Vintercamping med Hobby??? / av Roine

• 28 svar
Vintercamping med Hobby???
2010-01-21 kl 18:58

Någon som har erfarenhet av att vintercampa med en Hobby 610? Med centralvärme vattenburen och 220 volts cirkulationspump! Årsmodell 2006!

2010-01-22 kl 08:58

Frågan är vad du har för centralvärme. Vattenburet eller luftburet.
Allt går att vintercampa i. Fast mer eller mindre bra. Just Hobby har väl inte gjort sig kända för sina vinteregenskaper.Har du sen luftburen värme och ingen golvvärme skulle nog jag fundera en extra gång.

2010-01-31 kl 18:17

Vi har en Hobby 540 årsm 05. Trumasystem. Senast var vi ute vecka 2 med temp ner till 13 minus. Vi tycker att vagnen fungerar väl. Vi hade över 20 plus mitt i vagnen och längst ut i hörnen fram eller bak visade mätning 19 plus. Vi har vinterluckor monterade i kylskåps-ventilationen.
Under nätterna körde jag El 2000W samt gasläge 2 -- 8, 2 på kväll och 8 tidigt på morgon.
Visst kostar det gas, men mysigt, enkelt, varmt och torrt i vagnen. Vi trivs!

2010-01-31 kl 19:58

Att ha vattenrör under vagnen utvändigt, sakna invändig avloppstank, måste extra isolera gasolkoffert kan väl knappast kallas vintervagn? Hobby har aldrig varit en bra vintervagn och frågan är om den någonsin kommer att bli. Adria ser jag som mycket bättre, men har dock en bit kvar till de nordiska märkena.

2010-01-31 kl 22:37

Jag har skrivit om mina erfarenheter av Hobby i vinterklimat. Inte gjort några värderingar eller jämförelser i mitt svar. Avloppsrör och yttre tank, det går att lösa!
Hälsar hajos. Hobby 540/Camry

2010-02-01 kl 19:17

Hej Roine,Du kan absolut vintercampa med din Hobby 610.Vår första husvagn var en Öggestorp, sedan en Kabe, därefter blev det tre stycken Hobby på raken, den sista en Hobby 730, och nu kör vi Cabby. Vi har alltid vintercampat med alla våra vagnar och Hobbyn var inte någon dålig vintervagn. De var precis lika varma och sköna som vår nuvarande Cabby, bara att gasolförbrukningen blev högre. Om avlopp från badrum och kök förbinds via ett rör under vagnen, kopplar du bara loss det direkt under varje tappställe och använder två hinkar. Fördelen är att du då får ett "störtavlopp" och för oss frös det aldrig i tappslangen. Däremot med vår nuvarande Cabby med fast avloppstank, ligger jag ofta med hårblåsen under vagnen och tinar.
Lycka till med ditt vintercampande.

2010-02-02 kl 09:12

Vi hade en hobby 560 med trauma den gick inte att få upp 20grader i vid -5 ute,skulle jag vintercampa i en hobby så skulle det bli i en med alde panna,eller verkligen fått provat att vagnen klarar att få upp värmen i med trauma.

2010-09-19 kl 14:36

Kanske kommer sent in med denna fråga.. Men en ny Hobby alltså 2010års modell. Hur är den byggd med slangar o så.. Med tanke på vinter camping. Den jag har tittat på är 460 LU. Har golvvärme och luftburen värme.

2010-09-20 kl 16:24

Roine : Vissa ville visst inte läsa vad du frågade om. Vattenburen värme som du säger i din fråga går alldeles utmärkt att vinterkampa med. Om man har luftburen värme går det också bra. Enda skillnaden är att man får "trimma" reglaget bak på pannan så att varmluften sprids rätt i vagnen. Du skall heller inte täcka för luftspallter ut efter väggarna bl. a.

Lars

2010-09-21 kl 18:15

vist går det att vinter campa i en hobby det går att vintercampa i tält. så vist går det men hur går det i lumpen vinterkampa vi i tält och det gick men vem gör det frivilligt.

2010-09-21 kl 20:51

Det var ett ovanligt dumt svar. Ibland undrar jag varför de flesta Hobby-ägare tycker att det går fint men ägare av svenska premiummärken tror att det inte går?
Välj vilka "experter" Du ska lyssna på!
Åke

2010-09-21 kl 21:31

det är inte det de gäller jag höll ju med om att det går det förnekade jag inte jag bara försökte klargöra att man får inte ha såstora krav på värme och komfort har man inte det då går det även att tälta på vintern.

2010-09-21 kl 22:17

Oj vilken uppståndelse denna tråd fick så fort jag skrev min fråga.. Tyckte den hängde ihop lite grann..

