Alde elpanna, cirkulerar ej... / av Lancelot

• 4 svar
Alde elpanna, cirkulerar ej...
2009-08-31 kl 17:48

Hej. har fått problem med värmen i min Sting Mustang 1978.
Det sitter ett vattenburet system, med Alde elpatron inne i husvagnen och ett Primus gasolsystem utvändigt i boxen.
Det som sker när jag startar elpatronen är att pannan slår på och börjar värma vattnet tills det "bubblar" i den men värmen sprider sig inte längre än några decimeter ut i systemet. Jag tolkar det som att cirkulationen inte fungerar. Det är min första vagn och jag har helt enkelt inte kunnat hittat någon särskild styrning för enbart pumpen utan tagit för givet att den styrs på samma tillslag som pannan.
Någon som vet eller har tips på vad som kan vara fel? Har tyvärr inte rätt beteckning på pann men den är inte ny men inte heller så gammal som vagnen. en avlång cylinder i L form vågrätt monterad med vred för effekt till pannan på den utstickande delen. kan ta reda på exakt typ men ni kanske vet på rak arm. Termostater finns till bägge pannorna. Men ingen cirkulations pump som varken låter eller är synlig. Kan den gå på Primus pannans cirk.pump? Det verkar som dom är sammankopplade på något sätt samma expansionskärl tror jag.
Hörs.

2009-09-01 kl 21:12

I min gamla Adria sitter det en strömbrytare för cir.pumpen, inne i garderoben. Men pumpen går bara på 12 volt så om inte batteriet är inkopplat så sprider sig värmen varken med gas eller el. Pumpen styrs av ett termostat som sitter över en av sängarna. Glöm inte att kolla tt du har tillräckligt med vatten i systemet, annars kan det ju inte cirkulera.

2009-09-02 kl 18:21

Hur kollar jag omjag har tillräckligt med vätska? I tanken som är kopplad till min gasolvärmare fram i under huven finns det vätska men hur vet jag om det är tillräckligt i systemet? Är det där jag fyller på i så fall? Skall man a glykol i då med vilket det verkar som.....
Inte så bra på detta ännu som sagt :) Jag har ingen större koll på detta med pumpen men en knapp finns på termostaten som kanske då är till pumpen men jag tror snarare på för lite vätska i systemet.
Mvh
Lance

2009-09-07 kl 10:31

Du har väl min och max markering på exp.kärlet? Sen läste jag nånstans att man skulle ha glykol som inte förstör metallrören i värmesystemet.. Kolla så det tål minst -25

• 4 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206