AL-KO friktionsbelägg / av nova

• 6 svar
AL-KO friktionsbelägg
2022-07-27 kl 09:21

Hej alla Forumvänner. Jag har en fråga som rör friktionsbelägg till AL-KO drag. Jag bytte helt nyligen ut de två beläggen på sidorna, samt de två andra bak/fram. Med dessa nya belägg medföljde 2 tunna brickor till resp. belägg. Jag monterade beläggen med dessa brickor och tycker ny att handtaget är tungt att få ned. Dessutom gnisslar det en hel del vid färd i låg fart. Min fråga är om dessa brickor kanske inte alltid ska monteras. Det kanske endast är om draget inte "nyper" tillräckligt. Tack för tips hur Ni andra gjort.

2022-08-03 kl 14:40

Rengör kulan ordentligt med bronsrengöring och sandpapper. Att det låter lite i lägre hastigheter är ju ett tecken att säkerhetsdraget funkar.

Kör en VW Golf Alltrack TDI -2021
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2022-08-09 kl 00:53

De brickor 2 st/sida kanske inte ska monteras? Det kanske är om det behövs tajtare grepp kring dragkulan? Funderar på att ta bort brickorna och ser om draghandtaget blir lite snällare att spänna åt. Som det är just nu så får jag ta i ordentligt för att handtaget ska gå ned.

2022-08-09 kl 06:29

Har nyligen utfört samma operation med att byta friktionsbelägg. Och precis som du skriver är brickorna till för att ge ökad klämkraft vid behov. Om du läser manualen för ditt drag så finns info om hur man ser om klämkraften ligger inom "godkänt" område. När du lägger an spaken och känner att den går emot/blir fast så har du markeringar som du ska ligga inom. Om spaken går nära eller förbi den andra markeringen så ska shimsbrickor användas. Antar att du fick med brickor med olika tjocklek.
Hälsningar Lennart

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2022-08-18 kl 10:39

LJN. Tack för svar. Ja det medföljde två st. tunna brickor/belägg. Jag har nu tagit bort den ena av brickorna och kör m.a.o. med endast 1 bricka/belägg och ska testa hur det blir. Tidigare var det mycket trögt att trycka ned handtaget.

2022-08-22 kl 01:02

Har nu endast 1 bricka och handtaget är ngt mindre tajt att fälla ned. 2 brickor med de nya beläggen var lite för mkt. Nu är att som det ska.

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206