2010-09-22 kl 09:24

Ingen fara på taket. Bero reagerar så där så fort andra märken än Kabe diskuteras i forumet :-) På vår vintercamping finns det några Hobbyvagnar, dessa med vattenburen värme. De bränner mycket gasol när det är kallt, men de säger att de har det bra i sina vagnar.Utan att veta säker så känns det som om luftburenvärme av typen Truma kommer att ge ojämn värmefördelning när temperaturen ligger under -20.

Det är dock en klar skillnad i energiföbrukning på grannens Hobby och vår Kabe vid från - 20 till - 30 grader. Grannen kör med elpatronen på 3 kw och gasolpannan går för fullt. Vi kör elpatronen på 2 kw och gasolpannan avslagen, men har ändå jämnare värme i vår vagn.

Nu är dessa kalla dagar/nätter rätt så få under en vinter (förutom förra vintern) så under en normal kall vinter så funkar en Hobby bra.

2010-09-22 kl 13:12

Jag har samma erfarenhet från vår Adria, det funkar bra men det går mycket energi för att hålla värmen. Men några nätter, typ februarilovet funkar det, Skulle vi bo längre perider vintertid så hade vi nog funderat på ett nordiskt märke

2010-09-22 kl 14:59

Detta land är långt och skulle tro att det spelar in var man befinner sig, går gör det helt klart. Har bekanta som står i Härjedalsfjällen och de funkar bra. Vattenburen värme,

2010-11-26 kl 23:18

Verkar vara många varierande svar på det här med att vintercampa med Hobby. Själv har jag nu en Hobby 610 och jag har kört elpatronen på 2 kw och gasol för att få en bra värme i den. Den är självklart inte som föräldrarnas Kabe men funkar väl att även tillbringa kalla vinterhelger i, även om det blir lite dyrare el och gasolräkningar.

2010-11-28 kl 08:38

Den första ärliga ägare till kontinentvagnar som jag har stött på ynder min tid som kampare, som kan erkänna bristerna som vintervagn tack för ärligheten alla andra som äger en inportvagn hävdar med åsnas envishet den fungerar lika bra och bättre än en nordisktillverkad vagn på vintern, jag tror inte dom tror på sina uttalande skälv det är uttryk för en viss hat -kärlek till norden till verkade vagnar.

2010-11-29 kl 18:56

Har campet med Hobby i mange år. Den første var en 580 1982mod med Primus/med elkolbe. Aldri noe problem, godt å varmt rundt hele vogna
Nå har jeg en 720 2003mod og med Truma. Ikke like behaglig varme som med Primusen, Kan kjenne kuldedrag rundt ved ytterveggene. Ved å forbedre slangene + litt annet vil du forbedre varmeefekten. Les om det i forumet her
http://www.campingvogn-forum.dk/forum/viewtopic.php?f=31&t=255
http://campingvogn-forum.dk/forum/viewtopic.php?f=31&t=255&p=1095&hilit=forbedring+af+indeklima+i+hobby#p1095

Selv om Hobby bruker mer gass får du mye gass for prisforskjellen mellom Hobby og Svenske vogner.
Ikke for å klage på nordiske vogner, men da jeg kjøpte mi kunne jeg nesten få 2 Hobbyer i forhold til nordisk i samme størrelse. ( Dette var i Norge, tror Hobby er dyrere i Sverige enn i Norge så det kansje ikke blir det samme regnestykket der)
Det camper jo folk i fjellene nedover i europa også, noen som vet hva slags vogner dem bruker der og hvilken varmesystem dem bruker?

2010-11-29 kl 19:06

En ting jeg glemte. Vannvarme tar lenger tid å varme opp, men lenger tid på å bli kall. Ved Truma er det det motsatte rask oppvarming, fort nedkjøling.

2010-11-30 kl 10:57

Nu är det också så här att svenska vagnar har haft/har bättre värme än ex.vis Hobby berroende på vilken årsmodell det gäller. Utvecklingen inom området vad avser värme och Kabe vagnar har väl (enligt kompisar som byter Kabe vartannat år) i det närmaste stått stilla men att utvecklingen på ex. Hobby utvecklas hela tiden. Vad jag hört kommer kommer även Hobby och andra kontinentala vagnar få bättre och tjockare isolering framöver och enligt utsago inget större prispålägg. Diskutionen framöver om något eller några år kommer att bli intressant här på forummet. En av frågorna som med all säkerhet kommer att dyka upp är väl varför Kabe kommer att kossta dubbelt så mycket som en Hobby när standarden är ungefär den samma....den som lever får se

Lars

2010-12-01 kl 08:01

Det kann ju bero på att Alde-är en svensk produkt, och då är det naturligt med den värmen i svenska vagnar, nu är Alde sålt till tyskland och då är det naturligt att dom utvecklar den vidare, Adria som i grunden är svensk har haft Alde länge på vissa modeller priset är intresant men det beror mycket på valutan upp och nedgång.

