7-pol + 13-pol = fel / av Anonym 906197118

• 9 svar
7-pol + 13-pol = fel
2014-06-30 kl 09:52

Hej.

Frugan åkte i helgen till Värmland för att köpa vår första husvagn en Solifer 530 Goldie. Några dagar innan fick vi ett drag med 7-polig elkontakt installerad på vår KIA Carens. När hon kopplade in husvagnens 13-poliga elkontakt via en adapter försvann både halvljus och bakljus på bilen samt bakljus på husvagnen. Blinkers och bromsljus fungerar fortfarande. Enligt säljaren har den dragits utan problem med 2 st Volvo V70 med 7-poliga kontakter och adapter tidigare. Har kollat säkringarna i bilen men hittar ingen trasig. På KIA-verkstaden sa de att man inte ska ha ljusreglagen i autoläge som vi alltid har. Reglaget ska stå i On-läge. Annars kan det skickas för stark startström som kan blåsa säkringar. Någon som råkat ut för något liknande eller har tips på hur jag går vidare?

2014-06-30 kl 11:54

Hej och välkommen till forumet.

Det är så för mig också. Drar med en VW Tiguan och måste ställa omkopplaren på permanent läge. Finns ett "skymningsrelä" i bilen som släpper fram ström när det mörknar. Enligt Volksvagen så det inte lag i Tyskland på att ha bakljusen tända på dagen. Då blir det samma fenomen på vagnen.

2014-06-30 kl 22:51

Jag är kanske inte så mycket till hjälp, men jag har tvärtom. 7-pol i vagnen och 13 på bilen med adapter mellan. Det enda jag märkt är att när halvljusautomatikeb används så lyser parkeringsljusrn på vagnen när bilen står med motorn avstängd. Sätter jag på belysningen på OFF så släcks p-ljusen på vagnen.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2014-07-03 kl 19:36

Har en Tiguan 2008

13 pol på bilen & 7 pol på vagnen ,adapter mellan o ljusomkopplaren i 0-läget inga problem.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2020-08-31 kl 21:26

Tråden är gammal, men ger man sig ut på vägarna inser man snabbt att det behöver påpekas att ha ljusomkopplaren på AUTO ofta inte fungerar när man drar släpfordon. Många bilar som har ett AUTO-läge har släckta bakljus i dagsljus. Men de är inte sluga nog att inse att de ska tända bakljusen när ett släp kopplas till bilen.

2020-09-01 kl 06:18

Jag tror inte det är autoläget de menar. Bilen hade ljuset på när vagnen kopplades in.
Jag tror trailermodulen gick sönder.
Det hände exakt samma på min Kia Sorento jag hade för några år sedan. Kopplade in ett släp med elektrisk tippfunktion. Batteriet på det släpet laddas via belysningen. Då gick modulen sönder och jag hade bara blinkers och bromsljus och 20 mil körning i mörker kvar :)

2020-09-01 kl 08:10

apersson850 skrev:
Tråden är gammal, men ger man sig ut på vägarna inser man snabbt att det behöver påpekas att ha ljusomkopplaren på AUTO ofta inte fungerar när man drar släpfordon. Många bilar som har ett AUTO-läge har släckta bakljus i dagsljus. Men de är inte sluga nog att inse att de ska tända bakljusen när ett släp kopplas till bilen.

Det där är ett elände. Min nuvarande Toyota har så som du beskriver. Utan vagn funkar AUTO-läget utmärkt, men med vagn gäller det att sköta detta själv för att få tänd belysning på husvagnen. Toyota verkar tyvärr inte ha upptäckt uppfinningen halvljusautomatik, så när man stänger av motorn ljuder istället en summer för att påminna en om att stänga av halvljuset. Men när man t.ex efter en lunchrast ska åka vidare igen är det lätt hänt glömma slå på det igen, efter att i många år blivit bortskämd med automatik. Så här gäller det att själv vara skärpt. Det har hänt att jag hunnit köra iväg några hundra meter innan jag ser i backspegeln att sidoljusen på husvagnen inte lyser. Så ni med bilar med samma dumma konstruktion, se till att skapa en rutin att kolla ljuset inför varje avfärd.

2020-09-01 kl 21:06

Idiotiskt med släckta bakljus man ser alldeles för många utan när det skall vara tänt.

2020-09-02 kl 16:49

David skrev:
Jag tror inte det är autoläget de menar.
Jag syftade inte på just det problemet i tråden - den är ju flera år gammal. Men i anslutning till de diskussionerna påminde jag om att AUTO-läget, som kan ge en godkänd belysningskonfiguration när man bara kör med bilen, sällan är intelligent nog att ändra på den när ett släp kopplas till. Trots att bilarna idag brukar veta om att släpet är anslutet.

Min bil mäter upp förbrukningen på positionsljusen på släpet. Överstiget den 10 W antar den att det finns ett släp. Men jag har alltid bakljus på bilen, så det spelar ingen roll för mig.

Anledningen till att det kan vara lagligt att ha släckt bakljus på enbart bilen, men inte när du har ett släp efter, är att det baserar sig på typgodkännandet på fordonet. Det finns bilar som är godkända utan bakljus på dagen, men det finns inga släp som är det.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206