra vagn, en Hobby med separat spoltank körde vi något medel i spoltanken. Hade alltid problem med skit liknande mögel eller alger i den. Sen berättade någon klok gubbe för mig att det var pga spolmedel. Gjorde rent tanken och körde bara vatten i den sen och tabletter i toatanken. Hade aldrig problem mer. Så har ni problem med att det kommer "gunk" när ni spolar så är prova gubbens tips.

2020-04-24 kl 07:59

Hade samma med, svarta flagor i spolvattnet och såg sen en video med en man som förklarade det att som att det berodde på spolmedlet. Ju starkare man blandade desto mer flagor kunde det bli.

Nämnde detta på nåt forum på FB och där sas att det är algdödande medle (eller nåt liknande) i spolmedlet så det kunde omöjligt vara pga av medlet man fick flagorna. Läste innehållet och det stämde som man sa. Men lik förbenat upplevde jag att när jag bara hälde i lite medel så blev det också mindre flagor, råkade jag blanda starkt blev det mer. Jag orkade dock aldrig göra rent spoltanken helt och testa, gillade ju doften av spolmedlet. :)

Men flagorna dök bara upp om vagnen inte användes på ett par tre veckor eller så.. Hur det går till när medlet innehåller algdödande medel vet jag inte, det är kanske ett lite för miljövänligt algdödande medel? :)

2020-04-24 kl 09:39

PJ skrev:
Hade samma med, svarta flagor i spolvattnet och såg sen en video med en man som förklarade det att som att det berodde på spolmedlet. Ju starkare man blandade desto mer flagor kunde det bli.

Nämnde detta på nåt forum på FB och där sas att det är algdödande medle (eller nåt liknande) i spolmedlet så det kunde omöjligt vara pga av medlet man fick flagorna. Läste innehållet och det stämde som man sa. Men lik förbenat upplevde jag att när jag bara hälde i lite medel så blev det också mindre flagor, råkade jag blanda starkt blev det mer. Jag orkade dock aldrig göra rent spoltanken helt och testa, gillade ju doften av spolmedlet. :)

Men flagorna dök bara upp om vagnen inte användes på ett par tre veckor eller så.. Hur det går till när medlet innehåller algdödande medel vet jag inte, det är kanske ett lite för miljövänligt algdödande medel? :)

Algdödande medel kan vara bra men hjälper inte mot manganutfällning. Att få bort det svarta som är manganutfällning får man bara bort genom filtrering eller att bara använda "kommunalt" vatten aldrig typ brunnsvatten.

Kmmunalt vatten renas och kloreras så där behövs inget algdödande.

I eget brunnsvatten som oftast innehåller både järn (ger brunt vatten) och mangan (ger svarta partiklar i vattnet). Dessa sätter av sig i rörsystemet och oftast lägger/sätter de sig på ytterdelen av rören vartefter de släpper och bildar svarta flagor. Ett sätt att få bort detta är att spola med högt tryck så flödet blir stort, nackelen är oftast att det blir ett linjärt flöde, i centrum av röret, så det inte påverkar rörväggarna.

Men, det bästa för att förhindra manganutfällning är att använda kommunalt vatten.

http://aquaexpert.se/vattenproblem/missfargat-vatten

https://www.pollex.se/aktuellt/rengoring-av-dricksvattenledningar

2020-04-24 kl 13:56

Jag är skeptisk till att det var mangan som kom ut i toastolen på vår förra vagn, isf borde det inte minskat då vi använde mindre spolmedel, eller ökat när man ökade koncentrationen. Det borde även innebära att vi bör få samma utfällning i kranarna i vagnen, vilket vi inte fått, trots att vi fyller (fyllde, då vi numer inte har separat spoltank) båda tankarna med vatten från samma ställe.

Hade det varit mangan borde vi få samma utfällning i färskvattentanken, om nu inte spolmedlet påskynda utfällningen?

2020-04-24 kl 15:40

Det svåra att analysera ett problem är "vilka variabler ingår)?
Vad är det för vatten, kommunalt eller brunn?
Vad är det för vattentank rostfri, svart plast eller opalplast?
Vilken temperatur sker förvaringen i?
Vad är det för ledningar svarta livsmedelsgodkända eller vanliga plast armerade oarmerade eller gula som är ganska vanliga?
Sker någon form av rening?
Sker någon form av tillsättning av medel för hindrande av bakteriell uppbyggnad eller med UV-ljus?
När rengordes vattentank och ledningar?
Utfördes rengöringen enligt fackmannamässiga principer?
När byttes icke livsmedelsgodkända ledningar (bör göras i intervall på 2/4 år)?
Används livsmedelsgodkända kemikalier för att förhindra ev algtillväxt, bakterier eller virus?
För en riktig analys så bör hela kedjan gås igenom och resp. felorsak bör då handläggas på ett fackmannamässigt sätt som rekomenderas av de som har för vana att åtgärda dessa.
Det finns mycket att hitta om detta problem om man söker inom området kemister och vattenrening.