2010-12-01 kl 18:41

Man känner helt klart runt väggarna i Hobbyn att det inte är samma isolering men det är väl också så att de inte riktigt har samma klimat som vi har här uppe och därmed har man inte satsat på det. Jag trivs med vagnen ändå och då får jag stå ut att det är lite kallare, om jag väljer att vintercampa med den.

2010-12-01 kl 21:54

Ha det så bra i din hobby hoppas du får mångs sköna stunder i den,
ärlighet varar längst.

2010-12-07 kl 22:07

Her er også en side om vintercampe i en Hopbby
http://www.svenskahobbyklubben.se/page.php?id=278

2021-10-14 kl 10:52

"Bumpar upp" denna gamla tråd !

Har en Hobby 530 92(94) med vattenburen värme på gas o el.
Enkla plastfönster och gråvattenrör oisolerat under golvet. Ej varmvatten el dusch inne i vagnen.

Skulle detta fungera på exv. Hovfjället i norra Värmland där det _akn_ bli minus 25 - 30 ?

2021-10-17 kl 13:58

Anonym 1013128338 skrev:
Adria som i grunden är svensk...
Där hade vi en som inte hade läst på. Adria är i grunden jugoslavisk (Adria = Adriatiska havet), även om den på senare tid adopterats här.
På 80-talet, när jag började bo i husvagn, var Adria lätta att känna igen på vägarna. De vinglade alltid, billighetsbygge från östblocket som de var.

Svaret på den senaste frågan blir samma som givits ovan flera gånger. Man kan bo i vad som helst. Så länge någon värme fungerar fryser du inte ihjäl i en husvagn. Sen är det en annan sak hur komfortabelt det känns.

Det finns två viktiga parametrar: Har du tillräcklig effekt och blir värmen jämnt fördelad?

Effekten kan du ta reda på genom att sätta en värmekälla med konstant effekt i vagnen och se hur mycket temperaturen höjs.
I min vagn kan jag använda golvvärmen. Den har en effekt på 350 W, men ingen termostat. Om den står på blir det fem grader varmare i vagnen än utomhus. För min vagn gäller då den här formeln:
P = (9,4L+11)*T.
P är nödvändig effekt, L vagnens längd i meter och T temperaturskillnaden i grader. Alltså skillnaden på vad man vill ha inne och vad det är ute.
Min vagn är sex meter lång, så med en temperaturskillnad på 50°C behöver jag då 3,4 kW för att hålla värmen. Elpannan ger 3,1 kW, så tillsammans med golvvärmen ska det vara på håret. Då vill det till att det finns ett uttag med 230 V 16 A som tåler full belastning dygnet runt.

Alternativt kan jag förstås hjälpa till med gasol. Gasolpannan ger max 5,5 kW. Med allt inkopplat blir det då 9 kW. Med den effekten skulle det gå att hålla värmen på Antarktis, men det ger nog andra problem.

Den andra faktorn har att göra med hur väl varmluften kan cirkulera i vagnen. Med vattenburet får spalterna ovanför elementen inte vara för små. I min vagn är de 60 mm vid sittgruppen. Det värmer bra där. En bekant, som också har vattenburet, hade dålig värme. När vi funderade på varför det var så mycket sämre i hans vagn kom vi på att spalterna i hans vagn var runt 17 mm. Genom att ändra lite i inredningen, så spaltbredden ökade, fick han bättre värme.
Med för smala spalter där får du otrevliga kallras vid fönstren.

Bortsett från värmen är det sen förstås vattnet. Var tankarna sitter och hur slangar och rör är dragna har stor betydelse. En svag punkt på en del vagnar är toaletten. Ingen värme där under och så den jämförelsevis dåligt isolerade luckan där kassetten ska ut kan ställa till problem. Med vattenburen värme kan man kanske ta bort lite isolering från röret som går förbi under toaletten.

Vagnen jag mätt på är för övrigt en Tabbert 580 från 2008. Effektbehovet är lite lägre i den än vad en annan bekant fick fram, när han mätte i en Kabe med snarlik storlek. Förmodligen är det avhängigt det dubbla taket i Tabberten.

2021-10-24 kl 14:19

Jag har tidigare haft en Hobby 560 KMFE 2008 med truma luftburen värme. Den hade inga problem att hålla värmen. Var det riktigt kallt och blåsigt så fick man stötta elen med gasol. Den hade ingen golvvärme, men riktade man utblåsen så att det blåste mot golvet var det inga problem med för kallt golv.
Avloppet som satt under vagnen fick man dra isär under köket så att vattnet rann rakt ner i en öppen hink. Satte senare en invändig tank i den vagnen.
Nackdelen med luftburen värme var att värmen försvann snabbt när man öppnade dörren. Gick förvisso snabbt att värma upp. Men det märks inte alls likamycket på nuvarande vagn med vattenburen värme.

• 28 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1670 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 618 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206