Men i en husvagn, som kanske också är till åren så finns det nog mycket att göra för att den skall återgå till basic och att systemet som sådant känns bra.

Men att dricka vatten från en vattentank i en husvagn känner jag inte för.

Det finns annat att dricka som är mycket godare.

2020-04-24 kl 17:50

I mitt fall så var det en ny Hobby, köptes 2008. Endast kommunalt vatten i tanken, plus spolmedlet.
Fick problem första året. Sen spolade jag slangarna med toapumpen. Fyllde på och tömde tills det bara kom rent vatten. Sen använde jag tabletter i toatanken istället. Och hade aldrig mer problem fram tills vagnen byttes in 2018.
Vagnen vi har nu har bara en vattentank som betjänar både toa och kranar så där kan man ändå inte hälla i något.

2020-04-24 kl 19:12

David skrev:
I mitt fall så var det en ny Hobby, köptes 2008. Endast kommunalt vatten i tanken, plus spolmedlet.
Fick problem första året. Sen spolade jag slangarna med toapumpen. Fyllde på och tömde tills det bara kom rent vatten. Sen använde jag tabletter i toatanken istället. Och hade aldrig mer problem fram tills vagnen byttes in 2018.
Vagnen vi har nu har bara en vattentank som betjänar både toa och kranar så där kan man ändå inte hälla i något.

Förmodar du alltid har fyllt vattnet hemma då och att du har kommunalt där.

Räcker denna fyllning för en resa på en, två eller tre veckor?

Reser du däremot med vagnen så får du inte tro att "alla" campingar har kommunalt vatten i sina ledningar, de flesta har vanligt brunnsvatten som skall kontroleras (oftast varje år) och där godkänns en viss nivå av järn, mangan och kalk.

Detta gäller även många marinor efter kusterna i detta land.

18 § Den som producerar dricksvatten eller tillhandahåller det genom en distributionsanläggning ska hålla tillräckliga och aktuella uppgifter om kvaliteten på dricksvattnet tillgängliga för konsumenterna.

Detta saknar många vid förfrågan, hur är vattnet?

https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/om-oss/lagstiftning/dricksvatten---naturl-mineralv---kallv/livsfs-2017-2_web.pdf

2020-04-25 kl 09:59

Toan hade en egen rätt stor vattentank på den Hobbyvagnen och användes i nödfall när man inte orkade springa till servicehuset för att tömma ut ölen :) Så den klarade sig utan påfyllning.
Men vattentanken fylldes på diverse campingar och där uppstod aldrig något problem. Men kranarna använder man mycket så det kanske motverkar problemet med beläggningar.

2020-04-25 kl 10:31

Han sa ju så Ubåtskaptenen vid flottbesöket där allmänheten fick gå ombord och titta.

Ubåten hadde en sofistikerad reningsanläggning för färskvatten som han var väldigt stolt över.

Då nämnde en besökare, då blir ni aldrig dåliga i magen då?

Nejdå för säkerhets skull så dricker vi Öl.

2020-04-27 kl 08:30

För vår del fylldes båda tankarna med båda typerna av vatten, ingen skillnad mellan de båda tankarna i det hänseendet. Toan användes frekvent och det spolades i den många gånger per dygn, så vattnet i spoltanken omsattes kanske helt på 3 dagar i snitt. Jag hade kunnat svälja att det kunnat vara utfällningar från vattnet om det bara var lite, men det var inte direkt lite svarta slemmiga flagor som kom ut när vi spolade, samtidigt som det i kranen var helt rent och klart vatten. Det var antagligen inte samma plast i tank och slangar till toan som till färskvattnet. Att flagorna minskade när man minskade spolmedlet, samt att det aldrig var några flagor i dricksvattnet, tycker jag tyder på att spolmedlet hade nåt att göra med saken.

Men att då andra säger att spolmedlet motverkar risken för alger osv, gör ju att man blir fundersam. Davids ändrade vanor tyder ju dock också på att det var spolmedlet som ställde till det.

Nu kvittar det ju för min del, då jag precis som David inte längre har separat spoltank och inte längre lider av bekymret. Kanske har vi nån annan på forumet som har problemet och kan testa lite. ;)

2020-04-27 kl 13:42

Använder spolmedel och har inte några problem med några svarta flagor.Inte ens när vi är utomlands.

2020-04-30 kl 20:24

Spolmedel var inte aktuellt eftersom vagnen tar spolvatten direkt ur färskvattentanken.
För övrig är vi efter två dagar grymt nöjda med vår nya vagn :) och tack för alla intressanta svar och diskussioner.

• 25 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206